• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Horizontaal zoeken + Aantal Als

Status
Niet open voor verdere reacties.

mv653503

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 jun 2017
Berichten
4
Dag allen,

ik blijf maar sukkelen met dit vraagstukje, dus hopelijk kunnen jullie mij helpen

In een groot gegevensbestand heb ik verschillende tabellen, genummerd met schooljaren (2017-2018;2018-2019;...).
Nu wil ik in een ander veld het volgende doen:
Bekijken hoeveel keer een bepaalde waarde in een bepaalde kolom voorkomt tijdens een bepaald jaartal

Bijvoorbeeld de waarde appels (die zit er dan een stuk of 20 keer in) in het jaartal 2017-2018.
Echter wil ik dit doen via een zoekfunctie, zodanig dat wanneer er wijzigingen doorgevoerd worden in de tabel (bijvoorbeeld een jaartal verdwijnt) ik niet met foute gegevens kom te zitten.

Graag jullie help.

Alvast bedankt!
 
Dankjewel om te antwoorden!

Echter is een draaitabel in deze niet mogelijk om verschillende redenen (verwijzingen naar andere jaren en andere personen die met het programma werken (ik wil de achterliggende code dus uitschakelen).

Ik ben dus écht op zoek naar een formule die aantal.als doet op voorwaarde dat er gezocht wordt.
Ik zou het kunnen doen met een geneste als dan anders functie, maar deze zou onnoemelijk lang moeten worden, aangezien het gaat over 10 verschillende jaren.
 
Ik zou beginnen met hier eens een representatief voorbeeldje te plaatsen. Dan hoeven we tenminste niet te gokken hoe je sheet eruit ziet en krijg je waarschijnlijk binnen 10 minuten een geschikt antwoord.
 
Op het berekenblad, cel B4 wordt nu aantal.als naar een specifieke kolom (T) gegeven.
In de toekomst kan het echter zijn dat het schooljaar 2017-2018 gewist wordt.
Op die manier verschuiven alle kolommen en kunnen er fouten in het bestand komen te zitten.

Het blad 'huidig schooljaar' is gemaakt door een voorganger, ik weet verre van perfect, en mocht ik de tijd hebben ik zou er een database van maken. Echter kent de persoon die binnenkort dit document zal gebruiken maar slechts een fractie van excel. Daarom wil ik ervoor zorgen dat er niet kan gewerkt worden in 'Berekenblad' en 'Uitkomstblad', maar wel in 'instap huidig' zonder al te veel fouten.

Een horiz.zoeken.aantal.als-functie zou dus schitterend zijn; of een functie die mij zegt tot welke tabel een specifiek jaartal behoort in 'instap huidig'.

alvast bedankt voor al jullie hulp! De max!
 

Bijlagen

  • vbVersieExcel.xlsx
    64,2 KB · Weergaven: 68
je moet wel dan de zoeksleutel per regel aanpassen -- 1L of LK of P enz.
Code:
=AANTAL.ALS(INDIRECT("instap_huidig!"&ADRES(3;KOLOM()+18)&":"&ADRES(100;KOLOM()+18));"1L")
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan