Probleem met IIF formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Humres

Gebruiker
Lid geworden
10 apr 2017
Berichten
8
Bijgevoegd een formulier welke volledig bestaat uit niet-afhankelijke besturingselementen. Het is een soort van berekeningsformulier waarvan de inhoud niet bewaard wordt of niet zal aangewend worden in een database.

Het probleem dat ik momenteel niet opgelost krijg , heeft te maken met de toepassing van een IIF formule in de besturingselementbron.

Beschrijving : wat zou berekend moeten worden aan kosten is drieledig.
- Indien het totaal < 2501 : 9,75 € kosten
- Indien het totaal > 2500 en kleiner dan 5001 : 14,75 € kosten
- Indien het totaal > 5000 en kleiner dan 25000 : 24,75 € kosten.

Vanaf het ogenblik dat ik een 2de IIF wil toevoegen worden er foutmeldingen gegeven. Kan het zijn dat dit probleem te complex is voor die ene regel (besturingselementbron) welke voorzien is om de formule in te brengen ?

Misschien moet dit opgelost worden met een functie , maar daar heb ik helemaal geen kaas van gegeten.

Wie kan me helpen ? Dank bij voorbaat
 

Bijlagen

  • Test_01.rar
    16,7 KB · Weergaven: 39
Je kunt prima IIF functies nesten, maar dan moet je dat wel doen; jij hebt alleen de te verwachten uitkomsten genest en dat gaat natuurlijk niet: een IIF kent maar twee uitkomsten: waar en niet waar. Elke variant kan je vervangen door een nieuwe IIF, tot op 7 niveau's diep. In jouw geval krijg je, op basis van de aangeleverde gegevens (die ik een beetje vreemd vind, want wat doe je met uitkomsten boven de 25000?) de volgende formule:
Code:
=IIf([totaal]>0 And [totaal]<=2500;9,75;IIf([totaal]<=5000;14,75;IIf([totaal]<=25000;24,75;0)))
 
Beste Octafish,

Dit is perfect. Hartelijk dank voor uw hulp.

Nog een klein bijkomend vraagje : wat dient er veranderd te worden in de IIF formule om het bedrag van de kosten te beperken tot 1% van het totaal ?

Met mijn oprechte dank bij voorbaat.
 
Dat hangt er vanaf op welk moment je die kosten wilt matchen met de 1%. Als het hoogste totaalbedrag maatgevend is, dus alles boven de 25000 betaalt1%, dan maak je die berekening in de laatste IIF, dus op de plek van de 0. Wil je het voor elke categorie laten gelden, dan moet je met de IIF beginnen. Die controleert dan eerst of de kosten meer dan 1% van de prijs zijn, en anders het vaste bedrag. Ik vermoed dat je de laatste groep (>25000) dan toch wel met 1% kosten wilt doorbelasten.
 
Beste Octafish,

Hartelijk dank voor uw antwoord.
De reden waarom ik alles wat groter is dan 25000€ niet heb voorzien : ben nooit van plan om meer dan 25000€ aandelen te kopen in 1 verrichting, dus deze berekening doen is voor mij nutteloos.

De max 1% van de transactie die mag aangerekend worden ,heeft betrekking op een aankoop van amerikaanse aandelen. Hiervoor wens ik hetzelfde berekeningsformulier te gebruiken.

De kostenregel van de makelaar is de volgende : Aankoop van minder dan 2000 aandelen : 0,01 usd per aandeel
Aankoop van meer dan 2000 aandelen : 0,005 usd per aandeel boven de 2000 aandelen.
Minimum bedrag : 5 usd
Maximum bedrag : 1 % waarde transactie .

Kan U me hiermee helpen ?
Hartelijk dank bij voorbaat.
 
Beste Octafish,

In bijlage mijn probeersel om dit op te lossen. Zag geen andere mogelijkheid dan dit met een tussenresultaat (Totaal1) op te lossen, welke ik onzichtbaar heb gemaakt op het formulier.
Of dit een elegante oplossing is , laat ik in het midden (waarschijnlijk niet)
Zou je hier bij gelegenheid eens willen naar kijken ?
Hartelijk dank bij voorbaat.
 

Bijlagen

  • Test_01.rar
    23,2 KB · Weergaven: 27
Zal er naar kijken als ik tijd heb (ben nu op vakantie :cool:).
 
Iemand reeds de tijd gevonden om naar mijn "probleem" te kijken ?
Met dank bij voorbaat.
 
Nog niet, maar ik ben weer terug. Zal er naar kijken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan