• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rij- en rusttijden vrachtauto en touringcar (AETR)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Buzzz

Gebruiker
Lid geworden
19 jun 2017
Berichten
13
Dag dames, heren.

Zeer blij dat ik dit forum heb gevonden in mijn zoektocht naar een Excel die rij- en rusttijden en wat administratie kan bijhouden.
Ik heb al verschillende draadjes gelezen en proberen te begrijpen, maar intussen verzopen in de verschillende Excel formulieren die gemaakt zijn. Maar om toch mijn enthousiasme wat ruimte te geven en gedachten en wensen te ordenen hier enkele notities.

Maar eerst wat achtergrond informatie.
Zelfstandig internationaal touringcar chauffeur met verschillende klanten. Dus zelf verantwoordelijk voor het handhaven van de rij- en rusttijden wet en facturatie … en meer.

Belangrijke data die ik graag uit de Excel zie komen:
- Inzicht in rij- en rusttijden wet, wat heb ik nog over deze week, komende 2 weken, liefst on the fly, dus denk Android op Galaxy 5 en Tab S2 omdat klanten soms adhoc bellen en ik direct inzicht moet hebben in wat ik kan rijden. Ik las de problemen die dit geeft in de opzet van een Excel. PC of mobiel maakt nogal uit. Thuis gebruik ik een PC. Dus zaken splitsen is zeker een optie.
- Maand overzicht van uren, aantekeningen, voor facturatie per klant.

Momenteel gebruik ik een jaar kalender die de afgelopen twee jaar steeds wat toevoegingen heeft gekregen. Simpele zaken, maar voor toen voldoende.

Bekijk bijlage UrenRegistratieTEST.xlsx

De Excel die ik nu heb voldoet echter niet. Ik heb inmiddels 2 boetes te pakken omdat ik niet inzichtelijk had/heb wat ik nog kan rijden op het moment dat een klant belt en een antwoord wil horen. Zo is het voorgekomen dat ik in 2 weken over de 120 uur heen kwam, waar 90 het maximum is. Auw. Maar ja, een 8-daagse Kroatië kun je niet afslaan. Een pijnlijke les.

Met zaken splitsen bedoel ik dat er bijvoorbeeld een Excel in de cloud staat waar ik met mijn Android alleen maar hoef te weten hoe de uren er voor staan. Een tabel die ik ook aan het einde van de dag middels mijn Android(s) kan bijwerken zodat ik altijd de laatste stand van zaken heb. En dan heb ik het hier over de 1 en 2 weekse overzichten.
Ook morgen een basis uitleg van de rij- en rusttijden als jullie daar al niet alles van weten.

Dan thuis op de PC, het volledige verhaal. Als ik hier handmatig zaken nogmaals moet toevoegen, geen probleem. :cool:
De form van ExcelAmateur – Uren registratie Theunie_3.xlsb is een basis die begint te lijken. Correctie, form is van wieter.
Ik lees ook goede berichten over de forms van wieter, pollekecrown en Sylvester Ponten.
De form van wieter is echter voor meerdere chauffeurs. Het % verhaal en overuren is mogelijk wel interessant voor de toekomst.

Het heeft allemaal geen haast. Neem de tijd.

Alvast bedankt.

================================================================================
Originele bestand

Bekijk bijlage Theunie.xlsm


================================================================================
SPECS
Overdadig, daar ik weet dat lang niet alles er in kan, mogelijk vinden we andersoortige oplossingen

------------------------------------------------

PC
Dag:
  • Totaal aantal gewerkte uren / mil ingave
  • Overzicht dagelijkse rust / 9, 11 uur
  • Notitie veld per dag, ritnummers, opmerkingen, mogelijk functionele vlaggen aanzetten?
Week:
  • Week totaal gewerkte uren
  • 2 weeks totaal gewerkte uren
  • 3 weeks totaal gewerkte uren (verkorte week rust naar 24 uur)
  • Inzicht in de rust grens van 24 uur – 45 uur – 96 uur, of welke actief is gezien de voorgaande weken
Maand:
  • Maand uur totalen per klant te selecteren voor uitdraai/print/opslag


Android
  • Mobile lay-out zodat er weinig tot niet gezoomed, gescrolled dient te worden.
  • Mogelijk gebruik van invulblad
    1. o Kies kalender dag, en vul bloktijden in
    2. o Schoongemaakt ja/nee
Dag:
  • Totaal aantal gewerkte uren / mil ingave
  • Overzicht dagelijkse rust / 9, 11 uur
  • Notitie veld; onkosten, reminders,
Week:
  • Week totaal gewerkte uren/rust
  • 2 weeks totaal gewerkte uren/rust
  • 3 weeks totaal gewerkte uren/rust (verkorte week rust naar 24 uur)
  • Inzicht in de rust grens van 24 uur – 45 uur – 96 uur, of welke grens actief is, gezien de voorgaande weken. Vanaf waar kan er weer ingepland/gewerkt worden?

================================================================================
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik hoop niet dat bovenstaande afschrikt!
Het is maar een braindump, een start punt. Ik ben al blij als we een deel van bovenstaande functioneel krijgen.
Ik ben in ieder geval aan het testen met "Uren registratie Theunie_3" van ExcelAmateur.
 
Ik weet niet of de braindump zozeer afschrikt als wel het ontbreken van een voorbeeld in Excel hoe je het zou willen met ingevulde gegevens en verwachte berekeningen. Formules maken of schieten op een voorbeeld is een stuk eenvoudiger dan het voor iemand anders verzinnen wat er misschien zou moeten gebeuren.

Kortom. Mijn idee. Maak een representatief voorbeeldbestand, maak bv. de te berekenen cellen geel maar zet hier wel je verwachte uitkomst neer. Dat helpt je zelf om je gedachten te ordenen en zal de helpers zeker helpen bij het helpen (ehhh ...)
 
Buzzz.

Ik ben in ieder geval aan het testen met "Uren registratie Theunie_3" van ExcelAmateur.
Dit programma is niet door mij gemaakt, wel wat aan gedaan.
Zal even zoeken wie dit gemaakt heeft.
Ik dacht, als het goed is, door Wieter gemaakt.
 
Klopt heren. Beide gelijk. Momenteel te veel dingen tegelijk aan het doen.
Voorbeeld excel kan maar het bestand wat ik nu aan het testen ben, volgens mij inderdaad van Wieter, met cosmetische aanpassingen van jou ExcelAmateur is een prima uitgangspunt.
Hier het draadje waar het bestand uit komt: http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/893521-Uren-registratie/page4?highlight=rijtijden

Ik zal later vandaag nog een opgeruimde versie van mijn huidige admin excel plaatsen.
Maar eerst wat andere zaken afmaken.

========================

Ok.
Huidige administratie excel toegevoegd. Wat hier vooral uit komt nu zijn de uren voor de facturatie met hier en daar wat optellingen. Meer niet.

capture_06202017_134412.png

Bekijk bijlage UrenRegistratieTEST.xlsx


Er zit in in deze excel ook een copy van een simpele uitvoering van de rust- en rijtijden wet.
Hier de officiële teksten uitgeschreven door de controlerende instantie in Nederland de ILT: https://www.ilent.nl/Images/Rij- en rusttijden vrachtauto en touringcar (AETR)_tcm334-332507.pdf

AETR
De rij- en rusttijden zijn aan de volgende regels gebonden volgens het AETR-verdrag.

Dagelijkse rusttijd
  • Normaal: periode van 11 uur aaneengesloten rust;
  • Mag gesplitst worden in 2 perioden:
    - 1e minimaal 3 ononderbroken uren
    - 2e minimaal 9 ononderbroken uren
  • Verkorte dagelijkse rust: minimaal 9 uur, en minder dan 11 uur (maximaal driemaal per week);
  • Meervoudige bemanning: minimaal 9 uur (periode 30 uur), 1e uur facultatief (wanneer
    2e bestuurder binnen 1 uur wordt toegevoegd, geldt voor beiden vanaf aanvang van
    ieders werkzaamheden de periode van 30 uur).
Wekelijkse rusttijd
  • Normaal: periode van 45 uur aaneengesloten rust;
  • Verkorte wekelijkse rust: minimaal 24 uur aaneengesloten rust (mits compensatie voor einde derde week);
  • In iedere periode van twee weken 2 x een normale wekelijkse rusttijd, of 1 normale en 1 verkorte wekelijkse rusttijd;
  • Uiterlijk na iedere periode van 6 x 24 uur dient een nieuwe wekelijkse rusttijd aan te vangen.
Dagelijkse rijtijd
  • Totale rijtijd tussen 2 rusttijden (dagelijks of wekelijks);
  • Normaal: maximaal 9 uur;
  • Maximaal 2 x per week: 10 uur.
Ononderbroken rijtijd
  • Na 4,5 rijtijd neemt bestuurder onderbreking van 45 aaneengesloten minuten;
  • mag worden vervangen door onderbreking van 15 minuten, gevolgd door één van 30 minuten (totaal minimaal 45 minuten).
Wekelijkse rijtijd
  • mag niet meer bedragen dan 56 uur.
Tweewekelijkse rijtijd
  • mag niet meer bedragen dan 90 uur.

Ik zal toekomstige veranderingen aan het originele excel bestand van Wieter, in de eerste posting bijhouden. Ik ga er nu ook van uit dat we die als basis gebruiken om mee te werken tenzij er andere suggesties komen.
 
Laatst bewerkt:
0:00 in K7 komt uit
Code:
=ALS(OF(H7="";I7="");0;L7-J7)
er is niks ingevuld in of H7 of I7 dus wordt er een 0 geplaatst. via de VO(conditional formating)was die normaal niet zichtbaar (witte cijfers op een witte achtergrond) nu wel omdat de achtergrond groen is.
##### 17:30 ingevuld, alle tijdvelden die ingevuld worden geven geen correcte tijd meer weer.
deze heb je ingeven als militaire tijd (dus 1730) maar blijkbaar werkt dit niet in dit bestand. waarom? ik heb weinig kennis VBA

conditional formating is hier niks te vinden, waar worden deze cellen opgemaakt?
hier is geen VO maar gewoon een opvul kleur.

28:59 moet eigenlijk staan 17:35 [I21] + 11 uur = 04:35
hier is de formule verkeerd
Code:
=ALS(OF(I21="");"";(I21+0,475))
de 0,475 is geen 11 uren
plaats gewoon 11/24 in de plaats.
je zal wel de cel eigenschappen op u:mm moeten plaatsen
 
Laatst bewerkt:
Ik zie dat je er een kolom bij gezet heb.(dit staat niet in het originele programma)
Waarom?
Zo heb je kans dat je alles door elkaar gooit en er niets meer naar behoren werkt.
Denk dat als je het zo wil hebben je alles opnieuw zou moeten doen, kijk of alles nog goed werkt (de formules)
 
0:00 in K7 komt uit
Code:
=ALS(OF(H7="";I7="");0;L7-J7)
er is niks ingevuld in of H7 of I7 dus wordt er een 0 geplaatst. via de VO(conditional formating)was die normaal niet zichtbaar (witte cijfers op een witte achtergrond) nu wel omdat de achtergrond groen is.

deze heb je ingeven als militaire tijd (dus 1730) maar blijkbaar werkt dit niet in dit bestand. waarom? ik heb weinig kennis VBA

hier is geen VO maar gewoon een opvul kleur.

hier is de formule verkeerd
Code:
=ALS(OF(I21="");"";(I21+0,475))
de 0,475 is geen 11 uren
plaats gewoon 11/24 in de plaats.
je zal wel de cel eigenschappen op u:mm moeten plaatsen

Bedankt voor de reactie plongske. Je bevestigd wat ik dacht.

Ik zie dat je er een kolom bij gezet heb.(dit staat niet in het originele programma)
Waarom?
Zo heb je kans dat je alles door elkaar gooit en er niets meer naar behoren werkt.
Denk dat als je het zo wil hebben je alles opnieuw zou moeten doen, kijk of alles nog goed werkt (de formules)

Uiteraard ExcelAmateur. En waarom? Om zaken te snappen die in de huidige excel zitten. Kijken of ik functies kan toevoegen. En ja uiteraard gaan er dan functies mogelijk kapot. Maar dat is juist leerzaam.
Weinig kennis van excel, dus dit is een uitdaging en leertraject. Maar het gaat langzaam en dus ben ik echt wel aangewezen op jullie skills.

Mogelijk kan ik wel helpen bij het inzichtelijk maken van de rijtijdenwet?

Hier enkele online voorbeelden / uitwerkingen over het toepassen van de rijtijdenwet. Goed om een gevoel te krijgen bij de toepasbaarheid van de regels.
http://www.truckersclubmillingen.nl/data/documents/Rij-en-rust-tijden-compleet.pdf
 
Even een vraag. Rij je ook met tachograaf?
en kun je ook informatie exporteren of downloaden en dan naar excel halen?

veel rij en rust informatie staat natuurlijk al op die tachograaf als je daar iets mee kan scheelt je dat een heel hoop invoer (en evt overneem fouten)
je hoeft dan de tachograaf informatie alleen maar aan te vullen met je zakelijke informatie zoals de klant en notities
 
En gebruik svp de gewone knop om te reageren zonder te quoten/citeren.
 
Doen we snb. Bedankt. :)

Hoi roeljongman. Daar zit ik inderdaad nu naar te kijken.
Ik heb een bedrijf in Enschede gevonden, Hek BV, die hebben een Tacho2Safe download unit. Deze leest o.a. de kaart uit en heeft een software pakket. Alleen duur om even te testen en te kijken of het past in wat ik zoek.
Het product staat niet zichtbaar op de website maar hier is een pdf flyer met info.

Afhankelijk van wat het bijgeleverde software pakket kan, ben ik misschien al geholpen.
Mogelijk dat een import in Excel wat extra functionaliteit kan toevoegen die nuttig is.
Vooral het naar de nog beschikbare uren kijken en dit in een mobiele oplossing, telefoon of tablet via de cloud, beschikbaar hebben is best wel belangrijk voor mij.

Ik ga nog even snuffelen in het forum naar mogelijke gemaakte oplossingen en ik kijk wat Tacho2Safe voor mij kan doen.


Fijne zondag nog. :)
 
Ik denk dat je vooral op het Haagse www.tacho.nu moet kijken.
Voor dat geld kun je je echt beter de moeite besparen als klopt wat de website belooft.
Vraag wat referenties en informeer daar over hun ervaringen.
 
Kleine update.
Hardware en andere zaken om data uit de chauffeurskaart te krijgen zijn onderweg.
Met een maand van testen hoop ik dat ik voldoende inzicht krijg in wat de software allemaal kan die bijgeleverd wordt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan