• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

#value! foutmelding in SUMPRODUCT SUMIFS INDIRECT formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

beerrunner

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 jun 2017
Berichten
4
Hoi allemaal!

Ik zit met een probleem. Ik krijg een #value! foutmelding uit mijn formule en snap niet waarom dit is.

Ik werk op een iMac en heb Excel 2007.

Ik heb een bestand van meerdere tabbladen, jan-dec, en een tabblad waar ik samenvattingen op heb gemaakt van data uit de range tabbladen jan-dec.

Eén van de samenvattingen die ik heb gemaakt is de berekening van het accijnsbedrag dat ik per maand na het brouwen van bier moet betalen. Elke sheet bevat de brouwverslagen en afvulverslagen van die maand. Pas als het bier is gebrouwen moet ik accijns betalen. Omdat er verschil zit tussen de maand waarin het bier wordt gebrouwen en wanneer het wordt afgevuld, en er ook verschillende accijns categorieën zijn, gebruik ik de SUMIFS formule, omdat ik wil dat alleen de bedragen die voldoen aan een specifieke maand en accijns categorie worden opgeteld.
Voor het zoeken in meerdere tabbladen gebruik ik de INDIRECT functie samen met SUMPRODUCT en SUMIFS. Ik gebruik de formule vaak, maar nu ineens krijg ik de foutmelding #value.

Dat ziet er zo uit:

{=SUMPRODUCT(SUMIFS(INDIRECT("'"&$J$3:$J6&"'!$D$55:$ZZ$55");INDIRECT("'"&$J$3:$J6&"'!$D$51:$ZZ$51");C3;INDIRECT("'"&$J$3:$J6&"'!$E$84:$ZZ$84");K3))}

$J$3:$J$6 is de tabel van de sheetnamen > jan-apr
$D$55:$ZZ$55 is de sum_range > aantal afgevulde liters bier
$D$51:$ZZ$51 is criteria_range1 > de ingevulde accijnsgroep S, 1, 2 of 3
C3 is de criteria1 > in dit geval de accijnsgroep S (niet als "S" in de formule maar als referentie naar een cel in de samenvatting waar de accijnsgroepen zijn ingevuld)
$E$84:$ZZ$84 is criateria_range2 > een cel die de afvuldatum omzet naar de maand waarin die valt > =TEXT(E43;"mmmm") )
K3 is referentie naar een cel op de sheet samenvatting waar de maanden staan opgesomd. In dit geval is dat mei.

Als ik het tweede argument weglaat in de formule, dus de maand, dan werkt de formule prima. Alle cellen in criteria2 op de verschillende sheets staan op General geformatteerd. Niet alle sheets bevatten data in de ranges aangegeven in de formule, maar dat heeft nooit een probleem opgeleverd.

Kan het zijn dat de formule om een datum om te zetten naar de naam van de maand als text wordt neergezet, waardoor de formule er geen waarde aan kan geven?

Hartelijk dank voor de hulp!
 
Laatst bewerkt:
Een klein excel bestand als voorbeeld zou makkelijker zijn om te volgen, er kan van alles fout gaan.
 
Je zou het Excel (en vooral jezelf) enorm veel makkelijker maken door je ontwerp om te gooien: Alle gegevens op één tabblad (dus niet je gegevens opsplitsen in maandbladen) zetten, met een maand (of datum) kolom erbij. Vervolgens kan je heel eenvoudig een draaitabel maken die je de samenvatting geeft. Die tabel kan je vervolgens ook heel simpel op maand filteren als je de gegevens van een bepaalde maand wilt zien.

Dit is deze week trouwens al de zoveelste keer dat ik dit advies geef, draaitabel gebruiken!

Mijn advies bij iedere training die ik geef: De volgende keer dat je overweegt de SOM.ALS, SOMMEN.ALS of SOMPRODUCT functie te gebruiken, denk dan ook eens aan het meest onderschatte weeskind van Excel: een draaitabel.
 
De #Waarde fouten staan al op de maandbladen. Bijvoorbeeld jan!F46. DIe formule is ook een beetje vreemd met die iferror die juist de fout veroorzaakt doordat hij bij een fout van het middelste deel van de formule een spatie probeert te vermenigvuldigen met een getal (wat de #Waarde! oplevert). Ik ben ook niet zo te spreken over de voorwaardelijke opmaak die fouten verbergt. Beter is het om de formules zo te schrijven dat fouwaarden niet voorkomen. Komt er dan toch een, dan is er echt iets mis en zie je dat meteen.
 
Even los van jouw sheetopbouw, jouw formule uit post#1 klopt niet:

{=SUMPRODUCT(SUMIFS(INDIRECT("'"&$J$3:$J6&"'!$D$55:$ZZ$55");INDIRECT("'"&$J$3:$J6&"'!$D$51:$ZZ$51"); C3;INDIRECT("'"&$J$3:$J6&"'!$E$84:$ZZ$84");K3))}

moet zijn:

{=SUMPRODUCT(SUMIFS(INDIRECT("'"&$J$3:$J6&"'!$D$55:$ZZ$55");INDIRECT("'"&$J$3:$J6&"'!$D$51:$ZZ$51"); C3;INDIRECT("'"&$J$3:$J6&"'!$D$84:$ZZ$84");K3))}
 
Hoi Eric,

Klopt! En dat bleek ook het probleem te zijn. De ranges kwamen niet overeen en dat gaf de foutmelding. Nu werkt hij perfect.

@Jan, dank je wel voor je feedback!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan