partitioneren met schijfbeheer

Status
Niet open voor verdere reacties.

pietvankempen07

Verenigingslid
Lid geworden
7 mei 2012
Berichten
52
L.S.,
Mijn laptop heeft windows 10.
Ik heb een partitie D aangemaakt.
Nu wil ik de C partitie nog iets kleiner maken en de D iets groter.
C: 284GB, NTFS; vrije ruimte 240GB.
Toch geeft schijfbeheer aan dat ik 0GB kan verkleinen.
Ik heb C al geoptimaliseerd. Hij is 0% gefragmenteerd.

Hoe kan ik C verkleinen?
 
C: is aktief, daar kan Windows nu niks mee. Externe partition manager gebruiken, zoals bijv. GParted of EaseUS.
 
en als je daar geen "zin" in hebt (het gebruiken van software van 'derden') , dan is er nog een andere optie NADAT je je eigen bestanden veilig hebt gesteld :

maak een mirror / spiegel van je C schijf op externe hdd (middels Windows backup van het configuratiescherm).

Installeer daarna Windows opnieuw op je C schijf waarbij je VOORAF (net voordat de installatie begint) de gewenste grootte van C opgeeft. De installatie duurt een half uurtje. Geen energie besteden aan drivers etc .etc. want na de installatie zet je de mirror / spiegel terug en voilá.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben niet enthousiast over de tip van gast0225, want er is een (grote) kans (afhankelijk van het programma waar je de image/mirror/spiegel mee maakt) dat na terugzetten de grootte van C: (weer) hetzelfde is of (logischer nog) dat gemeld wordt dat er geen ruimte voor is (of wordt neergezet naast de C: schijf met de nieuwe installatie).
Bovendien wordt in de instructie 'vergeten' dat de C: partitie tijdens de Windows installatie verwijderd zou moeten worden en dan in de "niet-toegewezen ruimte" moet worden geïnstalleerd met aangeven van de grootte voor C: die gewenst is (een kleinere grootte dus).
Bovendien schat ik de vragensteller niet zodanig 'savvy' in dat hij met een dergelijke procedure geen fouten maakt.

Dus ik zie liever dat de vragensteller met EaseUS Free aan de slag gaat (of met een Gparted Live CD) om de C: partitie te verkleinen en de D: partitie (daarna) te vergroten.

Tijs.
 
Het vetgedrukte woordje afhankelijk in het bericht van dnties is in bericht 3 door mij in de tweede regel benoemd. Gebruik Windows systeemkopie en een 'kind kan de was doen'. V.w.b. andere systeembackup / mirror tooltjes gelden wellicht andere factoren, maar met Windows backup gaat dit prima lukken.

Risico's loop je niet, want zou er onverhoopt bij het terugzetten qua partitieindeling wat mis gaan (is mij in 20 jaar één keer gebeurd) dan zet je simpelweg de partitiegrootte weer op de oorspronkelijke waarde en voilá, je bent weer waar je nu ook bent.
 
@gast0225: Ik geloof meteen dat jij weinig/geen fouten maakt, maar dat kan bij de vragensteller heel anders zijn.
I stand corrected voor wat betreft waarmee de spiegel gemaakt zou moeten worden, daar heb ik idd overheen gelezen. My bad, my mistake. :eek:

Tijs.
 
Eerste gedeelte mee oneens (ook ik maak fouten) en tweede gedeelte (idd. mijn bericht sloeg / slaat alleen op Windows systeemkopie) mee eens.
 
gast0225 en dnties bedankt voor jullie reacties. Idd is Quantors tip voor mij te ingewikkeld.
Wat mij toch verbaast is, dat ik eerst de C: wel kleiner heb kunnen maken.
Toen was er blijkbaar geen probleem met C: omdat die actief was.
Waarom nu dan wel?
 
Ook RogerS bedankt. Jij zei dat C: niet verkleind kan worden omdat hij actief is.
Toch heb ik C: eerst wel kunnen verkleinen.
How can???
 
Ik kan wel een paar redenen bedenken, maar liever vraag je ons nu niet om, zonder over je schouders mee te kunnen kijken (zoals op een (Helpmij-)forum) te gaan speculeren.

Tijs.
 
Toch heb ik C: eerst wel kunnen verkleinen. How can???
Je zal jezelf af moeten vragen wat je wanneer en hoe hebt gedaan (lees: mogelijk gerommeld?) want het zou idd. moeten kunnen, maar jij geeft aan dat het niet (meer) kan.
Lees anders nog even het verhaaltje van "Schoone pc" door, wie weet? : Klik
 
Laatst bewerkt:
Verklaring waarom het (nu) niet meer lukt/kan om de C: partitie te verkleinen via Schijfbeheer wordt in het stuk van schoonepc vermeld. Dank @gast0225 voor de link, scheelt ons (hier op Helpmij) een hoop typewerk om die reden aan te geven en die dan uit te (moeten) leggen aan de vragensteller.

PS: Het verhaal over "liever niet hoeven speculeren" in mijn vorige posting is mijn eigen mening hieromtrent, ik mag niet voor anderen spreken.
Zolang de helpers geen eigen vakbond hebben :p kan elke helper zijn eigen mening erop na houden óf, hoe en tot hoever een vragensteller geholpen wordt.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan