• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Fileren van datums

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrVangee

Gebruiker
Lid geworden
19 apr 2017
Berichten
27
Beste allemaal,

Graag zou ik via deze weg een oplossing willen vinden op volgende vraag.

Mijn bestand bevat een lijst met datums, deze datums verschillen ongeveer 3 maanden ten op zichte van elkaar.
In een overzicht zou ik graag enkel de datum zien van de eerstvolgende datum uit deze lijst. Vanaf het moment dat deze datum de datum van vandaag overschrijd moet in deze cel automatisch de eerstvolgende datum tevoorschijn komen.

In bijlage een voorbeeldbestandje.

Alvast bedankt,

JannickBekijk bijlage Voorbeeldbestand datum.xlsx
 
Jannick,

dat kan met de volgende formule:
Code:
=INDEX(E3:E12;MATCH(E4;E3:E12;1)+1)  (EN)

=INDEX(E3:E12;VERGELIJKEN(E4;E3:E12;1)+1)  (NL)

Let op. de formule verwijst naar range E3:E12.
maar je maakt gebruik van samengevoegde cellen. als je range E3:F12 gebruikt, dan werkt de formule niet.

Lambert
 
@lam201: Moeten =INDEX formules niet worden ingegeven met Ctrl-Shift-Enter ipv. Enter? Dit ter voorkoming van vervolgvragen in de sfeer van "het werkt niet", omdat ik sterk vermoed dat het een array formule is?

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Dat lijkt me een onterecht vermoeden.
 
Nee, dit hoeft niet.
de INDEX formule geeft simpelweg de celwaarde aan van de geselecteerde rij (en eventueel kolom) in een tabel/bereik.

Dit is dus geen array formule.

Lambert
 
@snd + lam201: Ok, het is hier dus niet als array formule gedefinieerd/bedoeld. Bedankt voor de terugmelding.

Tijs.
 
Beste, bedankt voor uw snelle reactie.
Heb de formule proberen om te vormen naar het betreffende bestand.
Hier doet het volgende probleem zich voor:

Bij het enteren van de formule krijg ik de waarde #N/B. Ik heb geen idee wat er verschillend is met het vorige bestand.
Heeft u een oplossing voor dit probleem? Misschien is dit het gevolg van het werken op 2 tabbladen. Heb nogmaals een vb bestand gemaakt.

Alvast hartelijk dank,

Jannick

Bekijk bijlage hulpbestand 2.xlsx


Jannick,

dat kan met de volgende formule:
Code:
=INDEX(E3:E12;MATCH(E4;E3:E12;1)+1)  (EN)

=INDEX(E3:E12;VERGELIJKEN(E4;E3:E12;1)+1)  (NL)

Let op. de formule verwijst naar range E3:E12.
maar je maakt gebruik van samengevoegde cellen. als je range E3:F12 gebruikt, dan werkt de formule niet.

Lambert
 
Jannick,

omdat in je eerste voorbeeld de lijst met datums begon met de datum van vandaag.
In je hulpbestand2.xlsx ontbreekt de datum van vandaag. Daarom kan Excel niet de juiste rij vinden.
Als je de formule in cel B9 aanpast met WERKDAG(..., 0) --dus nul ipv 65-- dan werkt het weer.

Lambert
 
Dag Lambert,

Heb de formule aangepast zoals je zij en ze werkt perfect.
Bedankt voor je snelle reactie(s) en uitstekende hulp!

Met vriendelijke groeten,
Jannick
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan