Subformulier en Column

Status
Niet open voor verdere reacties.

hjettema

Gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2012
Berichten
9
Goedendag een vraagje.

Binnen een subformulier kan ik dmv een pulldown een locatie selecteren. Ik zie dan gelijk meerdere kolommen zodat ik ook de straat, postcode enz zie.
Ik wil graag dat als ik locatie A selecteer dat dan straat, postcode, enz automatisch wordt ingevuld. (in het subformulier)


Dit werkt goed in het subformulier als ik die apart open : =[Formulieren]![HT_Verzorging]![Locatie].[Column](2)
Open in het hoofdformulier dan krijg ik #Naam?

Hoogstwaarschijnlijk moet er een bepaalde verwijzing komen naar het hoofdformulier maar dat krijg ik niet voor elkaar. Dus HELP :):d
 
Dit: (=[Formulieren]![HT_Verzorging]![Locatie].[Column](2)) werkt prima als je het formulier zelfstandig opent. Maar dat doe je niet, je formulier staat op een hoofdformulier. Dus dat moet ook mee in de verwijzing. Waarschijnlijk heb je de verwijzing gemaakt toen het formulier zelfstandig was geopend, maar dat moet je dus niet doen: je moet de verwijzing maken vanuit het geopende (in Design view uiteraard) hoofdformulier. Als je dan de verwijzing maakt in het subformulier met de wizard, zul je zien dat de verwijzing wel correct is. Dat wordt dan iets als: =[Formulieren]![Hoofdformulier]![HT_Verzorging]![Locatie].[Column](2)
 
Mijn dank voor de reactie!

Ik was dus niet helemaal gek! Zelf had ik ook deze oplossing bedacht! Maar helaas (nogmaals geprobeerd) maar het werkt niet!
Blijkbaar doe ik toch iets fout!

Twee dingen vallen mij op:
1. Je geeft aan dat je vanuit het geopende hoofdformulier in het subformulier de verwijzing moet maken met een wizard. Welke wizard? Dat begrijp ik niet. Ik gebruik de "opbouw voor expressies" en typ/klik de juiste gegevens zodat er een formule ontstaat zoals hieronder.

2. De formuliernamen hier ik heb weergegeven zijn niet volledig, ze bevatten (in het echt) meer tekens. Soms gebruik ik een underscore en soms een spatie. Kan hier fout in zitten?

Dit heb ik nu geprobeerd maar werkt dus niet. Ik krijg weer #Naam?
=[Formulieren]![Gegevens over]![HT_Verzorging]![Locatie].[Column](2)
Naam hoofdformulier: Gegevens over
Naam subformulier: HT_Verzorging
Naam pulldownveld:Locatie (met 6 kolommen)
 
Welke wizard? Dat begrijp ik niet. Ik gebruik de "opbouw voor expressies" en typ/klik de juiste gegevens zodat er een formule ontstaat zoals hieronder.
Dat bedoelde ik ook; ik zie alles als een wizard :). De opbouwfunctie zou wel degelijk de juiste syntax moeten geven als je de objecten kiest uit <Geladen formulieren> etc. Maak anders een voorbeeldje, want dat kijkt wat makkelijker. Je maakt het jezelf overigens een heel stuk makkelijker als je geen spaties gebruikt in objectnamen; Access houdt daar niet van.
 
Gelukkig. Ik ben blij dat ik zonder enig cursus toch een beetje access kan doorgronden. :)
Het spatie gebruik is iets waar ik in het begin geen rekening mee heb gehouden. Ik probeer dat nu beter te doen.

Ik heb een printscreen meegezonden van hetgeen ik heb gedaan. Ik hoop dat het duidelijk genoeg is.

Prtscr.jpg

Is er bekend welke problemen er kunne ontstaan als er spaties worden gebruikt? Anders moet ik eerst dat oplossen :-(
 
Spaties mogen niet in code, dus die worden door Access vervangen door underscores. Het probleem zit 'm er meer in dat je objecten mer een spatie dus anders moet aanroepen dan objecten zonder spatie. Een database voorbeeld is beter als een plaatje :).
 
Ok, dit is een helder antwoord! Ik ga dus eerst alle spaties eruit halen en dan kijken wat er gaat gebeuren. De database uploaden is best wel lastig, deze is best wel groot geworden ondertussen.

Maar zoals gezegd eerst even tijd maken om alle spaties te verwijderen in alle velden, tabellen, enz en dan nogmaals een poging doen.
Wordt vervolgd!!
 
Een database is goed te posten, mits je hem eerst comprimeert en dan zipt. Dan is hij klein genoeg. Ik denk niet dat je probleem door de naamgeving komt; ik zou daar nog even mee wachten. Al mag het natuurlijk wel :).
 
Hét vervolg......

Na wat testen kwam ik er nog steeds niet uit. Waarschijnlijk een fout gemaakt met het opzetten van een subformulier. Wat, waar of hoe daar ben ik niet achter gekomen maar.... subformulier eruit gehaald en alles opnieuw opgebouwd.
Nu werkt alles naar behoren!! Thx voor de support.

Tip! Een foutje is snel gemaakt. Zorg dat je eerst een klein testprogrammatje maakt met een hele duidelijke structuur zodat je weet én kunt zien welke gegevens je nodig hebt in de formule. Ik heb een subformulier met meer dan 15 tabs en het werkt!

Volgende uitdaging is alles in een rapport krijgen :)
 
Zoals ik gisteren schreef "De volgende uitdaging is alles in een rapport krijgen".

En nu roep ik wederom "Help".
Met de functie Column krijg ik wel de gegevens op het formulier maar niet staan ze niet in de query / tabel. Hoe kan ik nu de gegevens op papier krijgen? of in de tabel?
 
Ik snap je vraag niet; de functie Column gebruik je om gegevens uit een keuzelijst te halen en te tonen op een formulier. Die gegevens zijn niet muteerbaar. Ze zitten ook niet als gegeven in de onderliggende query, maar alleen in de keuzelijst. Jij vraagt nu hoe ze in de tabel te krijgen, maar dat lijkt mij een overbodige vraag want ze staan al in een tabel. Dus wat is daar het probleem dan? Je rapport bevat blijkbaar de velden niet, en die moet je dus apart toevoegen aan de query. Door de bij de keuzelijst gebruikte tabel dus toe te voegen, want daar staan ze in. Ik hoop dat ik de vraag goed begrepen heb, want dit is het enige antwoord dat ik kan verzinnen :).
 
Ok, nieuwe poging. Ik vindt het best wel lastig om het uit te leggen dus probeer ik het aan de hand van een voorbeeld.

In een formulier selecteer ik een locatie en vervolgens wordt, door gebruik te maken van de functie "Column", straat, postcode en plaats automatisch ingevuld. Dit lukt prima.
Nu wil ik dat deze gegevens ook in een rapport wordt weergegeven.

Ik moet dus in een rapport een verwijzing maken naar............ En nu loop ik vast. De geselecteerde locatie wordt wel weergeven maar hoe maak ik een koppeling naar straat, postcode en plaats? Want inderdaad deze staan niet in de query maar ik de tabel.
1. Kun je de functie "column" ook gebruiken in (geladen) rapporten. Ik heb een poging gedaan maar helaas tot op heden zonder succes.
2. Je zegt: De tabel met gegevens die in de keuzelijst staan toevoegen aan de query. Begrijp ik dat goed? Zo ja, hoe maak ik dan de koppeling/selecteer ik de juiste gegevens? Met "Column"?
 
:) :) :) :) :) :)

Hoe blij kan een 'kind' zijn!
Ik ben eruit. 'Column' werkt ook in een rapport. Maar dan moet je wel de juiste koppelingen maken, instellingen maken. Thx voor het meedenken!
 
Dan gebruik je dus nog steeds keuzelijsten in je rapport. Moet ik toch erg afraden, al maakt het jou nu even zo blij als een Feijenoordsupporter...
Gebruik in je rapport, zoals ik al aangaf, de tabellen die de gewenste gegevens bevat en zet die in tekstvakken op het rapport. Vele malen makkelijker (geen rare formules nodig), veel overzichtelijker (je ziet altijd welke velden je hebt om te kiezen) en veel beter te onderhouden (gewoon in het queryvenster). Echt, je hebt de moeilijkste oplossing bedacht.
 
Ok. Weer even met beide benen op moeder aarde. Nu ben ik de weg kwijt. :-(

In het formulier A maak ik een verwijzing (dmv een keuzelijst met invoervak) naar een tabel (genaamd adressen) om een locatie te kunnen selecteren. In formulier A gebruik ik dus ook de functie 'column' om straat, postcode en plaats automatisch te laten invullen. En dit werkt.
Zoals je hierboven aangaf "Die gegevens zijn niet muteerbaar". M.a.w. ze worden ingevuld in het formulier maar nergens opgeslagen (in een query). Alleen de locatie wordt dus, zonder straat, postcode en plaats, opgeslagen in de query. En uit de query kan ik de locatie weergeven in een rapport. Tot zover kan ik het volgen.

Maar hoe kan ik de juiste gegevens (straat, postcode en plaats) uit de tabel adressen halen? of in een query krijgen, of .....
Dat lukt me dus wel op de moeilijke manier via 'Column' in rapporten maar niet op de makkelijke manier.

Denk ik te moeilijk? Of bewandel ik het verkeerde pad? Graag een tip! :), want ik ben het met je eens dat het onderhouden van een database op de makkelijkste manier zou moeten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan