Foutmelding: Het besturingssysteem heeft momenteel niet de juiste..

Status
Niet open voor verdere reacties.

afarensis

Verenigingslid
Lid geworden
12 jul 2011
Berichten
586
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
365
Sinds vandaag krijg ik bij het opstarten van Windows 10 de volgende foutmelding

print foutmelding.png

Ik heb natuurlijk wat gegoogled en al vrij snel zag ik dat de boosdoener mogelijk een onlangs geinstalleerde 'Office-versie' zou kunnen zijn.

Nou is het inderdaad zo dat ik kort voor de melding Office 2016 (abo Office 365) geinstalleerd had. Suggestie was om vanuit 'Programma's en onderdelen' Office te repareren. Ik heb van de twee opties de meest uitgebreide genomen, wat inhoud dat Office verwijderd wordt en opnieuw geinstalleerd. Maar helaas, de melding blijft.

Vraag is dan ook. Wat zou het anders kunnen zijn?
 
Wat ik zou doen het is het volgende, hopelijk levert het op welk proces/programma verantwoordelijk is voor de melding:
Download procexp.exe (=Process Explorer), start die "Als Administrator uitvoeren" zodra de melding op je scherm staat, maak 'm even niet schermvullend, zet 'm even gedeeltelijk aan de kant en sleep het 'dreamcatcher' knopje (rechts naast 'de verrekijker') van Process Explorer over het meldingenvenster en laat dan los.
Het proces dat de melding laat zien wordt dan actief in Process Explorer, hopelijk geeft dat duidelijkheid wat het is (erop rechtsklikken en Properties kiezen zou je van alles moeten vertellen, maar ook het standaard overzichtvenster van Process Explorer zelf ook (bestandslocatie etc.))

Tijs.
 
Dag Tijs,

Zeer bedankt voor je snelle reactie....

Ik heb Proces Explorer geinstalleerd en het 'ventilatortje (noem ik het maar) naar de melding gesleept en losgelaten. Ogenschijnlijk lijkt er niets te gebeuren, komt mede omdat het venster van PE (een beetje irritant) op en neer springt. Kun je dat stil zetten?
Ik vrees dat ik het dan ook niet helemaal begrijp Ik zie wel bij de processen links 2 x Outlook staan, hier heb ik dan een schermprintje van gemaakt. Ik heb maar een beetje gegokt dat de 'threads' belangrijk zijn. maar eerlijk gezegd zie ik alleen maar vraagtekens. Van dit wereldje heb ik helaas weinig kennis.

Ik hoop dat je er wat mee kunt. Anders ga ik je graag alsnog de juiste info geven.


Knipsel-1.jpgKnipsel-2.jpg


George
 
A.u.b. geen afkortingen gebruiken voor tools/websites die niet 'standaard' zijn: Duurde even voordat ik begreep dat je met PE "Process Explorer" bedoelde (ik ken PE als "Preinstallation Environment"...)

Nogmaals: Zodra je de 'ventilator'/'dreamcatcher' boven een (dialoog-)venster loslaat wordt automatisch de regel het 'schuldige' proces in Process Explorer donkerblauw. Je begrijpt nu ook waarom het "Als Administrator uitvoeren" van belang is (kan namelijk ook een proces zijn dat Windows gestart heeft, niet jij).

Als voorbeeld heb ik de 'ventilator'/'dreamcatcher' getrokken boven mijn webbrowser (=Firefox). Zie in de bijlage/plaatje dat daarmee automatisch firefox.exe donkerblauw is geworden in Process Explorer, en daarmee 'geselecteerd'. Zou ik zélf een ander proces daarna aanklikken in Process Explorer, dan wordt díe donkerblauw/'geselecteerd'.

Dus: Begrijp ik goed dat jij niet zeker bent dat je dit goed hebt uitgevoerd?

Dat 'op en neer springen' van Process Explorer heb ik nog nooit ergens ervaren (ook zojuist niet en ook niet in andere Windows versies), dus ik kan je daar niet mee helpen.

Tijs.

attachment.php
 

Bijlagen

  • process_explorer_firefox_dreamcatcher.JPG
    process_explorer_firefox_dreamcatcher.JPG
    135,8 KB · Weergaven: 1.254
Laatst bewerkt:
Wederom bedankt voor je uitgebreide reactie...

Sorry, dus geen afkortingen meer....

Ik wist niet dat het donkerblauw zou worden. door alle kleuren en dat springerige gedrag was mij dat niet zo opgevallen. (op een andere pc springt het scherm niet. Maar goed, als je even goed mikt, dan lukt het wel)

Ok, ik ben nu dus een stapje verder. Als ik de dreamcatcher loslaat boven de melding, dan wordt het Proces 'Outlook' donkerblauw. Er staan er trouwens 2 in, maar de eerste wordt dus donkerblauw.

In de properties zie ik van alles, dus ook de plaats van de bestanden, maar waar het om gaat is denk wat er achter het tabje 'Threads' te zien is. Ik heb het hierin geplakt, maar ik zelf weet eerlijk gezegd niet waar ik op moet letten. Wellicht zie jij iets wat de melding zou kunnen verklaren?

Knipsel-3.jpg
 
Zie dat mijn eerste posting (en de postings erna ook) zijn gericht op het achterhalen van welke proces/programma voor de melding verantwoordelijk is.
Dat blijkt Outlook te zijn, dus je vermoeden dat de installatie van Office er 'iets' mee te maken heeft/had is correct.

Ik ken de foutmelding verder niet uitputtelijk, maar ik kan ook niet zeggen dat ik 'm nooit eerder gezien heb. O.a. op Helpmij is die voorbij gekomen maar niet (altijd) met oplossing, zoals hier en hier

Ik zal kijken of ik nog wat tips kan vinden, anders zou ik niet Office herstellen maar helemaal deïnstalleren en dan opnieuw installeren. Gebruik desnoods de Optie 2 fix-it tool in deze webpagina.
PS1: Ik ga ervan uit dat je niet nog een andere versie van Office op je pc hebt staan. Niet dat ik (meteen) wil zeggen dat dat het recept is voor problemen, maar ik streef er altijd naar max. 1 versie van Office op een pc geïnstalleerd te hebben.
PS2: Ik ga er ook vanuit dat je Windows volledig 'bij' is met updates.
PS3: Kom je van een andere versie Office vandaan? En had je daarin je e-mail accounts aangemaakt in Outlook?
PS4: In aansluiting op PS1: Komt de term Office Web Apps je bekend voor? En zo ja, heb je die geïnstalleerd? Indien ja, dan zou je hier kunnen kijken.
PS5: Mocht je willen googelen en de engelse vertaling nodig hebben: The operating system is not presently configured to run this application

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Als ik zo rondkijk dan zou je anti-virus ervoor verantwoordelijk kunnen zijn. Schakel die uit (liever nog: deïnstalleer die volledig), herinstalleer Office, kijk of de melding wegblijft na herstart, zet anti-virus weer aan/installeer en update die opnieuw, test opnieuw of de melding wegblijft. Overigens worden vooral Norton producten genoemd, maar ik neem aan dat hetzelfde geldt voor andere anti-virus/anti-malware programmatuur.
Overigens worden ook anonimizer- en andere proxy-gerelateerde software genoemd als mogelijke redenen voor de foutmelding.

Naast de plugin van Office Web Apps (zie PS4 in vorige posting) zijn er nog andere plugins voor Office/Outlook die voor de melding verantwoordelijk kunnen zijn. Zéker als je van een andere versie van Office vandaan komt zou je dit probleem kunnen hebben (of als je recent zo'n plugin geïnstalleerd hebt). Kijk daar ook even naar. En natuurlijk kan het ook nog zijn dat de anti-virus/anti-spam software die je gebruikt zélf zo'n plugin ergens ingestopt heeft...

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
weer bedankt voor de moeite die je neemt om mij te helpen....

De virusscanner is Windows Defender. Omdat deze van Microsoft zelf is, zal het neem ik aan weinig problemen geven. Heb natuurlijk wel een keer alles uitgezet, maar dat hielp niet.
Overigens staat Windows Defender niet bij 'Programma's en onderdelen', dus is deze eigenlijk niet zomaar te verwijderen.

Anonimizer- en andere proxy-gerelateerde software is niet van toepassing. Op de laptop staan slecht een paar 'eenvoudige' programma's.

Buiten de standaard invoegtoepassingen staan er geen extra invoegtoepassingen in. En de vorige versie was dus ook Office 2016

Antwoorden op je vragen

PS1.
Het gaat overigens om de laptop van mijn vrouw. Het was zo dat er korte tijd een illegale versie opstond. Op mijn eigen computer had ik al Office 365 voor 1 licentie, maar heb een update gekocht voor 5 licenties. Dus, na de illegale versie volledig verwijderd te hebben, en na een herstart, heb ik er nu een legale versie op staan.

PS2
Ja, Ik ben volledig bij met de updates.

PS3
Zoals reeds beantwoord is PS1, heb ik eerst een andere versie verwijderd (overigens ook Office 2016), maar er is verder niets veranderd aan e-mail adressen, accounts o.d.

PS4
Office webs zegt mij niets en heb deze ook niet geinstalleerd.

PS5
Ik ga zeker nog een googelen met de Engelse zoekterm. Bedankt voor de tip.

Het is overigens wel klein leed, want op het wegklikken van de melding na, lijkt alles nog normaal te functioneren. Maar het zit me toch niet lekker. Als computerhobbyist vind je dat toch irritant.

George
 
Wat je nog kunt proberen is het volgende (gegeven wat je teruggemeld hebt):
a. Deïnstalleren en opnieuw installeren, maar dan (voor de deïnstallatie) gebruikmakend van de Fix-it tool die ik in posting #6 aangaf ("Gebruik desnoods de Optie 2 fix-it tool in deze webpagina.)
b. Als a. niets oplevert m.b.t. de foutmelding: Blijkbaar start Outlook automatisch mee op met Windows. Dat is (zover ik me kan herinneren) niet gebruikelijk en is dat iets wat je zelf hebt ingesteld?
Linksom of rechtsom:
i. Zorg er (even) voor dat Outlook niet automatisch mee opstart: In msconfig , tabblad Opstarten Outlook uit zetten (=vinkje weghalen ervoor) en daarna Windows opnieuw starten.
Als het goed is start Outlook dan niet automatisch mee op. Start Outlook 'handmatig' via het Start menu en kijk of de melding (weer) verschijnt. Indien ja, sluit Outlook helemaal af en herstart Windows opnieuw.
Start Outlook weer 'handmatig', maar dan met de Ctrl-toets erbij vastgehouden. Er verschijnt een vraag of je Outlook wilt starten in Veilige modus. Laat de Ctrl-toets los en bevestig die vraag. Kijk of de melding dan komt of niet. Indien niet, dan zal een Outlook plugin etc. verantwoordelijk zijn voor de melding. Je zou dan Outlook moeten afsluiten en 'normaal' starten en de plugins etc. kunnen uitzetten, net zo lang/vaak dat bij de herstart van Outlook de melding niet meer ontstaat. Lukt dat, dan heb je de 'schuldige' te pakken en die plugin dan uitgschakeld laten. Kan (bijv.) een plugin zijn van labelsoftware (van Dymo bijv.) maar er zijn wel meer (andere) programma's die plugins 'duwen' in Outlook.

Overigens zou ik best graag de huidige lijst willen zien van plugins/invoegtoepassingen in die Outlook. Zoals hier te lezen is:
Klik op Bestand > Opties > Invoegtoepassingen
Doe een schermafdruk.

Tijs.
 
OPGELOST!

Dankzij jouw pogingen om steeds met nieuwe suggesties te komen is het opgelost.

Het zat hem in het automatisch opstarten van Outlook! En inderdaad, zelf ingesteld. Ik heb dat al jaren op mijn eigen pc en... op de laptop (met de vorige versie op de laptop dus) en nooit een probleem mee gehad, dus ik heb dat gedachtenloos weer ingesteld na de nieuwe installatie. Maar goed, dat is het dus. Blijft toch wel merkwaardig dat die melding uberhaupt komt, maar het gaat te ver om dat verder uit te zoeken. Temeer het vrij ingewikkeld zal worden.

Dus... maar weer gewoon opstarten. Het is niet anders.

Ik wil je nogmaals bedanken voor alle hulp. Waardeer ik zeer...

Groet George
 
Laatst bewerkt:
Graag gedaan, fijn dat het geholpen heeft.

Ik zal even uitleggen waarom ik het automatisch opstarten van Outlook uitgezet wilde hebben:
a. Outlook accepteert ook opdrachtparameters, bijv. het maken van een nieuwe mail of notitie, het openen van een mailmap, het openen van een specifieke mail etc.
Nou kunnen we hier op het forum niet zien wat de opdrachtregel is die werd opgestart maar ik wilde zeker weten dat niet een opdrachtparameter (of verkeerde mapnaam in de aanroep etc.) de oorzaak was van de melding.
b. Outlook is behoorlijk 'zwaar' qua programma, automatisch mee laten opstarten kan er toe leiden dat op dat moment van starten (bijv.) de netwerkverbinding 'nog niet klaar is' of andere Windows onderdelen waar Outlook van afhankelijk is etc.

Bij ons op het werk starten we wel Outlook automatisch mee op voor de gebruikers, maar mogelijk gebruiken we daar een andere opdrachtregel dan jij, is onze versie Outlook minder 'zwaar' dan die van jou (Office 2010) etc., terwijl bovendien de netwerkverbinding (en andere Windows zaken) bij ons op het werk altijd al 100% actief zijn, want het gaat daar om een Terminal server, niet om een werkstation.

Ik zie dat de vraag nog niet de status opgelost heeft. Dat graag nog even doen, zodat anderen (helpers, bijv.) weten dat het probleem ondertussen is opgelost.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Blijft toch merkwaardig dat het automatisch opstarten jaren goed gegaan is, ook op de al behoorlijk oude laptop. Maar wellicht hanteert Office 2016 (in de abo Office 365) net weer andere opstartparameters waardoor er (nu wel) op de laptop een foutmelding komt.

Het blijkt soms zeer ondoorgrondelijk wat er zich afpeelt in de catacomben van Windows :)

Ik zal de status veranderen. Wilde nog even wachten op jouw antwoord.

Wordt een beetje saai, maar wederom bedankt :)
 
Laatst bewerkt:
Ik laat jullie nog even weten dat ik ook de oorzaak gevonden heb.

In Msconfig, tabblad opstarten, stond 2 x Outlook. Een ervan was dus van de oude (verwijderde) versie, en de andere van de nieuwe. Omdat ze beide ingeschakeld stonden, startte Outlook dus (op juiste wijze) automatisch op, en de andere (de oude dus) veroorzaakte de foutmelding. Ik heb dus de oude uitgeschakeld en het probleem was over.

George
 
Je gaf het, enigszins verborgen, al aan:
Als ik de dreamcatcher loslaat boven de melding, dan wordt het Proces 'Outlook' donkerblauw. Er staan er trouwens 2 in, maar de eerste wordt dus donkerblauw.

Tijs.
 
Ik was dus kennelijk niet zo scherp om hier verder iets mee te doen :(. Maar ik vind het altijd wel weer prettig om de oorzaak te kennen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan