formulier met keuzetabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

govi73

Gebruiker
Lid geworden
17 jun 2014
Berichten
125
Ik heb een Access document gemaakt met een tabel en een formulier.
In het formulier heb ik een keuzetabel en dit werkt. Als ik in de tabel nieuwe records toevoeg, worden deze het keuzemenu niet op alfabet getoond.
Ik heb veel gegoogled maar kom er niet uit.
 
Ik snap je vraag niet helemaal; je wekt de indruk alsof het formulier en de keuzelijst op dezelfde tabel zijn gebaseerd. Ik zie niet helemaal hoe dat gaat werken, en waarom je dat zou doen.
 
Dat klopt, ik heb een tabel gemaakt en in die tabel met "maken" een formulier. In het het formulier een keuzetabel die verwijst naar het veld "naam".
Het doel is een zoek database. Op basis van Naam alle info overzichtelijk in het formulier.
 
Dus je hebt een personentabel, en daar heb je een formulier op gemaakt. Tot zover prima. En nu wil je kunnen zoeken op een persoon, en daartoe heb je een extra keuzelijst gemaakt. OK, dat snap ik :). Die keuzelijst staat dan vermoed ik in de koptekst, en zul je wel met de wizard hebben gemaakt, want daar is een speciale wizard voor.
Dan snap ik ook dat die keuzelijst de nieuwe personen niet laat zien, want een formulier dat je opent laat de op dat moment beschikbare records zien. Daarna is het formulier, zeg maar, bevroren wat gegevens betreft. Verandert de onderliggende bron (nieuwe records, records verwijderd) dan moet de keuzelijst dus ververst worden, anders zie je de mutaties niet. Dat doe je door een Requery te geven op de keuzelijst, bijvoorbeeld bij de gebeurtenis <Bij kiezen>. Dan heb je altijd de actuele gegevens in de keuzelijst staan.
 
De info staat er ook wel juist in. Maar de volgorde is niet juist.
Alles werkt, maar niet in juiste volgorde, voorbeeld gisteren gemaakt:
aartsen
pietersen
yilmaz

vandaag toegevoegd:
Evers
Fransen

Uitkomst keuzelijst:
aartsen
pietersen
yilmaz
evers
fransen

Wat ik zoek is dat het netjes op alfabet staat. Dit heb ik ook in de tabel op volgorde.
 
Zoals ik al zei: de keuzelijst heeft een requery nodig.
 
Nee helaas, dit werkt niet. De namen staan nog steeds niet op alfabet.
 
Zonder db erbij wordt het lastig te zien wat je dan verkeerd doet.
 
Ik heb een voorbeeld database bijgevoegd. Het gaat dus om het keuzeformulier waarvan het niet lukt de keuzes op alfabet te krijgen.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld Helpmij.rar
    38,7 KB · Weergaven: 37
Je hebt een paar foutjes gemaakt. Om te beginnen: de keuzelijst hoort niet in het formulier thuis, maar in de koptekst. Je gebruikt de keuzelijst namelijk om een persoon op te zoeken, niet om een persoon in te voeren. Dat kan ook niet, want de persoon die je aan het invoeren bent, kan nooit in de keuzelijst staan. Op een (invul)formulier gebruik je voor de in te vullen gegegens altijd tekstvelden, of datumvelden etc. Nooit keuzelijsten. Die gebruik je alleen als je gegevens uit een andere tabel haalt. Maar daar is hier geen sprake van.
Als je de keuzelijst verplaatst naar de koptekst, valt er een gat, want het veld [Naam] ontbreekt dan. Die moet je dus uit de eigenschap <Lijst met velden> halen.
Tweede punt: een keuzelijst kun je sorteren, bijvoorbeeld op naam. Dat is het enige veld in de keuzelijst, dus dat komt prima uit :). Je kiest dan in de query uiteraard Oplopend, want aflopend heeft weinig zin.
Derde punt: als je een nieuw record hebt toegevoegd en hebt opgeslagen, moet de keuzelijst dus ververst worden. Dat had ik al uitgelegd. Dat kan met dit stukje code:
Code:
Private Sub Keuzelijst120_Enter()
    Me.Keuzelijst120.Requery
End Sub
Hiermee ververs je de keuzelijst als je hem selecteert, en doordat de query nu op Sorteren = Oplopend staat, klopt je lijst ook weer.
 
Bedankt voor je uitleg. Waarschijnlijk doe ik nog steeds iets niet goed. Het blijft namelijk nog steeds door elkaar staan. De laatste records die toegevoegd zijn worden niet in de lijst op alfabet opgenomen.
 
Kijk maar eens naar dit voorbeeldje.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld Helpmij.zip
    66,5 KB · Weergaven: 39
Super bedankt!
Ik heb de bestanden vergeleken en zie dat het in het Eigenschappenvenster in de rijbron aangepast moet worden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan