Lookup Combo box die meerdere records vult

Status
Niet open voor verdere reacties.

fanis01

Gebruiker
Lid geworden
12 feb 2011
Berichten
104
Hallo
Ik heb 2 tabellen:
TBL1 bevat kolommen F1 en F2 allebei met gegevens.
TBL2 bevat kolom F3 met gegevens en 2 lege kolommen F4 en F5 die gevuld moeten worden.
Dat vullen begint bij F4 en moet gaan per record maar ik wil het sneller doen.
F4 moet gegevens krijgen van F1 en F5 moet gegevens krijgen van F2.
Ik wil dat vullen met gegevens in 1 keer doen per record.
Een soort Lookup met Combo box in TBL2 Kolom F4, dat door een keuze te maken in de Combo box dat tegelijk ook de F5 record gevuld wordt.

Ik heb een voorbeeld bestand meegestuurd.Bekijk bijlage Test1.zip
 
Ik snap er helemaal niks van; de twee tabellen hebben niks met elkaar te maken zo te zien, en een keuzelijst gebruik je juist om gegevens uit andere tabellen op te slaan in een (gekoppelde) tabel, maar je kunt een keuzelijst nooit gebruiken om een ander veld te vullen. Een keuzelijst is altijd aan één veld gekoppeld. Daarnaast is het een foute aanpak, want juist in een gerelateerde database, hoef je (sterker nog: moet je) geen gegevens dubbel opslaan. Dus als je een (referentie)waarde uit tabel1 opslaat in tabel, is het ongewenst om ook nog eens een ander veld uit tabel1 op te slaan in tabel2.
 
Om nog wat extra uitleg te geven: doorgaans wil je, als je overzichten of formulieren maakt, op zo'n formulier wel andere gegevens uit de brontabel terug kunnen zien. Zoals in jouw geval, waarin je in tabel2 de sleutelwaarde uit tabel1 opslaat. Maar je wilt dus veld F2 terugzien als je veld F1 opslaat in F4 (de veldnamen duizelen mij een beetje, want die zijn niet overdreven logisch, maar als ze dat voor jou maar zijn is het natuurlijk prima). En dat kan prima. Op het formulier van Tabel2 maak je dus voor F4 een keuzelijst met invoervak op basis van Tabel1, en daarin neem je alle velden op die je wilt zien. Dus F1 en F2. De keuzelijst koppel je aan F4 zodat je de waarde uit tabel1 opslaat in het goede veld. Vervolgens zet je een tekstveld naast de keuzelijst, en die geef je dan de formule =cboF4.Column(1) als Besturingselementbron. Als je nu een waarde kiest in de keuzelijst, wordt gelijk veld F2 opgehaald en getoond op het formulier.

En daarmee heb je dus precies voldaan aan de vraagstelling die je hebt gemaakt:
Een soort Lookup met Combo box in TBL2 Kolom F4, dat door een keuze te maken in de Combo box dat tegelijk ook de F5 record gevuld wordt.
Met dus als enige verschil dat je geen waarde opslaat in de tabel. De reden daarvoor heb ik in een eerder bericht al gegeven :).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan