• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vert.zoeken met 2 zoekfuncties

Status
Niet open voor verdere reacties.

wilma671

Gebruiker
Lid geworden
22 jun 2017
Berichten
16
Hallo,

Misschien dat iemand mij hierbij kan helpen. Ik wil graag bedragen ontvangen uit 1 kolom maar ik wil zoeken met 2 zoekwaardes.
Even een voorbeeld.

Ik heb een factuur die heeft artikelnummer CRVB-HEK-910 dit betreft jeans. Maar op een ander factuur heeft de jeans artikelnummer CRVB-HEK-010. Dus ik heb 2 facturen met 2 verschillende artikelnummers maar betreffen allebei jeans.

Nu kan ik met 1 artikelnummer wel een som maken, maar met 2 zoekwaardes krijg ik het niet voor elkaar. Hij geeft dan steeds N/B omdat hij 1 van beide niet in de lijst ziet staan.
In de bijlage heb ik even een excelbestand gemaakt om het te verduidelijken.

Bekijk bijlage facturen.xlsx
 
De indeling van je document is niet geschikt voor het gebruik van VERT.ZOEKEN.
 
verticaal zoeken is bedoeld om iets op te zoeken niet zozeer om iets op te tellen. De aard van de functie is 1 waarde terugvinden of niet vinden.
met som.als() kom je wel op wat je zoekt. Omdat je artikelnummers kennelijk gestructureerd zijn (je kunt uit het artikelnummer afleiden welk product het is) kan je op delen van het artikelnummer zoeken.



Bekijk bijlage Kopie van facturen-1.xlsx
 
Deze werkt ook voor optellen met 2 (ongestructureerde) zoeksleutels in kolom B.
Code:
=SOMPRODUCT((($B$3:$B$23=K5)+($B$3:$B$23=L5))*($A$3:$A$23))
Kan nog korter, maar dan wordt het een matrixfunctie (d.w.z. afsluiten met control+shift+enter na invoeren/wijzigen):
Code:
=SOMPRODUCT(($B$3:$B$23=K5:L5)*($A$3:$A$23))
 
Laatst bewerkt:
Deze werkt ook voor optellen met 2 (ongestructureerde) zoeksleutels in kolom B.
Code:
=SOMPRODUCT((($B$3:$B$23=K5)+($B$3:$B$23=L5))*($A$3:$A$23))
Kan nog korter, maar dan wordt het een matrixfunctie (d.w.z. afsluiten met control+shift+enter na invoeren/wijzigen):
Code:
=SOMPRODUCT(($B$3:$B$23=K5:L5)*($A$3:$A$23))

Dank je wel AlexCEL, dit was het wat ik zocht.. Ontzettend bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan