• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule kopiëren verborgen & beveiligde cellen in een beveiligd werkblad

Status
Niet open voor verdere reacties.

serpent xx

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2008
Berichten
148
Hier even de korte situatieschets:
- Office 2010
- beveiligd werkblad
- celeigenschappen van cellen waarin formules staan ingesteld als verborgen en geblokkeerd.

Het is de bedoeling dat bij het invoegen van een regel tevens de formules gekopieerd worden. Dit lukt echter alleen als de verborgen optie wordt opgeheven, hetgeen echter niet wenselijk is.

Weet iemand hoe ik dat kan instellen?

Ook de sorteeroptie bij de filterkolom werkt niet om beveiligingsredenen; hoe kan ik dat omzeilen?
 
Toch zal het moeten, de beveiliging uitzetten. Kan trouwens makkelijk in een beveiligd blad; je zet eerst de beveiliging uit, kopieert dan de rij met formules en zet vervolgens de beveiliging weer aan. Niemand die het ziet :).
 
Dat klopt maar dit gaat alleen op als ik het zelf zou doen. De bedoeling is echter dat de overige gebruikers wel rijen kunnen invoegen en de formule kan kopiëren maar dat tegelijkertijd de beveiliging erop blijft staan.
Is er geen andere oplossing?
 
Met een macro; die kan door elke gebruiker gebruikt worden, zeker als je er een knop voor aanmaakt.
 
Ik ben enigszins bekend met macro's maar weet niet hoe ik dit met een macro voor elkaar zou moeten krijgen. :confused:
 
Sorteren werkt :thumb:
Nu nog het probleem van het kopiëren van verborgen formules in beveiligde cellen. Weet iemand dit op te lossen?
 
Dit is geheel afhankelijk van het niet geplaatste bestand.
 
Terug van weggeweest.
Ik heb het bestand even niet bij de hand en ook even geen versie van Excel 2010, maar voor het idee even een simpel testbestandje bijgevoegd. Het is dus de bedoeling dat je rijen kunt invoegen waarbij tevens de verborgen formule in de beveiligde cel gekopieerd wordt.
 

Bijlagen

  • test.xlsx
    9,4 KB · Weergaven: 73
Maak er een tabel van dan gaan de formules vanzelf mee. Hoe of waar je een regel wilt invoegen ben je vergeten te vermelden. Met een dubbelklik binnen de tabel in de eerste kolom wordt er een rij ingevoegd.

Code:
Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
  With ActiveSheet.ListObjects(1)
    If Intersect(Target, .DataBodyRange.Columns(1)) Is Nothing Then Exit Sub
      .Parent.Unprotect
      .ListRows.Add Target.Row 'voor 1 rij naar beneden .ListRows.Add Target.Row-1 voor 1 rij er boven .ListRows.Add voor een nieuwe rij onderaan de tabel
      .Parent.Protect
  End With
  Cancel = -1
End Sub
 

Bijlagen

  • test serpent xx.xlsb
    17,7 KB · Weergaven: 83
:thumb: Die werkt idd. Thnx.

Ik krijg deze code alleen niet werkend in mijn werkblad (zie bijlage). :confused:
Ik heb al geprobeerd hier een tabel van te maken hetgeen ook lukt. Ook heb ik het bestand bewaard als binaire werkmap (moet dit?). Als ik echter dubbelklik dan krijg in een cursor in beeld en wordt geen rij ingevoegd. Wat doe ik fout?

Daarnaast zoek ik ook nog een code waarbij, indien de laatste regel gevuld is (in dit geval regel 11), er automatisch een nieuwe gekopieerd wordt met de formules.
Is dit niet iets met inside of iets dergelijks?
 

Bijlagen

  • test.xlsx
    20,3 KB · Weergaven: 48
Je moet het bestand inderdaad opslaan als een .xlsb of .xlsm anders wordt de code niet opgeslagen. De bijlage is een .xlsx dus is niet te zien wat je fout gedaan hebt. Waarschijnlijk heb je de code geplaatst in een gewone module ipv in de module van het tabje waarin de dubbelklik moet werken. Dus plaats even het het bestandje met de code.

Edit. In het bestand in #11 staat geen tabel.
 
Laatst bewerkt:
Klopt ik had de code idd verkeerd staan. Het werkt nu wel alleen nog niet helemaal zoals ik het zou willen.

Het zou wenselijk zijn dat een regel automatisch wordt toegevoegd als de laatste regel gebruikt is; bestaat hier een code voor?
Oh, en kan ik de hoogte van de keuzelijst in kolom A aanpassen?
 

Bijlagen

  • test.xlsm
    30,3 KB · Weergaven: 78
Laatst bewerkt:
De code staat nog steeds verkeerd tenzij het in meerdere tabjes moet werken. Een dubbelklik werkt niet of niet lekker als er gegevensvalidatie in de kolom staat. Beide vragen mag je wel even toelichten want ik begrijp ze niet.
 
Volgens mij staat de code goed maar ik ben het met je eens dat deze niet (goed) werkt bij gegevensvalidatie. Je bent nu beperkt door in cel A1 dubbel te klikken om een regel toe te voegen op de plaats waar je de cel geselecteerd hebt. Omdat er slechts incidenteel een regel ingevoegd dient te worden vind ik dit echter geen probleem.
Daarentegen is het wel handig als er automatisch een regel toegevoegd wordt onder de laatste regel als deze gevuld is; anders blijf je eindeloos klikken.

Ik zie dat dit onderwerp al eens besproken is http://www.helpmij.nl/forum/showthr...ij-toevoegen-aan-einde-tabel?highlight=inside en heb dit nu bij mij ook werkend (soort van).

Zit alleen nog te kijken hoe ik het validatievenster in hoogte aangepast krijg.
 
Laatst bewerkt:
Wat bedoel je dan met een validatielijst in hoogte aanpassen. Het aantal rijen dat getoond wordt (in een validatielijst max 8) of dat de lijst bij de eerst mogelijke keuze begint?
 
Ik was er inmiddels al achter gekomen dat de validatielijst beperkt in hoogte is. Ik heb even getest en het werkt nu zoals ik het in gedachten had.
Dank voor je ondersteuning. Top! :thumb::thumb::thumb::d
 
Ik ben toch nog tegen het volgende aangelopen.
Kolommen H, L en N zijn beveiligd tegen selecteren. Deze cellen kunnen afzonderlijk niet geselecteerd worden. Wel is het mogelijk om met de muis een bereik te selecteren (bv A10:Q11) om hierna de inhoud te wissen, dus ook van de beveiligde cellen. Hoe is dit mogelijk, hoe kan ik dit voorkomen?

In kolommen B, D, F, G, H, K, L, M, N, staan verborgen formules. Stel dat de inhoud vd cel per abuis wordt gedelete (de formule dus) hoe kunnen 'normale' gebruikers deze formule dan weer erin kopiëren?
 
Probeer het zo eens

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Intersect(Target, ActiveSheet.ListObjects(1).Range) Is Nothing Then Exit Sub
  If Target.Count > 1 Then
    With Application
      .EnableEvents = False
      .Undo
      .EnableEvents = True
    End With
  End If
End Sub
 
Ik krijg deze niet werkend. Wat doet deze code?

Na het verwijderen van de regels werkt het dat de regel niet compleet gewist kan worden. Wat de oorzaak was dat dit wel mogelijk was ondanks de beveiligde cellen is mij niet duidelijk.

De onbeveiligde cellen met een verborgen formule kunnen uiteraard wel nog gewist worden. Het is wenselijk om deze onbeveiligd te laten.
Blijf ik dus nog met de vraag zitten hoe 'normale' gebruikers de verborgen formules kunnen kopiëren als deze per abuis verwijderd zouden zijn. Dient hiervoor de voorgaande code?

Het is mij niet duidelijk wat deze doet en ik krijg deze ook niet werkend. Ik heb overigens al een code staan in de Worksheet_Change.

Zou je mij dit toe kunnen lichten?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan