Harde schijf met Windows 10 van oude pc in nieuwe pc steken ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

En over die mod, ken er geen eentje die zoveel niet kloppende info geeft en het erge is ervan dat veel leken die meuk en onzin die er wordt geadviseerd gebruiken en toepassen.

Dit soort praktijken zouden toch gecontrolleerd moeten worden :confused:


@TS,

Als er inderdaad een licentie afgenomen gaat worden (aldanniet omdat het moet / omdat Microsoft dat wil) , kijk dan ook nog even bij de studieshop. Studenten kunnen vaak zeer goedkoop een licentie voor thuisgebruik krijgen :)
 
Dit soort praktijken zouden toch gecontroleerd moeten worden :confused:

Bekijk het Nationaal Computerforum maar eens een enkele keer, dan zal je zien dat de administrator van dat forum (desbetreffende Abraham) veelal geen onzin uitkraamt, althans niet meer of minder dan wij met zijn allen........
 
Windows 10 kan NIET worden geactiveerd als TS de door haar gewenste actie uitvoert. (met als logisch gevolg dat je geen bal aan je Windowsinstallatie hebt).[...]

"Vroegâh" mocht je een (beperkt) aantal keren per jaar je hardware wisselen (bijv., zoals bij de TS, als het moederbord het begeeft) zónder in de problemen te komen met activatie. Is dat nu anders met Windows 10, en zo ja, waar kan ik daar meer over lezen?

Tijs.
 
Windows 10 activatie problemen oplossen

Er zijn een aantal usual suspects als het aankomt op het niet goed kunnen activeren van Windows 10. Hieronder lees je meer over deze veelvoorkomende problemen rondom het activeren van Windows 10.
Hardware-wijzigingen aan je computer

De activatie van Windows 10 zal bijna altijd problemen opleveren als je de hardware van je computer hebt gewijzigd nadat je de Windows 10 update hebt geïnstalleerd. De Windows licentie is namelijk gedeeltelijk gekoppeld aan de hardware in je computer.

Oplossing: Heb jij je computer een update gegeven nadat je Windows 10 hebt geinstalleerd maar voordat je Windows hebt geactiveerd? Neem dan contact op met Microsoft via e-mail of via het telefoonnumer dat je krijgt tijdens het doorlopen van het activatieproces.
Schone installatie in plaats van update (foutmelding 0xC004F061)

Ook de problemen rondom een Windows 10 activatie waarbij de foutmelding 0xC004F061 getoond zijn berucht. Op verschillende fora is te lezen dat veel mensen deze melding krijgen terwijl ze gewoon een legitieme Windows licentie hebben.

Oplossing: De foutmelding 0xC004F061 betekent dat je Windows 10 als een schone installatie hebt geïnstalleerd. Om de Windows 10 update te kunnen activeren moet deze als een update vanuit Windows 7 of 8 geïnstalleerd worden. Installeer dus eerst je legale Windows 7 of 8 versie en voer de update dan opnieuw uit.

lees meer: https://downloadcentrum.com/compute...indows-10-activeren-problemen-en-oplossingen/

Ook interessant: https://answers.microsoft.com/nl-nl...hardware/6689a76e-3dd9-4e91-ad5c-4e0489e86a7d
 
Laatst bewerkt:
Er wordt over het onderwerp veel geschreven, zo ook hier : Klik

In div. technische artikelen wordt geschreven over het vervangen van bijv. een geheugenreepje, de processor, de videokaart of het moederbord en waar Microsoft na een gedegen uitleg over het probleem van een 'beller', in een aantal gevallen 'met de hand over het hart strijkt' is het ondenkbaar dat een medewerker na het aanhoren van dat 'verhaal' van TS, zomaar eventjes voor een splinternieuwe machine waarin een 'oude' SSD wordt gehangen, de licentie gaat (her)verlenen. Er is in het geval van TS geen sprake van vervanging van 1 of twee stukjes defect gegane hardware, maar van een complete nieuwe machine m.u.v. 1 stukje hardware (de desbetreffende SSD)

Zou ook zeer onlogisch zijn, want de gehele marketingstrategie van Windows 10 is erop gericht om bij de aankoop van een nieuwe machine wederom een Windows 10 licentie te verkopen. Ze zouden, wanneer dat niet noodzakelijk meer zou zijn, sinds 1 augustus 2015 -bij wijze van spreken- geen enkel nieuw Windows pakket meer hebben verkocht.
 
Laatst bewerkt:
Net even gekeken met mijn nieuwe pc.
Ik krijg net zoals vroeger trouwens een blauw scherm met de foutmelding dat er een probleem met een bestand is maar een ander probleem is dat ik niet in de veilige modus geraak.
Ik denk dat de enige optie die er nog over is(buiten een nieuwe installatie) is met True image recovery wat speciaal gemaakt is om een windows op een totaal andere pc te installeren.
 
Die image zal je ongetwijfeld over kunnen zetten, maar je probleem was, is en blijft dat je Windows niet zal kunnen activeren.
 
Die activatie los ik wel op maar die image over zetten is blijkbaar andere koek.
Eens kijken hoever ik geraak.
 
Laatst bewerkt:
Ik geraak maar niet aan het programma universal restore.
En zonder dat lukt het dus niet.
 
Laatst bewerkt:
Blauw scherm is vaak een hardware probleem.
Je kan kijken welk nummer erbij staat en dat opzoeken.

Verse install lijkt mij toch het meest logische. Activatie is dan ook een probleem, MS bellen of zo.
 
Ik geraak maar niet aan het programma universal restore.
Bedoel je 'aan' of 'in'? Download.

Dat programma wekt nogal verwachtingen. Lijkt mij voor de hand liggen dat je dan moet opstarten van een recovery disk en van daar de back-up kunt herstellen.
 
@Senso: Goede vondst van je. En het is "aan", niet in, want (zoals je kunt zien) is het opstarten van de Universal Restore een aparte actie het terugzetten van een image, met zijn eigen opstart-cd/-dvd: Het is/wordt niet geïntegreerd in (bijv.) de TrueImage opstart-cd/-dvd.
Om het te kunnen downloaden moet je je licentie van Acronis Backup, Acronis Backup Advanced of Acronis TrueImage (2016) geregistreerd hebben.

Overigens bestond er "vroegâh" al zoiets, wat "Restore Anywhere" heette, van (sommige versies van) Norton Ghost en Backup Exec System Recovery. Geen idee of dit concept nu nog bij Symantec/Norton te koop is.

Tijs.
 
Volgens mij is 'Norton Ghost' na de versie 15.0 helemaal EOL (end-of-life) en ten grave gedragen. De back-upfunctie is nu geïntegreerd in Norton Security Premium en Norton 360 als die laatste er nog is. Het is wel een uitgeklede back-upfunctie en erg amateuristisch. Er is een zakelijke opvolger maar ook een gewone, dat is System Recovery 2013, al kan ik daar niet veel wijzer van worden, hoe die werkt (manual), waar te koop en wat die kost.
 
Intussen Windows maar gewoon opnieuw geinstalleerd maar windows lijkt niet goed te werken.

Op de vorige pc had ik een snelkoppeling op het bureaublad om de pc in sluimerstand te zetten, bij deze pc heb ik dit ook gedaan maar die snelkoppeling lijkt niet te werken.
Via het startmenu lukt dit wel.

Ook wanneer ik bv op de prullenbak klik gaat deze niet open, klik ik rechter muisknop en openen dan lukt het wel.
Er lijkt een probleem te zijn met de werking van snelkoppelingen.
Ik heb nog twee andere harde schijven in de pc zitten die ik via mijn computer perfect kan benaderen en openen.
Wanneer ik echter op bureaublad een snelkoppeling maak naar één van de mappen op die schijf wordt de map niet geopend.

Allemaal weer heel vreemd.
 
Laatst bewerkt:
Na wat verder zoeken toch een oorzaak gevonden.
Telkens wanneer ik via taakbeheer "windows verkenner" herstart werkt alles weer perfect en gaat direct open.
Maar na elke snelkoppeling die ik open moet ik via taakbeheer de verkenner herstarten.

Iemand een idee waar het probleem kan zitten ?
 
Ik heb dat ooit nog eens aan de hand gehad met een andere pc en toen was het iets met de videokaart dacht ik.
Dit is ook niet normaal met de pci controller.
Naamloos.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat gele driehoekje met zwart uitroepteken is heel interessant, met de viedokaartdrivers is zo te zien niets mis. Deactiveer / maak de installatie ongedaan en start de machine opnieuw.

Heb je wel de chipsetdrivers geïnstalleerd nadat je Windows er opnieuw hebt opgezet? (staan veelal op de met de machine meegeleverde CD / DVD)
 
Laatst bewerkt:
heb je hier wat aan:

TIP: Standaard snelkoppelingen (zoals die naar de prullenbak, de Windows Verkenner, de map met persoonlijke bestanden, het netwerk en het configuratiescherm) zijn via Instellingen, onderdeel Persoonlijke instellingen, sub Thema’s, optie Instellingen voor bureaubladpictogrammen eenvoudig aan het bureaublad toe te voegen (of te verwijderen). Ook vanuit de ‘verborgen’ systeemmap %windir%\explorer.exe shell:::{4234d49b-0245-4df3-b780-3893943456e1} (plak de vetgemaakte tekst in de adresbalk van de Windows Verkenner) zijn via een rechter muisklik snelkoppelingen te maken naar vele apps!
De optie "Bureaublad (snelkoppeling maken)" herstellen

De optie Bureaublad (snelkoppeling maken) wil nog wel eens op onverklaarbare wijze uit het contextmenu verdwijnen. Dit is eenvoudig te herstellen: open de map SendTo in de Windows Verkenner (via C:\Gebruikers\inlognaam\ AppData\Roaming\Microsoft\Windows\SendTo of met het commando SHELL:SENDTO in de adresbalk van de Windows Verkenner). Maak in deze map een nieuw tekstbestand aan (rechter muisklik, optie Nieuw, Tekstdocument) en wijzig de gehele naam (dus inclusief de extensie .txt) in Bureaublad (snelkoppeling maken).DeskLink.

TIP: Veelgebruikte opslaglocaties (bijvoorbeeld die van foto's, video's en muziekbestanden, al dan niet via OneDrive) kunnen ook aan het contextmenu worden toegevoegd: maak (via het contextmenu...) een snelkoppeling naar de betreffende map op het bureaublad en verplaats deze met knippen en plakken naar de map SendTo.

bron met nog meer tips over snelkoppelingen https://www.schoonepc.nl/windows10/bureaublad.html
 
Heb via de dvd al de drivers geinstalleerd en uitroepteken is ook weg nu.
Probleem met de snelkoppelingen blijft, na één te openen moet ik verkenner herstarten via taakbeheer en dan kan ik pas een andere openen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan