Harde schijf met Windows 10 van oude pc in nieuwe pc steken ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

karine

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 feb 2001
Berichten
3.606
Mijn oude pc is stuk en nu wil ik een nieuwe bestellen.
Ik vraag me af of ik de ssd van mijn oude pc met Windows 10 erop gewoon in de nieuwe kan stoppen en of dit ook zou werken.
Of zijn hier andere manieren voor ? (bepaalde software)
 
Er is geen garantie dat het goed gaat werken (Windows dan, hè) vanwege de afwijkende hardware.

De 'standaard aanpak' is om Windows op de nieuwe computer in veilige modus te starten, daar dan alle driversoftware te deïnstalleren die niet overeenkomt met de nieuwe computer en dan Windows 'normaal' op te starten en driversoftware etc. te gaan installeren die aansluiten bij de nieuwe hardware (vanaf meegeleverde CD-roms, overgebracht vanaf andere computer via memory-stick (als wifi of bedrade netwerkadapter niet werken met de Windows drivers) etc.)
[Deïnstalleren kan wel in Veilige modus, installeren niet, want voor de laatste moet je Windows 'normaal' opstarten.]

Had de oude computer nog gewerkt, dan had deïnstallatie vanaf 'normale Windows' gekund op die computer en had het verzamelen (het installeren natuurlijk niet, dat op de nieuwe computer) van driversoftware voor de nieuwe hardware daar ook gekund, maar omdat de oude computer/moederbord overleden is moet je het op bovengenoemde manier proberen.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Mijn oude pc is stuk en nu wil ik een nieuwe bestellen.
Ik vraag me af of ik de ssd van mijn oude pc met Windows 10 erop gewoon in de nieuwe kan stoppen en of dit ook zou werken.
Of zijn hier andere manieren voor ? (bepaalde software)
Met W10 is het uitproberen, vaak wil het wel zonder verdere handelingen heb ik gemerkt, W10 is behoorlijk vergevingsgezind, bij oudere versies wilde dat niet.
Maar je hebt een OEM versie, zou kunnen werken maar zal niet geactiveerd zijn, via Microsoft proberen te activeren kan.

W10 kun je gewoon downloaden bij Microsoft en een goedkope key is op diverse plaatsen te koop.
B. v.;
https://softwarelicense4u.com/nl/windows-10-professional-licentie-32-64bit-nederlands
 
Ik zal het eens proberen op de manier van de veilige modus.
Toch nog even een ander voorstel indien dat niet zou lukken.
Ik zou dan de ssd formateren en windows opnieuw installeren.
Maar zou ik dan op één of andere manier geen image(image die ik 2 weken geleden nog gemaakt heb met True image) terug kunnen installeren zodat alles terug zoals vroeger was ?
Ik weet wel dat de oude drivers in de image zitten maar misschien dat het met een programma als True image toch mogelijk is om dit te doen ?
Zie ook : http://www.nldit.com/software/utility-software/201309/171467.html
 
Laatst bewerkt:
Dit lijkt een beetje (misschien wel "veel") op wat Symantec Backup Exec System Recovery of Norton Ghost (nieuwere versies) noemt: "Restore anywhere"

Uiteraard moet je met een opstartschijf" (CD/DVD/Memory-stick etc.) van True Image altijd weer de originele inhoud van de harddisk kunnen terugzetten (versie van 2 weken terug), evt. aangepast via die "Acronis Universal Restore" optie.

Het verhaal over het verzamelen van drivers voor de nieuwe computer had ik niet voor niets er neergezet, en kan (als de drivers "basic" zijn, dus .inf en .oem bestand + de driver zelf (.sys) bevatten) gebruikt worden voor zo'n "Acronis Universal Restore", als je ervoor zorgt (zie jouw gelinkte instructie) de .inf, .oem., .sys en .cat bestanden (.cat voor de digitale ondertekening) zijn uitgepakt.

Uiteraard kun je ook een 'gokje' wagen met mijn verhaal over "in Veilige modus opstarten" en dan achteraf drivers installeren, vooropgesteld dat Windows succesvol in Veilige modus wil starten op de nieuwe computer.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ik sluit me aan bij gast0225 en Femke98 Lange Pier & dnties,

Windows 10 is wat dat betreft een stuk toleranter en het gaat dan ook vaak goed, zeker het proberen waard.


Mocht het toch niet werken kan men altijd nog het sysprep tooltje gebruiken:

Code:
%windir%\system32\sysprep\sysprep.exe /generalize /oobe /shutdown

Dit zal de personalizatie van de pc weghalen (onder andere) maar laat geinstalleerde software e.d staan.
Dit wordt in de industrie vaak gebruikt door bedrijven om pc's in grote massa's op te leveren met dezelfde geinstalleerde software.


Voor meer info bijbehorende threads:
https://www.tenforums.com/pc-custom...ving-hdd-windows-10-into-complete-new-pc.html
https://www.tenforums.com/tutorials/1964-move-users-folder-location-windows-10-a.html#Upgrade


ps: wat zijn we aardig tegen elkaar ;)
 
Laatst bewerkt:
@Mastermindz: Femke98 en gast0225 zijn het juist niet eens met Lange Pier, jou en mij, oftewel zij vinden dat Windows 10 juist niet (lees: nooit) succesvol overgezet kan worden naar nieuwe hardware/moederbord via transplantatie van de harddisk.
En in dat kader kan ik me erbij voorstellen dat Lange Pier een snier uitdeelde, gegeven zijn posting #4, die kwam ná gast0225's reactie maar vóór de reactie van Femke98 (die met haar advies juist 100% tegen Lange Pier's reactie inging).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Voor de duidelijkheid, ik spreek mezelf in mijn eigen post idd een beetje tegen :eek:

Mijn eerste zin noemt de verkeerde lieden, ik ben het eens met Lange Pier & dnties, mijn verdere beschrijving en bronnen tonen dan ook aan dat Windows 10 juist wel vergevingsgezind is.
 
@Mastermindz: Femke98 en gast0225 zijn het juist niet eens met Lange Pier, jou en mij, oftewel zij vinden dat Windows 10 juist niet (lees: nooit) succesvol overgezet kan worden naar nieuwe hardware/moederbord via transplantatie van de harddisk.
En in dat kader kan ik me erbij voorstellen dat Lange Pier een snier uitdeelde, gegeven zijn posting #4, die kwam ná gast0225's reactie maar vóór de reactie van Femke98 (die met haar advies juist 100% tegen Lange Pier's reactie inging).

Tijs.
Posting 8 is mijn sardonische humor en happen vind ik wel leuk......

Maare, nu een paar keer een harde schijf met W10 in een andere PC gezet met totaal andere hardware die gewoon dan werkt, W10 heeft vermoedelijk veel generieke drivers die meekomen met de installatie, geeft geen garantie voor de toekomst maar het viel wel op.
 
W10 heeft vermoedelijk veel generieke drivers die meekomen met de installatie

Hiermee sla je de spijker inderdaad op zijn kop. Windows 10 (en in mindere mate 8) hebben standaard veel meer generieke drivers aan boord dan eerdere versies.
Drivers waren dan ook het grootste probleem bij vorige versies (e.g een driver werd standaard gestart, kon niet werken met de hardware en er was geen fallback strategie).

Dit zorgde er vaak voor dat de pc tijdens het booten niet verder kwam (of leek te komen), hiertoe waarschijnlijk ook dnties zijn "standaard aanpak", welke vroeger veel gehanteerd werd.
Tegenwoordig is het een stuk gemakkelijker, zeker als je vaker systemen test, om een harde schijf te hergebruiken. (bij het testen van een pc is nogal wat "meuk" nodig).

1 van de punten die wel nog niet genoemd is hier is het legale standpunt:

Volgens de licentie van Windows 10 is een licentie geldig "for the supported lifetime of your device". Dit zou opgevat kunnen worden als "het overzetten van de HDD mag niet".
Ikzelf gebruik een "unactivated copy" van Windows 10 voor het testen van vele pc's (en dus ook met het overzetten van de HDD, al deinstalleerd ik *wel* alle drivers steeds), het heractiveren na elke pc zou een klus zijn welke niet te doen is.

Let dus wel dat er evt. problemen kunnen ontstaan met de licentie, een heractivering zou dit alle smoeten oplossen though!
 
Laatst bewerkt:
Posting 8 is mijn sardonische humor en happen vind ik wel leuk......
dan heb je rare humor die ik of niet begrijp of ....

En in dat kader kan ik me erbij voorstellen dat Lange Pier een snier uitdeelde, gegeven zijn posting #4, die kwam ná gast0225's reactie maar vóór de reactie van Femke98 (die met haar advies juist 100% tegen Lange Pier's reactie inging).

Tijs.

Nee, ik was het gewoon met gast0225 eens.
Maar tegen hem wordt niet zo'n sneer gegeven.
waarom zou je dat dan wel tegen mij doen? En waarom weet hij dat ik er geen verstand van heeft? Heeft hij een glazen bol?

Dus schiet mij maar lek, lange peer heeft het vaker zo tegen mij. Het is mij niet vreemd, maar leuk is anders.
 
@femk98: Dat komt omdat de reactie van gast0225 vóór de reactie van Lange Pier geplaatst was. Als jij ná de posting van iemand (in dit geval Lange Pier) een haakse reactie plaatst, dan kan de helper zich geïrriteerd voelen of zich in zijn kuif gepikt voelen.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Windows 10 kan NIET worden geactiveerd als TS de door haar gewenste actie uitvoert. (met als logisch gevolg dat je geen bal aan je Windowsinstallatie hebt).

Wat de onbeschofte reactie betreft :

@femke98 : zoals je wellicht weet zijn er meerdere computerforums. Zie onderstaand plaatje en trek je eigen conclusie.

Tja.....jpg
 
Laatst bewerkt:
Lange pier schrijft:
Maare, nu een paar keer een harde schijf met W10 in een andere PC gezet met totaal andere hardware die gewoon dan werkt,
Dus dat kun je proberen.
Als ik gast0225 begrijp is dan het probleem dat de W10 niet wordt geactiveerd.
Kun je dat niet gewoon proberen dan?

Eerst een minimaal twee systeemkopieën maken van de SSD. Ik zou dan de ssd formateren en windows opnieuw installeren.
Maar zou ik dan op één of andere manier geen image(image die ik 2 weken geleden nog gemaakt heb met True image) terug kunnen installeren zodat alles terug zoals vroeger was ?
Is dat dan geen mogelijkheid?

Overigens is die Abraham54 ook geen lekkere jongen en hij weet inderdaad alles beter. Kijk je kunt wel moderator zijn, maar je moet niet 'de baas' spelen. Hij wil geen kritiek horen en dat soort mensen kom je op meerdere fora tegen.
 
Laatst bewerkt:
Al in reply 4 over het activeren van een oem W10 gehad, bellen wil wel eens helpen maar zul je moeten liegen, wil je dat niet is een goedkope key aanschaffen, ook vermeld, een optie.

En over die mod, ken er geen eentje die zoveel niet kloppende info geeft en het erge is ervan dat veel leken die meuk en onzin die er wordt geadviseerd gebruiken en toepassen.
 
En over Lange Pier en mijzelf, je mag alles denken maar het is niet verstandig alles op een forum hard op te zeggen. Gelijk hebben en krijgen zijn twee verschillende zaken. En wie wordt er gelukkig van een onprettige sfeer op een forum. Ik ga zelf ook wel eens de fout in. Nuanceren is het toverwoord.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan