• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Maand met een datum vergelijken

Status
Niet open voor verdere reacties.

thespinner

Gebruiker
Lid geworden
21 jul 2014
Berichten
47
Ik wil een maand bv 'mei' met een datum vergelijken bv '3-5-2017' en indien de maand overeenkomt dat een celwaarde opgeteld wordt bij eerdere overeenkomsten.

Bijgevoegd bestandje is hopelijk wat duidelijker.

Alvast bedankt voor de hulp!

Marcel
 

Bijlagen

  • vraagstuk.xlsx
    8,3 KB · Weergaven: 52
Dit kan volgens mij met deze
Code:
=SOMPRODUCT((TEKST(A1:I1;"mmmm")=$B$6)*(A3:I3))
 
Oei! Hier ben ik niet compleet geweest in mijn verzoek, omdat ik dacht dat die informatie niet relevant was.
Niets is minder waar. Ik heb tussen elke kolom nog een aantal extra kolommen zitten met informatie, dus ik denk dat er dan een specifieke cel aangegeven moet worden?
 
Als het tekst is tussen de getallen.

Matrixformules.
Code:
=SOM((TEKST(A1:I1;"mmm")=$B$6)*(ALS(ISGETAL(A3:I3);A3:I3)))
of:
Code:
=SOM(ALS(TEKST(A1:I1;"mmm")=B6;VERSCHUIVING(A1:I1;2;0)))
 
Omdat er ook nog eens verschil zit tussen het aantal kolommen ,dus bij de eerste datum 3 ertussen en daarna bv 4 of 5 krijg ik dit zo niet voor elkaar.
Als ik er zelf hierdoor een moeilijke taak van heb gemaakt, kan ik het eventueel ook wel door eerst dmv de formule bepalen of de maand overeenkomt en dan de cel waarvan ik de waarde opgeteld wil hebben verborgen neerzet. dat over de week 7 keer en dan tel ik het wel bij elkaar op.

Als dit de beste optie is en iemand weet de formule dan ben ik al super tevreden.
 
Met deze formule
Code:
=SOMMEN.ALS(A3:Q3;A1:Q1;">="&B6;A1:Q1;"<"&ZELFDE.DAG(B6;1))
en het woord mei gewijzigd in een datum 1 mei en de celeigenschappen gewijzigd in mmm
 

Bijlagen

  • vraagstuk (rdg).xlsx
    9,4 KB · Weergaven: 49
Laatst bewerkt:
Het spijt me, maar als ik deze code gebruik in mijn eigenlijke planning, dan krijg ik altijd 0 als uitkomst.
Ik kan me maar 2 dingen bedenken waar het aan kan liggen.

1. tussen de kolommen staan teksten,formules maar ook getallen.
2. De datums die vergeleken moeten worden worden in die cel worden met een formule bepaald/geplaatst, dus niet directe weergave bv 1-mei

Nogmaals, mocht het in 1 formule te lastig worden, vind ik het best als er een formule die per datum controleert of hij als maand overeenkomt met een andere cel en dan de waarde van een aangegeven cel gebruikt. als ik dit ergens verborgen per datum neerzet, dan tel ik het later gewoon bij elkaar op.
 
Begin eens met het plaatsen van een bestand zoals die er werkelijk uit ziet.
 
Dat is idd wellicht het beste, want als ik eerst de data naar een leeg stuk plaats en dan de berekening doe dan gaat het prima.
Ik zie dat hij niet de juiste verwijzing van de uren krijgt. Dit zal wel komen doordat het niet overeenkomt tov mijn voorbeeld.

Bij deze een werkelijk stuk uit mijn werkbestand
 

Bijlagen

  • vraagstuk2.xlsm
    599,7 KB · Weergaven: 51
Verwijder de samengevoegde cellen.
Zet in Bv: cel ER5, = DR5 zodat de datum boven de juiste kolom staat van rij 83.

Matrixformule.
Code:
=SOM(ALS(MAAND(I5:FT5)=MAAND(BJ86);VERSCHUIVING(I5:FT5;78;0)))
 
Die maanden komen uit een eigen dropdown waarom maak je van die dropdown dan geen echte datum die getoond worden als maandtekst.
dan kun je het resultaat uit die dropdown cel gebruiken in formules.

als die dropdown in kolom Z van tabblad RM104 echte datums zijn kun je heel makkelijk allerlei bewerkingen toepassen op die datum
je hoeft dan alleen de celopmaak van het dropdown bereik en cel X31 aan te passen naar "mmmm"
cel AC14 zou je dan niet nodig hebben als hulpcel, maar omdat ie aan vrij veel cellen hangt maar zo gelaten.

daarna kun je allerlei datum formules gebruiken bij het rekenen.
zoals maand(X31) voor het maandnummer
Laatste.dag(X31) voor de laatste dag van de geselecteerde maand


Bekijk bijlage Kopie van vraagstuk2.xlsm
 
Helemaal mee eens. Veel dingen in mijn planning werken wel maar via een (grote) omweg. Dit komt simpel voort uit onkunde of onwetendheid.
Nu ik dit uitgelegd krijg en zelf ook snap, zie ik iig in dit stukje dat ik het wel werkend heb , maar onlogisch in elkaar steekt. Dit gedeelte ga ik me dan ook eens in verdiepen en aanpassen.
Voor wat betreft mijn topic/vraag; die heb ik opgelost door jullie input.

Mijn dank hiervoor! :thumb::thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan