Domein naam (interessant)

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0510

Gebruiker
Lid geworden
8 mei 2015
Berichten
289
Hallo luitjes!

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want met google kom ik niet echt ver.

Stel... ik koop www.helpmij.nl dan betaal ik een vast bedrag per maand/jaar, maar dat maakt mij nooit de eigenaar want het is altijd in handen van een hosting bedrijf, die ik dus betaal. toch?
Ik heb er verder niet al te veel verstand van maar ik geloof dat dat hosting bedrijf dan een server heeft wat dan alleen een ip adres is (DNS?), toch?
En dit koppel je dan zelf weer aan een domein naam (bij je eigen server bijvoorbeeld) of dat bedrijf heeft dit zelf gekoppeld, juist?
Betekend dit dan dat dat bedrijf weer een ander bedrijf betaald voor die domein naam?
Wie is dan eigenlijk de eigenaar van dat bedrijfsnaam? En is dit 1 bedrijf? de overheid?
En kunnen jullie mij uitleggen hoe dan die bedrijfsnamen werken? (is dat net zo iets als een email creëren?)
Waarom kan je dan nergens op het internet vinden hoe je zelf een eigen domein naam programmeer op je eigen server zodat je zelf ook echt de eigenaar kan worden hierover en dus geen kosten meer heb.

Snappen jullie waar ik heen wil/wat ik bedoel?
 
.nl Domeinnamen worden uitgegeven door een zelfstandig bedrijf: SIDN.
 
wat bedoel je met uitgegeven?
blijven zij de eigenaar of vind er een overname plaats?

als zij dit ooit hebben omgezet dan moeten wij dat zelf toch ook kunnen doen? aangezien je ook .com enz hebt. dan doen meerdere mensen of bedrijven dit lijkt mij.
 
Zij zorgen ervoor dat ze aangemaakt worden in de root-server en dat ze gekoppeld worden aan de nameserver van de 'registrar' zoals het hostingbedrijf.
 
Ok.
is het dan ook mogelijk om zelf een domein naam te bouwen zoals SIDN doet? en waarom vind ik hier niets over op dit forum en er buiten?
Want zo zou je zelf www.helpmij.forum kunnen verzinnen als voorbeeld.
 
Dan moet je bij IANA die de TLD's beheert een zak geld geven ;)

Of lokaal in je host-file wroeten. Zo heb ik lokaal www.mijnsite.dev.
 
Laatst bewerkt:
Misschien dat je je beter even kan inlezen hoe het werkt: https://www.sidn.nl/a/nl-domeinnaam/domeinnaam-registreren

Je maakt een domeinnaam aan die nog niet bestaat. Bestaat die wel, dan is hij in handen van diegene die deze heeft aangevraagd.
Je kan deze proberen over te kopen, maar als de eigenaar die niet wilt verkopen dan houdt het op.

Je kan nooit dezelfde naam aanmaken als die al bestaat.

Ik heb diverse domeinnamen in bezit, daar betaal ik per jaar een bedrag voor.
Bij de meeste zit daar een website aan vast, bij sommige (nog) niet.

Geen idee of ik dat nog ga doen, maar dat zie ik dan wel. De kosten voor het hele jaar zijn gering.
Mocht ik het niet meer kunnen betalen, verkoop ik ze wel ;)

Je kan een eigen website bouwen maar geen eigen domeinnaam ;)

Edit: je kan een eigen domeinnaam verzinnen, maar als die al bestaat, helaas dan.
 
Laatst bewerkt:
@PHP4U: dus .dev bestaat niet en die heb jij weten aan te maken zonder een 2e partij?

@femke98: een website kan je bouwen en hosten op je eigen server, op ander mans server.
een domein kan je huren of kopen, maar kopen is nog steeds huren als ik het zo bekijk want jij host niks dat doen die algemene organisaties.
Maar als laten we zeggen het domein naam: www.voorbeeld.ikbestalekkerniet (achter de punt bedoel ik dan) niet bestaat dan zou je die in principe toch zelf kunnen maken met wat code op je eigen server? Als hun dat kunnen moeten wij dat ook kunnen, de vraag is alleen wat is de broncode ervoor.
 
Ik zei 'lokaal' he ;-)
Dan kan dat.
 
Je zult toch altijd de domeinnaam moeten registreren anders komt het nooit op internet.
 
Inderdaad. Alles verzinnen mag, maar de naam moet beschikbaar zijn en dan de normale procedure via een registrar die de naam bij SIDN aanvraagt/registreert.

en waarom vind ik hier niets over op dit forum en er buiten?
Omdat je geen kant op kunt! Het is allemaal vastgelegd hoe dit werkt.

Is een domeinnaam mijn eigendom wanneer ik deze registreer?

Juridisch gezien is een domeinnaam geen 'zaak' en kan je dus niet spreken over 'koop' of 'eigenaar' van een domeinnaam. Met de registratie van een domein verkrijg je het gebruikersrecht van het domein.

Indien een domeinnaam op je eigen naam wordt geregistreerd dan beschik je over de rechten van het domein. (domeinnaamhouder). Wordt een domeinnaam op naam van een bedrijf geregistreerd, dan is het bedrijf rechthebbende van het domein.

De Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) is een registry en beheert sinds 1996 de domeinnamen voor het top level domain .nl (dat wil zeggen, alle domeinnamen die eindigen op .nl).
 
Laatst bewerkt:
wouw! ooit gehoord van thinking outside of the box?

jullie hebben het allemaal over je moet dit je moet dat, ik bedoel tuurlijk moet dat allemaal als je graag de kudde volgt, ik heb het meer over de leider worden, het is toch mogelijk om zelf een domein naam te creëren. laat ik het anders uit leggen..
je hebt geen website en je wilt er een dus die huur je jaarlijks bij een registar. maar die registar bouwt en onderhoud zelf de software in hun servers, zo is het ook met email en zo zal het vast ook zo zijn met domeinen. (zelf een bedrijf oprichten bijvoorbeeld die hetzelfde doet als ISDN)
 
SIDN, geen ISDN ;-)

Lees je eens in over DNS.
 
Volgens mij is het niet verplicht door de registrar de website te laten bouwen of onderhouden.
Zelf een bedrijf oprichten bijvoorbeeld die hetzelfde doet als SIDN.
Theoretisch zo dit kunnen. Want als ik het lees worden andere topleveldomeinen door anderen uitgegeven bijvoorbeeld .aw is het topleveldomein van Aruba. Het werd geïntroduceerd in 1996. Het domein wordt weinig gebruikt.

Het wordt beheerd en gesponsord door SETAR N.V. SETAR is een geprivatiseerd telecommunicatiebedrijf dat ook telefonie, internet en GSM-diensten levert.

lijder, geen leider ;-)
 
Ik ben het eens met tecsman (beide postings).

Tijs.
 
@gast0510. Ik denk te begrijpen waar je naartoe wilt. Maar laat ik je dan even uit de droom helpen. Je kunt inderdaad zelf een DNS systeem opzetten met je eigen domeinen en extensies. Die software is er al (bijv. BIND voor Linux).

Enige probleem in die manier van denken is hoe je alle gebruikers op het internet (en alle providers) zo ver denkt te gaan krijgen dat ze jouw DNS systeem gaan gebruiken in plaats van het systeem wat nu gebruikt wordt. Er ontstaat dan namelijk voor gebruikers de onwenselijke situatie dat als ze jouw DNS gebruiken alle gangbare sites niet meer benaderbaar zijn. En mensen die een domein hebben moeten zich nu ook bij jou gaan melden.

En zodra je een koppeling tussen beide wilt leggen zul je je toch echt aan de spelregels moeten houden die er al zijn, en die er ook al voor zorgen dat het internet een werkend geheel blijft.
 
Thx Rogers! ik begrijp het nu. het internet wordt dus gewoon beheerd door 'onafhankelijke' bedrijven en daar kan je niet zomaar tussen komen.
Dus waar ik het over heb is eigenlijk net zoiets als Tor?
 
Je gebruikt termen die niets met elkaar te maken hebben, maar ik begrijp wel waarom je Tor noemt: Je wilt aangeven dat het "niet op het officiële Internet" zou moeten zijn, dan.

Laat ik je laatste zin/posting eens anders opschrijven:
ik begrijp het nu. het internet wordt dus gewoon beheerd door 'onafhankelijke' bedrijven en daar kan je niet zomaar tussen komen.
Dus waar ik het over heb is eigenlijk een alternatief DNS systeem opzetten die niet voor iedereen bereikbaar is, met, bijvoorbeeld, een TLD (Top Level Domain) genoemd "ikbestalekkerniet"
Ik realiseer me dat ik daarvoor een DNS server nodig heb die ik door de gebruikers en bezoekers van het nieuwe TLD moet laten gebruiken, want ik kan de normale DNS (root-)servers op Internet daar niet voor gebruiken (eenvoudigweg omdat die DNS (root-)servers mijn TLD niet geaccepteerd hebben/niet kennen).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan