Wordpress backup

Status
Niet open voor verdere reacties.

femke98

Meubilair
Lid geworden
16 dec 2006
Berichten
6.677
Ik heb diverse websites in onderhoud.
Nu hebben die (op 1 na) allemaal de Direct Admin, super handig.

Ik maak daar van uit een back-up die op de server van de hosting wordt gezet.
Nu zijn er een aantal kleine websites bij die minder ruimte hebben. Dus dan wordt die backup een probleem.
(en nee, grotere hosting gaat hem niet worden, want die website is van een stichting die amper centjes heeft en niet wordt gesponsord voor de website)

Nu kan ik de back-up op mijn Dropbox plaatsen, maar ik heb liever dat deze op mijn NAS wordt gezet.
Echter, wat ik ook ingeef, het werkt niet. Ik krijg een error melding inde DA.

Error
One or more errors have occurred. No changes have been saved.
Check the highlighted settings below and try again.

De highlighted setting zijn:
! Could not connect to the web hosting server. Please try again in a couple of minutes.

Technical Error:

Wie weet hoe ik dat kan invullen zodat het wel kan?

Want wat ik ook invul, het werkt niet.

screenshot is van de DA.

Sophie6.jpg
 
Laatst bewerkt:
FTP is geen SMB
 
Nee, dat weet ik. Ik heb gewoon even een screenshot gemaakt.
Maar ik begrijp hieruit dat ik niet via de DA naar een NAS kan back-uppen? Omdat SMB er niet bij staat?

Of hoe....
 
a. Het lijkt me niet de bedoeling dat je een protocol meegeeft in het eerste invulveld, want welk protocol erbij gebruikt moet worden heb je al aangegeven (FTP, ..., Dropbox)
b. Waarom hier SMB bij wordt genoemd in deze discussiedraad is me een raadsel, want (tenzij ik bijziend aan het worden ben) wordt in Path (zie schermafdruk) de bron-locatie aangegeven, oftewel wat je juist wilt gaan backuppen...

Dus... Als jij iets thuis kan inrichten dat met de beschikbare protocollen (excl. Dropbox, natuurlijk) bereikt kan worden (server/NAS; vergeet evt. vereiste portforwarding niet!) dan kun je gewoon aan de slag, lijkt me. Een SFTP server lijkt me het 'mooiste'/veiligste, alhoewel hier op het forum een helper rondloopt die met WebDAV toegang vanaf Internet tot zijn lokale (thuis-)bestanden geregeld heeft.

Tijs.
 
@Tijs. Zou logischer zijn als het een pad op de FTP server is in de screenshot. Bron heb je namelijk al gekozen door aan te geven dat je een backup wilt maken van je hosting (ergo je ziet dit scherm voor je). En dan is SMB: als begin in ieder geval niet juist.

Ik gok zelf even dat (S)FTP op de NAS niet aan staat of dat de portforwarding niet (goed) is ingesteld.
 
Waarom hier SMB bij wordt genoemd in deze discussiedraad is me een raadsel, want (tenzij ik bijziend aan het worden ben) wordt in Path (zie schermafdruk) de bron-locatie aangegeven, oftewel wat je juist wilt gaan backuppen...

Nee, ik wil de WP installatie in de DiretADmin backuppen naar mijn NAS.

Het pad wat ik heb ingevuld is waar de map staat waar die moet komen.
Alleen weet ik dus niet wat ik moet invullen in het rijtje van FTP, Webdav etc.

Ik gok zelf even dat (S)FTP op de NAS niet aan staat of dat de portforwarding niet (goed) is ingesteld.
Ik zal eens kijken door in te loggen in de browser. Jullie horen nog.
 
Kijk eerst maar wat je NAS ondersteunt van FTP en WebDav. En het pad is niet moeilijk te vinden. Log gewoon eens handmatig in, en kijk in welke directory je uitkomt, en navigeer naar de juiste locatie.

Ikzelf heb een cronjob in DA draaien die dit op rootniveau doet.
 
Ikzelf heb een cronjob in DA draaien die dit op rootniveau doet.
Oké, dat lijkt me handig.

De NAS (MEDION® LIFE S88400 Externe USB 3.0 WiFi harde schijf 2 TB (2,5") )
zie ik alleen netwerkdiensten Samba staan en die staat aan.
 
Laatst bewerkt:
Dat is dramatisch weinig. :( En niet bruikbaar voor wat je liet zien in je startposting (bovendien wil je samba niet openzetten op een router, want veel te veel poorten, veel te veel beveiligingsrisico's etc.)

Ik zou haast zeggen: Tijd voor een andere NAS.
Mogelijk komt het apparaat overeen met dit apparaat, dus een gebrande Zyxel NAS, en daar zijn weer packages voor [zie hier], maar ik zou nooit op de NAS gaan 'experimenteren' zonder vooraf een goede geteste backup te hebben van wat er (nu) op staat.

Overigens hebben we/jij meer aan de MD xxxxxxx aanduiding van het apparaat.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Nou, om daarvoor een nieuwe te kopen, deze is net nieuw ;)
Kan ook draadloos gebruikt worden. Ik vind het een prettig klein ding en handig.
En ja, helaas alleen samba. Dus wat ik wil kan niet, jammer. Maar het zij zo, dus geen paniek.

Om de backups naar Dropbox te doen kan natuurlijk, maar weet je wat het is?
Dropbox zit ook op mijn smartphone, op mijn werkpc en laptop en synct natuurlijk alles.
Dus dan raakt het allemaal snel vol met die grote bestanden.

Of ik moet aangeven op mijn smart dat hij alleen de foto's laat syncen. Dat is een idee, dat kan je instellen.

En anders doe ik het nog anders, ik kan altijd de backup van de server halen en wanneer het nodig is, deze weer in de DA zetten.
Maar dat is natuurlijk een omweg.

Hm....ik ga kijken en denken.

Iedereen dank voor de reacties.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon uit nieuwsgierigheid zou ik alsnog het MD nummer van je NAS willen zien/hebben, want mogelijk is er meer dan Samba beschikbaar etc.

Verder graag gedaan, zoals altijd, m.b.t. gegeven tips etc.

Tijs.
 
Gewoon uit nieuwsgierigheid zou ik alsnog het MD nummer van je NAS willen zien/hebben, want mogelijk is er meer dan Samba beschikbaar etc.
Ga ik voor je opzoeken.

Edit: Medion draadloze netwerksschijf MD 90219 (interne 2,5 SATA 2000 GB harde schijf)
 
Laatst bewerkt:
Ok, deze dus, met deze handleiding.
Inderdaad alleen Samba (en DLNA als ik het goed begrijp) als protocol beschikbaar en is (blijkbaar) ook geen gerebrande andere NAS.

Alle opties die je hosting aanbiedt m.b.t. doel(-protocol) van de backup zijn dus inderdaad niet bruikbaar met deze NAS.

Tijs.
 
Eens kijken of ik ze wel naar Stack kan krijgen?
Of zou dat ook niet gaan, hoewel dat hetzelfde is als Dropbox natuurlijk in principe.

Maar dan is het wel via ftp?
 
Als je een nieuwe term/optie introduceert in een vraag, dan is het wel zinvol en gepast dat je even een link erbij geeft voor de helpers om te kunnen beoordelen of wat je daar dan over vraagt wel kan etc.

Dus: Wat is Stack (geef minstens een link naar Stack)?

Tijs.
 
Ik had tot vandaag nog nooit van Stack gehoord, ter illustratie.

Ik zie in je link alleen WebDav genoemd als algemeen protocol bij deze oplossing, maar dat zou genoeg moeten zijn, gegeven de backupmogelijkheden van je hosting die ook WebDav beschikbaar heeft. :)

Tijs.
 
mogelijks is dit een oplossing
https://www.marcus-povey.co.uk/2013...e-between-servers-using-a-single-ssh-command/
essentie
mysqldump -u root -pPASSWORD --all-databases | ssh USER@NEW.HOST.COM 'cat - | mysql -u root -pPASSWORD'
of
mysqldump -C --host=oldhost --user=xxx --database=yyy -p | mysql -C --host=newhost --user=aaa -p

of met file (plaats is dan ook een tijdelijk probleem dus mogelijks geen goede oplossing maar het kan)
mysql -uUSERNAME -p DATABASE < backup.sql
Niet rottig bedoeld, maar lees je deze topic wel? Waar lees je dat ze alleen een database wilt backuppen.
Dat is de oplossing die je aandraagt.

Gelieve voortaan even goed in te lezen in een topic voordat je reageert. Ik zie het vaak gebeuren dat je bizarre oplossingen geeft, en probeer dat hiermee te voorkomen.

Oké, dat lijkt me handig.

Heb je root-acces op je server? Heb je alle mogelijkheden op de server zelf?
Welke level is het hoogste in je Direct Admin?
 
Laatst bewerkt:
Ik bedoelde, dat lijkt me handig........in het algemeen, niet voor mij ;)

Ik host niet zelf, maar heb wel toegang tot de DA.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan