geen mailontvangst op mac wel op ipad

Status
Niet open voor verdere reacties.

nevola

Verenigingslid
Lid geworden
29 jan 2001
Berichten
1.390
Mijn zoon heeft problemen met de ontvangst van email .
Hij ontvangt mail op de ipad, maar niet op de Mac en ook niet op de Samsung Galaxie telefoon, terwijk dat voorheen wel het geval was.
wie kan helpen??
grts.,

Henk Sr
 
Henk,

Je zou nu (onderhand) moeten weten dat wij niet bij je zoon wonen, en (dus) niet over zijn schouders mee kunnen kijken (of zelf uitzoeken) wat er is ingesteld op al die apparaten?
Dus:
a. Wat voor mail account(s) zijn het (qua mailprotocol), en zijn die op alle 3 apparaten hetzelfde ingericht (qua protocol (IMAP, POP3, MAPI/Exchange Activesync/Exchange Server), mailservers voor ontvangen en verzenden, poortnummers voor ontvangen en verzenden etc.)?
b. Als alle apparaten op hetzelfde (thuis-)netwerk zijn aangesloten (bedraad of via Wifi), geldt dan precies hetzelfde? [Anders gesteld: Maakt het uit of mobiel Internet wordt gebruikt of het lokale thuisnetwerk?]
c. Wat is het maildomein van de mailaccounts (dus het deel achter het @ teken, zoals kpn.com , gmail.com , hotmail.com , etc.)?

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Tijs,

Was even buiten beeld, maar hier zijn de antwoorden, die ik van mijn zoon kreeg:

A.protocol IMAP
server inkomende mail p18-imap.mail.me.com;ssl ingeschakeld
server uitgaande mail p18-smtp.mail.me.com; ssl ingeschakeld
poortnummer inkomend 993
poortnummer uitgaand 587

B.Imac staat bedraag; GSM G3 en WIFI; Aaipet alleen WIFI
alleen GSM geeft problemen; vanaf 16 juni nadat Apple twee weg authenticatie heeft ingevoerd

C. @me.com icloud.com

grts.,

Henk sr
 
In je laatste posting staat: "Imac staat bedraag; GSM G3 en WIFI; Aaipet alleen WIFI
alleen GSM geeft problemen; vanaf 16 juni nadat Apple twee weg authenticatie heeft ingevoerd"

Ok, dus geen problemen met mailontvangst op MAC en iPad, wel problemen met mailontvangst op Android smartphone toestel (Samsung Galaxy), sinds invoering two-factor authentication.
Server etc. mailinstellingen zijn op alle apparaten gelijk en betreffen een iCloud mailadres. Geen verschil of de mailverbinding over het thuisnetwerk of over mobiel internet wordt gemaakt.

Er zijn meerdere oplossingen:
a. Laat een specifiek mailwachtwoord genereren voor (puur) de Android Smartphone. Zie hier, vanaf "How to Create an iCloud Mail Application Password for IMAP Access", oftewel (ipv. twee authenticaties) slechts 1 wachtwoord die afgeleid is van de two-factor authenticatie en die wordt geverifieerd, vooraf, en die bovendien (bij diefstal van de Android smartphone) herroepen/ongeldig kan worden veklaard.
b. Installatie van de Google Authenticator (bijv. conform deze instructie) en die op de een of andere manier integreren in de mail app die gebruikt wordt op de Android smartphone. Een hoop gedoe, waar ik me nog verre van houd, gegeven instructies zoals deze die toch wel aangeven dat het niet gemakkelijk is om te gebruiken/instellen.

Samenvattend: Wat mij betreft gaat je zoon met optie a., dus een App-specific wachtwoord, voor (in ieder geval) gebruik op de Android smartphone.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Klopt Tijs. Het probleem met de mac had hij inmiddels zelf al opgelost.
Nu nog de GSM.
Ik hoop dat het lukt met jouw aanwijzingen.

grts.,

Henk sr
 
Tijs,

Het heeft even geduurd, maar ik kan je nu vertellen dat jouw aanwijzing onder b. is gelukt.
Ik begreep niet veel van wat bij junior mis was, maar het is gelukt. Dank.

grts.,

Henk sr
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan