NAS benaderen op ander subnet niet stabiel

Status
Niet open voor verdere reacties.

damnsharp

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 jan 2012
Berichten
1.385
Goedemorgen,
Ik heb een thuisnetwerk met 2 subnets. Op een computer aangesloten op subnet 1 (192.168.11.X) wil ik een NAS op subnet 2 (192.168.178.X) benaderen. Dit gaat maar werkt niet stabiel. Bijvoorbeeld een film afspelen gaat niet goed.
Zie onderstaand schema.
De computer was aangesloten via WiFi en dat was een drama.
Nu is de computer aangesloten via HomePlug (stroom) en dat gaat beter maar nog niet goed.
Als ik de homeplug aansluit op de router op subnet 2 gaat het ook goed.

Moet ik nog wat aanpassen in de Flashrouter wellicht?

Schema:
Netwerk-schema.jpg
 
Ik zou een test gaan doen: Hopelijk heb je ergens (of leen er een) een Gbit netwerkswitch met (minstens) 4 poorten.
Zet die met 1 poort op de Ziggo Technicolor modem (koppel Flashrouter los) en sluit de Flashrouter, laptop (van het 192.168.178.x netwerk) en de NAS op de resterende 3 poorten aan.

Werkt het dan wel snel, dan ligt het probleem in (de capaciteit en/of switch(poort)snelheid) van de Technicolor.

Tijs.
 
Bedankt Tijs, daar zal ik mee gaan beginnen. Ik kom erop terug.

Weet je eventueel een goed test programma daarvoor of zou je ook zoals ik een film kijken die op de NAS staat of een copy/paste van een groot bestand doen?
 
Netwerken zijn niet mijn sterkste punt, dus testprogramma/stresstest heb ik niet voor je.

Ik zou gewoon testen met beiden (stopwatch erbij ;))

Tijs.
 
2e subnet bestaat waarschijnlijk puur uit luiheid. kastje aansluiten, stekkertjes erin en draaien maar.

al eens aan gedacht om de router fucntie op de 2e router gewoon uit te zetten en de 2e router puur als AP te gebruiken en daarmee 1 subnet te hebben.
2 subnetten geeft ook dat je nat translatie moet doen en dat maakt alles trager.

als je deze optie wil dan je het volgende doen.

Stop de kabel uit de ziggo niet in de wan van de flash maar in de lan. zet de dhcp uit. doordat je de ziggo in de lan steekt gaat hij meewerken met de lan van de ziggo.
dan heb je dus 2 dhcp servers draaien op die ene lan. je zet dan op de 2e router de dhcp uit.
elke keer als er een lan of wlan client op de flash een ip wil zal hij via de lan van de ziggo een ip krijgen. 1 gateway en 1 subnet. probleem opgelost en sneller.
 
@Tijs bedankt, met stopwatch heeft veel opgeleverd. Heb nu een IP-over-stroom kastje gekocht en daarmee gaat het best goed. Dus zet de vraag op opgelost.
@SmartThinker bedankt voor je input, fijn. De router heeft wel een router functie is namelijk VPN router.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan