• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Nummeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hulp100

Gebruiker
Lid geworden
27 jun 2017
Berichten
5
Hoi

Ik heb een vraag. Ivm boekhouden moet ik het een en ander altijd nummeren.

Ik heb een kolom waar verschillende zaken in staan. Bijvoorbeeld:

Goed
Factuur x
Interne overboeking
Goed
Goed
Overschrijving
Goed

Nu is het de bedoeling, ik het woord 'Goed' moet gaan nummeren in oplopende volgorde. Dus het zou dit moeten worden:


Goed 100
Factuur x
Interne overboeking
Goed 101
Goed 102
Overschrijving
Goed 103

Ik doe dit handmatig. Maar zou dit met een formule automatisch kunnen? Dus ook dat ik zelf kan aangeven vanaf welk getal Excel het moet gaan nummeren? Ik bedoel de maand erop moet ik namelijk weer beginnen vanaf 104 volgens dit voorbeeld.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, zou mij heel veel werk schelen.

Alvast bedankt.
 
Met deze matrixformule bereik je dat:
Code:
=MAX(ALS(A2:A8="goed";B2:B8)+1)
 

Bijlagen

  • volgende.xlsx
    8,7 KB · Weergaven: 43
Laatst bewerkt:
Dank voor uw berichtje.

Alleen mij lukt het niet echt. Waar moet ik precies de formule invullen, in welke cel? Ik krijg namelijk een foutmelding.

Zie het volgende bestand. Kunt u voor mij de formule invoegen, zodat ie naast het woord goed oplopend automatisch nummert van 100 etc.

Bekijk bijlage excel.xlsx
 
Andere formule toegepast:
Code:
=ALS(C7="goed";MAX($D$5:$D6)+1;"")
 

Bijlagen

  • excel (rdg).xlsx
    9,4 KB · Weergaven: 40
@robgr jou formule werkt maar heeft wel een nadeel :
als er bijv op de regel DHL factuur ook een nummer wordt ingevoerd en dat is hoger dan dat van de goed-rijen, dan wordt vanaf die eerst volgende "goed" regel dat nummer van de dhl factuur verhoogt omdat dat het hoogste nummer is.

ik kwam op deze formule, waarbij in cel D3 het laatste nummer van vorige maand stond, dat is nu een harde waarde maar mogelijk kan daar nog een formule in om hem op te zoeken.

Code:
=ALS(C6="goed";+$D$3+AANTAL.ALS($C$5:C6;"goed");"")

in de bijlage ook nog een 2e oplossing voor als een extra veld met de waarde van vorige maand niet wenselijk zou zijn

Bekijk bijlage Kopie van excel.xlsx
 
@Roel: Je hebt gelijk, maar je kunt uit mijn antwoorden afleiden dat ik formules aanpas aan de geleverde informatie :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan