• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

optellen data en grafiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

rcmb

Gebruiker
Lid geworden
23 dec 2016
Berichten
141
Ik heb een sheet met verschillende beleggingen die ik uit een sheet kopier een verzamel met een lookup. In de sheet zie je verschillende beleggingen die ik als totaal zou willen rangschikken zodat ik die in een gerafiek kan krijgen.


Zo zou ik dus een overzicht willen krijgen Bekijk bijlage verdeling AA.xlsxvan bijv alle aandelen, obligaties e.d. kolom D vervolgens in welke sector/regio Kolom E. Waarbij kolom C de waarde aangeeft, als er geen waarde staat komt hij dus niet in de grafiek.
 
Probeer het eens met een draaitabel.
 

Bijlagen

  • Kopie van verdeling AA.xlsx
    24,7 KB · Weergaven: 59
Hartelijk dank voor je snelle reactie. Ik werk met een paar collegae die amper iets van Excel begrijpen.

Deze sheet is onderdeel van een aantal sheets en werkt met een lookup, hierdoor kun je direct van relatie veranderen waardoor er weer een heel ander invulling van posities ontstaat. Het probleem met een draaitabel is dat je er verder niet meer kunt werken als je iets wil toevoegen als percentage of iets dergelijks. Ik begrijp dat je door vernieuwen de sheet weer up-to-date krijgt. Ik zou het dus liever met op een andere manier willen doen.
groet, Ruud
 
iets in deze richting dan?

let niet op de opmaak van de grafiek daar kun je aan sleutelen gaat om het tabelletje met sommen.als() formules als basis voor de grafiek.
 

Bijlagen

  • verdeling AA.xlsx
    21,1 KB · Weergaven: 63
Dank je dit werkt perfect als ik van relatie wissel en het wordt mooi aangepast.

Heb je toevallig ook een idee hoe ik de grafiek zo kan krijgen dat hij alle aandelen naast elkaar zet in dezelfde kleur, daarnaast de obligaties enz.
grt
 
Het probleem met een draaitabel is dat je er verder niet meer kunt werken als je iets wil toevoegen als percentage of iets dergelijks.
Wat bedoel je hiermee?

Waar wijzig je de relatie? Blijkt niet uit het voorbeeldbestand?
 
Dat klopt in het voorbeeld bestand ontbreekt het veld waarin ik een lijst heb gemaakt waaruit ik kan kiezen. In het voorbeeld van Roel wordt exact gedaan wat ik bedoelde met de formules. Hierdoor past de grafiek zich automatisch aan, aan de nieuwe situatie, zodra ik een andere relatie kies. Ik had de vervolgvraag gesteld omdat ik de grafiek een andere format zou willen geven.
 
Klinkt allemaal nodeloos ingewikkeld. Dus toch een draaitabel. Grafieken kan je zo onoverzichtelijk maken als je wilt;) Zie https://peltiertech.com/ voor complexe grafieken.
 

Bijlagen

  • verdeling AA.xlsx
    33,4 KB · Weergaven: 53
sorry voor late reactie maar bedankt voor je reply.
Dit ziet er wel mooi uit zo. ik ben ermee aan de slag gegaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan