Kan geen thuisgroep maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

mcl

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Berichten
3.413
Hallo,
Ik kan geen thuisgroep maken in Windows 7.
Hoe kan ik verder gaan?
 
De tekst EEN THUISGROEP MAKEN, komt bij mij niet voor.
Er wordt gezegd dat er geen thuisgroep gemaakt kan worden!!!!
 
Misschien een domme vraag van mij, maar zijn beide machines met je netwerk verbonden?
 
Ik heb eeb netwerk van 3 PC's, 2 met Windows 10 en 1 met Windows 7. Deze laatste kan ik geen thuisgroep maken.
 
Als ik het anders mag benaderen? Waarom maak je geen thuisgroep met één van de Win 10 machines, je noteert de thuisgroep sleutel, je laat de 2e Win 10 machine vervolgens lid worden van de thuisgroep en tot slot laat je de Win 7 machine lid worden (dus niet de thuisgroep proberen te maken op de 7 Machine)

Als je nu al een thuisgroep hebt, dan deze verwijderen, alle machines uit en daarna weer aan en dan met één van de Win 10 machines beginnen.
 
Laatst bewerkt:
Zo heb ik het ook gedaan.
Eerst mijn beide W10 PC's thuisgroep gemaakt en toen naar W7, maar daar lukt het niet.
 
Ja, maar je schreef in je 1e bericht dat je met Windows 7 geen thuisgroep kon maken. Als de thuisgroep al bestaat (omdat je die met Win 10 hebt gemaakt) dan hoef je in Win 7 ook geen thuisgroep te maken, alleen maar 'lid' te worden.
 
Dank je wel, maar hoe gaat dat? Ik zie geen mogelijkheid.
 
Zorg er eerst voor dat op alle computers de tijd synchroon loopt. Da's belangrijk!!

Als je een thuisnetwerk hebt aangemaakt dan zou bij elke volgende computer dit zichtbaar moeten worden als je daar voor "thuisgroep" kiest :
 

Bijlagen

  • thuisgroep-1.jpg
    thuisgroep-1.jpg
    59,1 KB · Weergaven: 126
Ik heb de oude thuisgroep verwijderd en in W10 een nieuwe aangenmaakt. De 2e PC met W10 lid gemaakt en toen naar de PC met W7. Jammer, ik krijg een scherm, zie bijlage.Schermafdruk.png
 
ZIJN wegen zijn volgens gelovingen ondoorgrondelijk, maar die van Microsoft soms ook........................
 
Nog even een vraag. De beide PS's met W10 werken dus in de thuisgroep.
Als ik een bestand van de ene PC naar de andere wil kopieren, krijg ik een scherm van"U bent niet gemachtigd etc.'

Hoe kan ik dit oplossen?
 
Dat is wederom een vaag iets (voor mij), ik loop soms tegen hetzelfde euvel aan en kies dan maar voor de 'user' 'openbaar' en kopieer het daarnaartoe, dan lukt het altijd. Is dus één extra handeling want daarna nog even vanuit die map naar de definitieve / door mij gewenste map kopiëren.
 
Het feit dat je niets kunt kopieren of plakken in die mappen komt omdat je geen rechten hebt.

Stel, op PC01 maak je gebruik van gebruikersnaam "PersoonA"
Laten we gemakshalve op PC02 dan even uitgaan van "PersoonB"

Technisch uitgeschreven: PC01\PersoonA en PC02\PersoonB

Omdat beide PC's, los van de thuisgroep, hun eigen lees/schrijfrechten hebben kun jij niet kruislings werken tussen PC's en gebruikersnamen.
Anders zou je namelijk elke willekeurige PC op het netwerk kunnen benaderen en kopieren/plakken.

PersoonB is geen gebruiker op PC01 en wordt daarom simpelweg niet herkend, andersom idem.
De "workaround" die gast0225 noemt kan gebruikt worden.

Als je het gemakkelijk wil hebben en houden dan zou ik je adviseren om één of meerdere mappen (misschien zelfs een hele schijf) te delen.

Wat je doet is dat je op 1 van de PC's een map hebt die je wilt kunnen benaderen vanaf de andere PC, dan klik je met de rechtermuis op die map en kies je voor eigenschappen.
Tabblad Delen > Knop "Delen" > In het volgende menu kun je in het dropdown menu kiezen voor "Thuisgroep" > klik op Toevoegen.

In het grote venster daaronder zie je dan onder jouw eigen account (bijvoorbeeld PersoonA of PersoonB) dan de regel thuisgroep staan.
Rechts kun je op het machtigingsniveau kiezen voor alleen lezen of lezen/schrijven.
In jouw geval zou ik lezen/schrijven kiezen.
Daarna klik je onderop voor delen.

Probeer daarna nogmaals vanaf de andere PC eens te kopieren op die map.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan