PC loopt vast (of iets anders?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

margriet1971

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2009
Berichten
158
Hallo allen,

Ik heb een mooie pc van max 2 jaar oud. Met goede beeldkaart, ... in ieder geval bedoeld voor "heavy duty". Overigens, de samenstelling komt op advies van hier :)
Met de prestaties ben ik dan ook erg tevreden.... totdat hij weer eens vastloopt :confused:

Het vastlopen gebeurt vooral doordat het beeld op "wit", "gestreept grijs", of "geblokt", of ... nou ja... kan van alles zijn (maar niet een bevroren beeld --> dus niet het beeld dat je hebt, dat dat dan bevriest. Het is écht dat hij op "wit" slaat), en ik moet mijn pc dan uitzetten en opnieuw opstarten (met aan en uitknop. Ctrl+Alt+Del helpt ook niet).

Ik heb hem al eens weggebracht voor onderzoek, maar prompt loopt hij daar natuurlijk niet vast :rolleyes::( En ook bij mij verschilt het per keer: soms 5x achter elkaar, en soms dagen niet.

Het lijkt wat vaker voor te komen bij Facebook, maar dat is het niet per sé. (het gebeurt ook gewoon bij beginscherm).

Ik dacht in eerste instantie aan mijn beeldkaart, maar daar lijkt niets aan te vinden te zijn. Dacht op een gegeven moment ook aan mijn LED-scherm, maar ook dat lijkt niet het probleem.

Hoe kom ik er nu achter wat het probleem is, en hoe los ik het op?
 
Zoals je het omschrijft wijst de oorzaak toch een beetje in de richting van de grafische kaart. Welke zit er (precies) in welk stuurprogramma voor deze kaart is actief?
 
Zodra ik thuis ben zal ik dat opzoeken en hier plaatsen (niet aan gedacht dat even te bekijken....) :rolleyes::eek:
 
Ik neem aan dat je weet waar je die stuurprogrammagegevens kunt vinden? Zo niet,

Configuratiescherm, apparaatbeheer, beeldschermadapters, -dan kun je de videokaart naam lezen- dubbelklik erop en kies daarna voor het tabblad "stuurprogramma".
 
Laatst bewerkt:
Adapter: AMD Radeon R9 200 series
Stuurprogramma: datum 24-04-2017 versie 22.19.162.4
 
Er zijn meerdere (vele) R9 200 series kaarten, welke heb je precies?

Download en installeer eventueel dit tooltje om het e.e.a. scherp te krijgen.
 
Graphics
Monitor
Name W2486 on AMD Radeon R9 200 Series
Current Resolution 1920x1080 pixels
Work Resolution 1920x1040 pixels
State Enabled, Primary, Output devices support, Unsafe
Monitor Width 1920
Monitor Height 1080
Monitor BPP 32 bits per pixel
Monitor Frequency 60 Hz
Device \\.\DISPLAY1\Monitor0
ATI AMD Radeon R9 200 Series
Manufacturer ATI
Model AMD Radeon R9 200 Series
Device ID 1002-6810
Subvendor Sapphire/PCPartner (174B)
Current Performance Level Level 0
Current GPU Clock 300 MHz
Current Memory Clock 150 MHz
Current Shader Clock 150 MHz
Voltage 0.875 V
Technology 28 nm
GPU Clock 1070,0 MHz
Temperature 32 °C
Core Voltage 0.875 V
Bios Core Clock 150,00
Bios Mem Clock 150,00
Driver version 22.19.162.4
BIOS Version 113-1E271000-O45
Memory Type GDDR5
Memory 2048 MB
Bandwidth 179,2 GB/s
Count of performance levels : 2
Level 1 - "Perf Level 0"
GPU Clock 300 MHz
Shader Clock 150 MHz
Level 2 - "Perf Level 1"
GPU Clock 1070 MHz
Shader Clock 1400 MHz

En vanaf de factuur: Het betreft een:
 
Windows 10 32 of 64 bit?

Selecteer hier even de juiste kaart en Windowsversie en download het laatste stuurprogramma.

Kijk na installatie of de situatie is verbeterd.
 
Laatst bewerkt:
Heb nu in ieder geval de nieuwe driver geïnstalleerd :

Driver version 22.19.171.257

t lijkt nu even stabiel. maar hoe kan het dat zo'n driver dan zulke problemen geeft??
 
overigens liep hij zojuist weer vast... nu met groen/grijs verticale strepen (is ook niet erg consistent). Bij opnieuw opstarten weer rustig...
 
Hij was weggebracht maar zou toch kijken of de ventilatoren wel draaien en of er geen stofophoping in dat ding zit.
Die kaarten worden aardig warm en die symptomen wijzen op te warm wordende vram.
 
Met het progje dat ik zojuist downloade, kan ik ook de temperatuur meten. Die ligt van alle soorten kaarten e.d. op 25-30 graden. (schijf, cpu, graphics, MB). Alleen CPU schiet af en toe naar 32, 33 graden. Op dit moment is het systeem rustig.

ik houd het even in de gaten... maar temp lijkt het niet te zijn. stof ook niet. Ik zal eens kijken of ik de vans zie draaien. (maar dat kan bijna niet anders, gezien de temperaturen).

als ik een filmpje speel op facebook, dan loopt grafische kaar temp toch wel op naar de 38... in redelijk rap tempo. sluit ik het filmpje (de pagina) dan loopt de temp weer naar beneden.

overigens net gewoon toch ff doorgekeken op facebook/linkedin e.d. en nu blijft hij keurig rond de 32 graden draaien...
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan