Netwerk kabels leggen en aansluiten advies graag

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pro Shifty

Gebruiker
Lid geworden
1 aug 2008
Berichten
10
Hallo,

Ik heb mijn eerste huis gekocht en ik zag dat de vorige bewoner boven netjes Cat5 kabels had aangesloten en aangesloten op een inbouw wandcontactdoos. Boven kan er dus met de kabel gebruik gemaakt worden van het internet.

Nu zag ik dat er op de begane grond alleen maar een wifi verbinding was. Dit is niet wat ik wil. Ik wil kunnen gamen, downloaden, tv kijken met een utp kabel. Voor mijn gevoel is dit sneller dan via wifi en met wifi heb ik maar weinig goede ervaringen gehad. Dus suggesties over wifi hoeven niet te komen ;)

Nu ben ik gaan kijken wat de beste route is om een kabel door mijn huis te trekken en ik denk die gevonden te hebben. Echter vanwege mijn gebrek aan kennis en ervaring op dit gebied ben ik benieuwd naar jullie meningen en adviezen.

Ik heb een afbeelding toegevoegd met daarop de situatie. Dit is een bovenaanzicht van de woonkamer en keuken. De blauwe streep is hoe de kabel/kabels moeten gaan lopen. Op punt 1,2,3 heb ik nu geen wandcontactdoos. Ik wil op alle 3 de locaties wel die wandcontactdozen hebben.

Nu ben ik benieuwd of ik telkens moet gaan doorlussen (van de meterkast naar punt 1, doorlussen naar punt 2, doorlussen naar punt 3) of dat ik er gewoon 2 kabels aan elkaar vast moet gaan maken en beide vanaf de meterkast naar punt 1 en 3. Ik kan namelijk een kabel van de meterkast naar punt 1 leggen en dan daar gaan doorlussen naar punt 2. Ik kan tegelijkertijd een 2e kabel van de meterkast naar punt 3 leggen omdat ik daar de meeste aansluiten ga hebben. Is dit overbodig? of is dit handig?

De afstand van de meterkast naar punt 3 is 22 meter.

Netwerk thuis.png

- Nu ben ik op zoek gegaan naar opbouw wandcontactdozen met meer dan 2 aansluitingen maar ik vind het vrij moeilijk te zien welke ik dan nodig heb.
- Ik ga cat6 kabels gebruiken of zal ik zelfs cat 7 kabels leggen? Zoveel verschil in prijs is het niet.
- Op punt 3 wil ik ongeveer 6 aansluitingen hebben. Is het verstandig om een wandcontactdoos van 6 te monteren (als dat kan?) of te werken met een switch?

Ik heb hier weinig verstand van dus excuus als ik niet de juiste termen gebruik. Ik zie graag jullie advies. Ook als je denkt, "hey ik zou het zo doen ipv wat je niet van plan bent.' ik sta ervoor open.
 
makkelijkste manier zet op punt 1 en 2 een switch van vier poorten (gigabit) Dan kun je vanaf de meterkast met 1 kabel vertrekken.
je hebt dan op deze switchen 2 vrije poorten over/
op punt 3 zet je een 8 poort switch dan heb je nog 7 poorten over.
cat 7 heb je echt niet nodig.
wel zou ik zelf cat 6 kabel gebruiken en als je het gereedschap er voor hebt knijp je er cat 6 stekkers aan.
 
Laatst bewerkt:
makkelijkste manier zet op punt 1 en 2 een switch van vier poorten (gigabit) Dan kun je vanaf de meterkast met 1 kabel vertrekken.
je hebt dan op deze switchen 2 vrije poorten over/
op punt 3 zet je een 8 poort switch dan heb je nog 7 poorten over.
cat 7 heb je echt niet nodig.
wel zou ik zelf cat 6 kabel gebruiken en als je het gereedschap er voor hebt knijp je er cat 6 stekkers aan.


Klinkt opzich als een plan. Heb je toevallig ook suggesties van goede switch apparaten die ook nog redelijk mooi staan in een huiskamer? Ik heb namelijk gewoon witte muren en verder niets om de switch in weg te werken ofzo.

Op punt 3 kan dat wel want daar kan ik het achter de televisie kast leggen.

Verder zeg je dat ik cat 6 kabel zou moeten gebruiken, oke dat was ik van plan. Ook was ik van plan om cat 6 stekkers te gebruiken. Maar heb ik de gewone cat 6 utp kabel nodig of speciale FTP/STP ofzoiets? Verder wanneer ik een switch gebruik is die dan ook voor cat 6? zit daar nog verschil in? Want als alles van cat 6 is dan heb ik toch de grootste kan dat de snelheid het snelste is? of dat er het meeste data mee verzonden kan worden?
 
je switchen als die van het type 1 gigabit zijn dan is dat voldoende voor je cat 6.
je modem welke in de meterkast zit zal waarschijnlijk een nieuw model zijn en geeft niet meer dan 1 gigabit af
zelf ben ik een gebruiker van de netgear switchen en dan niet het model van plastic maar van metaal.
zoiets als dit
 
je switchen als die van het type 1 gigabit zijn dan is dat voldoende voor je cat 6.
je modem welke in de meterkast zit zal waarschijnlijk een nieuw model zijn en geeft niet meer dan 1 gigabit af
zelf ben ik een gebruiker van de netgear switchen en dan niet het model van plastic maar van metaal.
zoiets als dit

Bedankt voor je reactie. Ik begin het te snappen haha.

Ik heb nog wel een klein vraagje. Kan ik de gewone soepele UTP cat 6 gebruiken? Of heb ik een sterkere/meer beschermde kabel nodig? Ik lees iets over STP/FTP. De kabel gaat vanaf de meterkast onder een aantal plinten, stukje onder de vloer. Op een punt zal er mogelijk een glasvezel kabel bij komen of een tweede Cat 6 kabel.

Dus concreet is de vraag of ik een gewone UTP kabel moet gebruiken of die verstevigde varianten.
 
Je tekening volgend zul je 6 afzonderlijke kabels moeten trekken. 1 voor elk aansluitpunt. Bij 3 dan een switch plaatsen (of natuurlijk nog meer kabels en aansluitpunten trekken).

STP is geen sterkere kabel, enkel beter beschermd tegen electromagnetische straling. Je zult wel installatie UTP moeten gebruiken met een vaste kern, anders kan het nog wel eens lastig worden de draadjes in de aansluitpunten te monteren.

Daar waar je onder de vloer door moet, liefst de boel in een buis monteren. Want door het er steeds overheen lopen kan de kabel op den duur beschadigen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan