printer delen

Status
Niet open voor verdere reacties.

marcel0138

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2008
Berichten
165
Mijn vrouw en ik hebben allebei een desktop en een eigen printer. Beide printers staan op delen. Ik kan wel printen op haar computer maar als ik mijn printer op haar computer wil instellen vraagt windows een netwerkreferentie met naam en wachtwoord. Dit zegt mij niets.
 
Geloof ik allemaal meteen, maar om géén referenties te hoeven opgeven moet delen zonder wachtwoord zijn ingesteld. En (natuurlijk?) vermeld je niet even welke versie Windows op jouw computer staat.

Ik heb even wat instructies bij elkaar gezocht:
Voor Windows 8.x hier (ENG)
Voor Windows 10 hier (ENG)

Tijs.
 
Heb alle instellingen geprobeerd maar hij blijft steeds steken op een thuisgroep en windows 10 geeft standaard aan dat de thuisgroep met een wachtwoord is beveiligd. Ik wil helemaal geen thuisgroep en volgens mij is op de andere computer geen thuisgroep ingesteld.
 
maar hij blijft steeds steken op een thuisgroep en windows 10 geeft standaard aan dat de thuisgroep met een wachtwoord is beveiligd.

Doe eens een schermafdruk, als onderstaande tip geen hulp biedt:
Ik vermoed sterk dat je nu (toch) een werkgroep hebt op jouw pc. Dus die zul je eerst moeten weghalen.
Doe het volgende, en kijk of je het bestand idstore.sst tegenkomt in de map die je opent met:
[Windows-toets]+R toetscombinatie -> C:\windows\serviceProfiles\LocalService\AppData\Roaming\PeerNetworking
Indien gevonden: Hernoem het bestand, herstart je pc, kijk of je delen zonder wachtwoord dan wél kunt instellen.

Tijs.
 
Ik heb het rijtje gevolgd, c:\windows\service profiles\local service, daarna staat appdata enz er niet in. Op beide pc's staat bij thuisnetwerk aanmelden, dus niet aanmaken. Bij het zoeken naar het wachtwoord kon ik bij één pc een thuisnetwerk aanmaken maar als ik bij de andere pc klik op aanmelden werkt het wachtwoord niet. In de taakbalk rechtsonder bij het internet als ik er op klik staat bij de één ethernet 2 en klik ik door netwerk 5. Bij de andere pc ethernet 2 en netwerk 2. Ik weet niet of dit wat uit maakt. Verder is de één windows 10 home en de ander windows 10 pro.
 
a. Als ik schrijf dat je het moet invullen in het Uitvoeren vakje dan is dat precies dat wat ik bedoel: Sommige mappen zijn verborgen(!), dus je ziet ze niet in Verkenner! Via het rechtstreekse pad kom je er gewoon.
Wél krijg ik een melding dat ik geen rechten heb om in die map terecht te kunnen, dus doe het dan zo:
[Windows-toets]+R toetscombinatie -> C:\windows\serviceProfiles\LocalService\AppData
Je krijgt een melding dat je jezelf rechten moet toekennen. Klik op Doorgaan.
Dubbelklik dan op de submap Roaming
Dubbelklik dan op de submap Peernetworking
Je bent dan in de map waar ik het over had.
b. Waarom heb je nu (toch) een thuisgroep aangemaakt ipv. "Delen zonder wachtwoord"? Zo komt er geen schot in de zaak.
c. Hoe de netwerkverbindingen op de beide computers heten is niet relevant.

Je zou kunnen kijken of, op 'de andere pc', met het hernoemen van idstore.sst en een herstart aldaar het thuisgroep wachtwoord wél wordt geaccepteerd.

Overigens had ik me liever gericht op delen zonder wachtwoord, maar laten we maar kijken of we hiermee er ook kunnen komen.

Tijs.
 
Klembord01.jpg

Thuisnetwerk weer verwijderd. Maar kan nog steeds geen gedeelde printer vinden op de andere pc. Begrijp niet waarom allebei de pc's internet toegang hebben via ethernet 2 en niet 1 en waarom de ene pc netwerk 2 heeft en de ander netwerk 5. Zou dat hety probleem kunnen zijn?
 
Ik citeer even mezelf uit een vorige posting in deze discussiedraad:
c. Hoe de netwerkverbindingen op de beide computers heten is niet relevant.

a. In je schermafdruk staat: Thuisgroep: Verbonden
Is die schermafdruk gemaakt vóór of na het verwijderen van de thuisgroep? (*)
b. Naar welke computer kijken we in de schermafdruk? Die van jou of die van je vrouw?
En geef ons ook hetzelfde overzicht/schermafdruk, maar dan die van de andere computer.

Tijs.

(*) Indien er geen thuisgroep is, dan hoort daar als status te staan: Kan worden gemaakt
 
Laatst bewerkt:
Op de andere pc stond: er is een thuisnetwerk om aangemeld te worden. Dat heb ik nu gedaan en hij kon ook nu de printer vinden. Alleen printe hij nog niet maar de pc-s uit en aangezet en nu blijkt dat ik weer een keer het scherm kreeg van referenties en wachtwoord of hoe dat dan ook mag heten. Gewoon de naam van het thuisnetwerk en wachtwoord ingevoerd en het schijnt dat ik nu vanaf beide kanten kan printen op beide computers. Bedankt voor het helpen oplossen.
 
Fijn dat je het hebt kunnen oplossen en bedankt voor de uitgebreide terugmelding.

Tijs.
 
Uiteindelijk kon ik na al deze genoemde oplossingen niets meer aan de praat krijgen. Op jullie verzoek de thuisgroep verwijderd maar printers delen lukte niet meer. Toen geprobeerd weer een thuisgroep in te stellen maar beide computers gaven aan aan te melden bij een thuisgroep terwijl er geen thuisgroep is. Googlen leverde op dat dit een windows 10 probleem is na een update. Een Engelse site gaf voor mij de oplossing. Vertaald met Google translate:

Oplossing 2 - Peer-netwerk groeperingsdiensten inschakelen
Soms kan het gebeuren dat de diensten die nodig zijn voor thuisgroep naar werk, om een of andere reden worden uitgeschakeld, maar er is een manier om ze in staat te stellen.
Typ in de zoekbalk services.msc en zoek in de lijst voor peer-netwerkgroepering, identiteitsbeheerder voor peer-netwerkidentiteit, homegroup luisteraar en homegroup provider.HomeGroup Listener Service
Als deze diensten zijn uitgeschakeld of ingesteld op handmatig, stel ze automatisch in en laat je thuisgroep achter.
Maak een nieuwe homegroup en zie of het werkt.
We moeten vermelden dat u dit voor alle computers in uw netwerk moet doen.

Beide computers zijn nu gedeeld en beide printers werken op beide computers.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan