Synology in gebruik nemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

madmuppet

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
5 dec 2001
Berichten
2.273
Na lang wikken en wegen heb ik eindelijk een NAS gekocht. Keuze is gevallen op een Synology DS216se met 2x3TB WD Red, hoera!
Vanavond het ding uit de doos gehaald en aangesloten, en installeren maar! De pret was echter héél snel voorbij, want... de schijf wordt gewoon niet gevonden. Na aansluiten is de eerste stap het detecteren van de NAS en het downloaden en installeren van DSM. Bij het zoeken naar de schijf gaat het echter al fout. Ik snap er niets van, alles is op de juiste wijze aangesloten. Ik heb ook geprobeerd om de NAS op verschillende poorten van mijn router aan te sluiten, maar dat helpt niets.
Tijdelijk uitschakelen van de firewall, antivirus of VPN helpt ook niet, evenmin als het voorgestelde downloaden van de Synology assisent. Ook met dat programma wordt de NAS niet gevonden. :shocked:

Knipsel.PNG

Ik bedacht me nog dat het misschien zou kunnen liggen aan uitgeschakelde services in Windows 10. Ik heb lang geleden ooit een tweak-pakketje van Blackviper losgelaten op de services en waarschijnlijk ook het register. Probleem is dat ik niet weet of en wat er eventueel aan services uitgeschakeld is, dus terugzetten is nog niet zo eenvoudig. Ik zou natuurlijk mijn pc gewoon opnieuw kunnen installeren, maar dat is wel een vrij drastische maatregel, waarvan het bovendien nog maar de vraag is of dat wel werkt. Heeft iemand een ander goed idee?
 
Laatst bewerkt:
Vage posting.

a. Hoeveel routers heb je staan (incl. die van de provider), welke merk+type zijn die, aan welke is de Synology aangesloten? En aan welke router is je pc/laptop aangesloten (bedraad of via Wifi)?
b. Ik neem aan dat je beide schijven al in de Synology gestopt hebt?

Hier staat de matrix van harde 3TB schijven die compatible zijn met jouw NAS. Mogelijk staan jouw harde schijven daar niet bij.
Stel dat jouw schijven niet in die matrix staan, dan raad ik je aan om de WDC/Western Digital Black HDD's te nemen (ik ben er zelf erg tevreden over, ze zijn wel relatief duur).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb onderstaand schemaatje gemaakt, waarin te zien is hoe de hele boel is aangesloten.
Knipsel.JPG
Het modem is een standaard UBEE modem van Ziggo (Ubee EVW3200 / 320b), de router is een Sitecom N300 X3

Harde schijven zitten inderdaad beide in de NAS, en ze zijn absoluut compatible. Ze staan in de lijst en worden zelfs als bundel met de NAS aangeboden, dat kan het probleem niet zijn. https://www.alternate.nl/WD/Red-6-TB-(2x-3-TB)-Harde-schijf/html/product/1203661?


Ik heb gisteren geprobeerd om via mijn laptop verbinding te maken met de NAS. Zoals in het schemaatje te zien, moet dat dus via een omweg.
Zou het helpen als ik de NAS op de router aansluit? Of als ik de router wegneem en de laptop direct op het modem aansluit? Het modem heeft óók WiFi. Die router stamt nog uit de tijd van het vorige modem (zonder wifi), maar die heb ik in stand gehouden. Feitelijk zou hij ertussenuit kunnen....
 
Laatst bewerkt:
Tsja, je pc/laptop moet wel in hetzelfde ip-netwerk zitten om de NAS te zien. Je router in LAN3 zorgt ervoor dat je 2 verschillende (ip-)netwerken hebt
Wat je kunt doen (beter ook) is de router in LAN3 'degraderen' tot accesspoint & 4poorts switch, zodat je pc en NAS in hetzelfde (ip-)netwerk zitten.
[Alles zit dan in hetzelfde (ip-)netwerk, dus ook makkelijker voor portforwarding, delen van printers/mappen etc.]

Zie de instructie om dat te realiseren in posting #3 in deze discussiedraad waarbij je voor E2000 je router van LAN3 moet lezen en voor EPC3925 moet je Ubee EVW3200 lezen.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Wat je kunt doen (beter ook) is de router in LAN3 'degraderen' tot accesspoint & 4poorts switch

Ja, daar was ik inmiddels achter. Ware het niet dat het om een of andere reden niet lukt. Ik ga het met jouw linkje nog eens proberen.
Ondertussen heb ik het tijdelijk opgelost door alle apparaten gewoon in de router te pluggen, dan zitten ze in ieder geval in hetzelfde IP-netwerk, maar dat gaat later weer problemen geven met toegang van buitenaf, heb ik begrepen. Of is dat gemakkelijk op te lossen?
 
Waarom moet ik hier nog op ingaan? Voldoende informatie gegeven in mijn vorige posting, lijkt me zo: Degradeer die router van LAN3 tot accesspoint/switch...

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan