Gemanipuleerde Nederlandse hardware prijzen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Meubilair
Lid geworden
13 jun 2016
Berichten
9.520
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H@S en Office 2021 Prof Plus
Hierbij een voorbeeld hoe men in Nederland met de prijzen omgaat. Bij bol.com 203,72 en de verkoper is informatique computers. Kost bij de laatste 183,00 euro. Hoe kun je dit nu verklaren? De SanDisk 500 480 GB is hier al vergeleken met de Amerikaanse markt 20-25% te duur. Wordt daar verkocht voor omgerekend 140,00 euro. Deze is kwalitatief nog beter en kost 140,00 euro of reken ik dat niet goed uit? Alleen ken ik de procedure bij Amazon niet en is dit betrouwbaar? Ik vind de Amazon.com site erg onduidelijk en veel te veel informatie. Mensen willen een product vlot bestellen en betalen en niet al dat gezeur. Kun je daar wel eens met iDEAL betalen en krijg je de goederen wel geleverd?
 
Laatst bewerkt:
Bij Amazon staat dit wel duidelijk:
"This item does not ship to Netherlands."
 
Gemanipuleerde Nederlandse hardware prijzen
Slaat nergens op, iedereen kan vragen wat hij wil, wat zou er dan gemanipuleerd moeten zijn.
Makers maken de prijzen voor de importeurs en die voor de handelaren.
 
@edmoor
Dat had ik niet gezien. Rechts stond wel Ship to: Nederland Netherlands (keuzemogelijkheid) en dat zette mij op het verkeerde been. Maar het ging mij niet zozeer om daar te kopen al had ik dat wel graag op een eenvoudige gewild. Ik heb daarom ook gekeken op amazon.de, amazon.fr en amazon.nl maar bij de eerste twee zijn de prijzen weer extreem hoog. Het gaat mij meer om de prijzen (zie titel bericht).

@Lange pier
Bedoel je met makers de fabrikanten? Dan zit je er volledig naast. Want dat zeg ik toch herhaaldelijk dat de prijzen van de fabrikanten 'advies'verkoopprijs 20 tot 25% lager ligt. In dit geval zou de consumentenprijs van de SanDisk ruim genomen tussen de 135 en 145 euro moeten/kunnen liggen. Echter die ligt gemiddeld tussen de 160 en 180 euro en nog hoger. De importeurs en handelaren willen hier hoge winsten maken en doen dat door de prijzen hoog te houden en handhaven deze prijzen op een sluwe manier.

Ik heb zelf uitgebreid e-mailverkeer gehad met SanDisk en WD en ze geven toe dat de prijzen te hoog zijn, dat wil zeggen dat de fabrikant wel voor een lagere prijs levert, maar dat zij niet over de uiteindelijke verkoopprijs gaan maar de verkoper/retailer. En als je niet blind bent dan kun je ook zien op Tweakers.net en Hardware.Info hoe de verkopers de prijzen op elkaar kunnen afstemmen en zo ook nog eens op een kunstmatige manier hoog kunnen houden. Je ziet dat er vrijwel geen sprake is van concurrentie in de prijs. Je ziet ook dat dan een periode een bepaalde leverancier iets lager gaat zitten met de prijs en dan weer een ander iets hoger. Noemen ze dat niet de pot verdelen. Je gaat het pas zien als je het door hebt.
 
Laatst bewerkt:
Dat is een vreemd verschil want wat ik heb gekocht via bol.com was daar toch echt goedkoper dan bij de leverancier waar zij "drop shoppen" en volgens mij werd dat ook gemotiveerd. Misschien passen ze de prijs aan wanneer je contact met hun opneemt daarover.

De Verenigde Staten heeft verrassend lage prijzen voor haast alles en er is veel meer te krijgen. Dat zal wel liggen aan lage belastingen en lage loonkosten en wat de vestiging kost, goedkope gebouwen op goedkope grond. We hebben hier ook heffing voor recyclen en mogelijk hogere wettelijke eisen. Maak je dus niet meteen ongerust. Hier rolt wat meer geld en dat is weer niet te vergelijken met de prijzen in de grote steden van Amerika.

Dat prijzen daar best enorm kunnen zijn opgedreven lijkt mij wel duidelijk. Net zo zie ik er wel eens torenhoge verzendkosten berekend worden en consumentenrecht is daar niet zo ver dat je makkelijk je geld terug krijgt of altijd iets ontvangt dat goed werkt. Pakketjes worden er in de tuin gesmeten of op zijn best bij de voordeur neergelegd.

Dan kom ik aan een opmerkelijk verschijnsel. Vaak zijn producten bedoeld voor een bepaald continent. Het modelnummer en de naam zijn dan het zelfde maar op de doos staat een andere langere code. Op deze artikelen kunnen andere materialen worden toegepast of ze komen al dan niet beter uit de test in de fabriek.

Goed de prijzen vergelijken is een advies van alle tijden, evenzo dat anderen het best de "early adopters" kunnen zijn want na introductie zakt de prijs aanzienlijk.
 
Tja, er zal ook iets van btw, toeslagen en kopie heffing bij komen hier... prijzen daar zijn natuurlijk zonder. Vraag is wat ga je betalen als je het 'importeert'?
 
Op electronica, computers etc. van buiten de EU 14% invoerrechten, BTW en douane afhandelingskosten..
En dan moet je nog hopen dat de verzendkosten goed op de Invoice staan vermeld, anders slaat de douane je aan voor het max. vastgestelde bedrag.
 
Ja, je betaalt aan de postbode en dit kost administratiekosten maar ook een naheffing is mogelijk. Reken voor het gemak de zelfde prijs als het artikel is, mede omdat de waarde ervan kan worden geschat.

Voor bedrijven zijn er andere regelingen waardoor deze containers vol artikelen kunnen laten komen.

Betaal bij importeren niet per ongeluk in twee landen VAT of BTW. Alleen BTW in Nederland!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan