Apple Airport extreme ziet Netgear NAS niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

rosie

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2006
Berichten
259
Hallo
Ik ben in bezit van Apple Airport extreme met daarbij draadloos Apple Airport express op de 2de verd.
Ik heb ook de Airport app gedownload.
Mijn oude Netgear n300 was aan vervanging toe , gezien de hoeveelheid WiFi dat er van verlangd werd.
Mijn Netgear nas heb ik aangesloten op 1 van de 3 ethernet uitgangen van de Airport extreme. Nu was het zo voorheen dat ik op een Windows computer mijn nas op kon zoeken. Maar ik kan nu met geen enkele Windows comp mijn nas benaderen . Mijn vraag is...
Waar in de instellingen van de Airport extreme moet ik zijn om mijn nas te benaderen ?:confused:
 
ook niet te benaderen als je het ip adres van de nas ingeeft in je browser?
 
Doe zeker even de test die puppie aangeeft en meld terug wat daar uit komt.

Verder: Weet je zeker dat de Netgear NAS nu niet een vast ip-adres heeft, overgehouden van je vorige wifi netwerk?

Verder: Je startposting praat over "Airport Extreme ziet Netgear NAS niet". Wat wil je daarmee zeggen?
a. Dat je dit probleem op de AP Extreme zélf ziet? (En hoe/waar dan?)
b. Dat een pc/laptop die verbonden is met de AP Extreme (dus niet met de AP Express) de NAS niet kan zien?
Indien b. dan kun je beter even de volgende paragraaf vergeten/negeren over de AP Express, want is niet slim om je meerdere problemen tegelijk aan te pakken.

Verder: Waar zijn die pc's (via wifi) op aangesloten? Allemaal op de Airport Express?
Indien ja:
c. Hoe is de Airport Express aangesloten aan de Extreme? Bedraad of via Wifi? (zie ook b.)
d. Wat heb je ingesteld op de Airport Express? Bedoeling is om je (wifi) netwerk van de Airport Extreme uit te breiden, niet om er een eigen wifi netwerk van te maken.
Zie in deze link waarom ik het vraag, doel moet zijn óf een roamingnetwerk te maken (indien Time Capsule en AP Express bedraad zijn aangesloten aan elkaar) danwel een Netwerk met uitgebreid bereik (indien Time Capsule en AP Express alleen wifi verbinding hebben met elkaar). Onderaan de gegeven link staan links naar hoe een roamingnetwork in te stellen (deze link) en hoe een Netwerk met uitgebreid bereik in te stellen (deze link).

Laten we afspreken dat je (vooralsnog) alleen informatie geeft over hoe het nu is ingesteld/aangesloten etc., maar niets aanpast (ook al staan bij de laatste paragraaf instructies).

We horen het wel.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Hallo. Bij mijn vorige router Netgear 300n hoefde ik niets te doen en zag hem gewoon in mijn netwerk.
Ik heb er 2 desktop bedraad aangesloten op de extreme en boven op de express alleen WiFi.Alles werkt perfect bedraad zowel WiFi . Waar in het Apple menu moet ik wezen voor het veranderen van de settings?? En hoe werkt het toekennen van een op adres?IMG_0676.PNG
 
a. Gegeven je laatste regel ga ik ervan uit dat je nooit aan de ip-instellingen van de Netgear NAS gewijzigd hebt? [Je lijkt niet te weten hoe een ip-adres toe te kennen.]
b. Ik vroeg (o.a.): "Dat een pc/laptop die verbonden is met de AP Extreme (dus niet met de AP Express) de NAS niet kan zien?"
Daar hebben we geen antwoord op gekregen. Gegeven dat je beschrijft dat 2 desktops bedraad aan de Extreme zijn aangesloten wil ik dus weten of op 1 (of beide) van die desktops de NAS niet te zien is.
c. Heb je de NAS al eens van de stroom gehaald (of aan-uit schakelaar op uit gezet) en daarna weer stroom gegeven (of aangezet via schakelaar)? Probeer dat eens, wacht totdat de NAS helemaal is opgestart en kijk dan opnieuw in beide desktops of de NAS zichtbaar wordt. Uiteraard met de NAS via netwerkkabel aangesloten aan de AP Extreme.

Het verhaal over evt. aanpassen van de settings in AP Express is nu nog niet relevant: We moeten eerst antwoord hebben op bovengenoemde 3 vragen/acties.

Tijs.
 
Ik heb nog nooit aan ip instellingen gezeten. En ik weet er het fijne niet van maar het gaat toch via je browser?
Via de extreme kan ik zowel bedraad en WiFi mijn nas niet vinden op de Windows computers.
De nas heb ik div keren opnieuw opgestart ,maar
 
Hmm... Je kunt dus (momenteel) ook niet de tip van puppie gebruiken, eenvoudigweg omdat je niet weet welk ip-adres de Netgear NAS van de AP Extreme heeft gekregen.

Weer zo'n leuke stunt van Apple: Blijkbaar kun je niet aan de AP Extreme een lijst vragen welke ip-adressen hij heeft uitgedeeld en aan welk apparaat. Echt <censuur> weer van Apple: Een dergelijke lijst moet altijd op te vragen zijn!

Heel fijn, nou moet ik jou gaan uitleggen hoe je een netwerkscan maakt. :( Dat is toch echt niet mijn bedoeling geweest van mijn abonnement op je vraag, hartelijk *GEEN* dank aan Apple.

Ok, download en installeer SoftPerfect Network Scanner op een van de 2 desktops, start het programma.
Klik, na het starten, op Continue.
Klik op het knopje met de netwerkkaart (er staat "IP" onder, staat rechts van het lampje knopje in de balk). Klik je actieve netwerkkaart en klik op OK.
Kies Options -> Program Options -> klik tabblad Ports -> zet het vinkje in "Check for open TCP ports", en vul er onder in: 80,443 , daarna in tabblad Additional aanvinken: "Lookup network card vendor" en daarna op OK klikken.
Klik de knop "Start Scanning". Je krijgt (eenmalig) een vraag over het downloaden van een database met network card vendors. Klik op OK
Zodra het scannen klaar is, Doe Ctrl+S toetscombinatie en sla het gevondene op als tekstbestand op een plek/map waar je het makkelijk kunt vinden, vergeet dus ook niet om het bestandstype om te zetten van XML files naar Text Files.
Citeer in je volgende posting het zojuist opgeslagen tekst-bestand of doe 'm erbij als bijlage [Mogelijk vind je zelf al uit, o.b.v. de uitvoer op het scherm van SoftPerfect Network Scanner en/of het tekstbestand, wat het ip-adres van je NAS is.]

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
als je via hulpprogramma's in de finder naar airport-configuratie gaat dan kun je toch in je airport komen.
even met de rechter muis op de airport klikken en je komt in het configuratiescherm.
Daar kun je de ip adressen bekijken.
of ben ik nu te simpel ?

en met dit tooltje kun je de ip adressen in je netwerk scannen https://www.advanced-ip-scanner.com/nl/
 
Laatst bewerkt:
@puppie: Ik zie nergens vermeld dat een MAC computer in het netwerk zit? Dus ik ben uitgegaan van Windows computers, zeker voor de 2 desktops die momenteel bedraad zijn aangesloten aan de AP Extreme...
Er is verder alleen te zien in de AP Extreme welke ip-adressen zijn uitgereikt, maar verder niets, dus niet de MAC-adressen van de aangesloten apparaten (smartphone(s), laptop(s), desktop(s), NAS etc.), dus er is geen enkele duidelijkheid te krijgen welk ip-adres bij de NAS hoort (behalve als je alle apparaten die wél bereikbaar zijn afloopt en noteert welk ip-adres die hebben, zodat je kunt wegstrepen, verre van ideaal).

Vandaar mijn netwerkscan oplossing, die tenminste ook nog de verkopers/fabrikanten van de apparatuur vermeld die gevonden is. (Vendor lookup in mijn instructie). Is ook bedoeld om te zien of de webinterface van de NAS (zodra geïdentificeerd) bereikbaar is. (Poorten scan in mijn instructie).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
aha :thumb:
 
@puppie: Kijk nog even terug naar posting #9, laatste paragraaf. Ik kreeg al een terugmelding van het forum voordat ik helemaal klaar was met het editen van posting #9.

Tijs.
 
dat tooltje ga ik morgen eens op mijn windows computer zetten.
 
@puppie: Is (voor mij althans) het perfecte tooltje maar het is shareware (was het vroeger niet), en dus maar 10 apparaten te zien na de scan als je niet betaalt voor de licentie. Je mag het wel onbeperkt gebruiken (met die beperking van 10 apparaten, dus).
Ik ga ervan uit dat de vragensteller niet aan 10 apparaten komt, dus dat de shareware versie goed genoeg is.

Dus voor kleine (thuis-)netwerken in de shareware versie goed genoeg, voor grotere (bedrijfs)netwerken niet (meer) geschikt behalve met licentie.

Tijs.
 
@puppie: Was ik nog vergeten: Er is ook een versie voor MAC computers (te downloaden op dezelfde link). En uiteraard heb ik maar een klein percentage van de mogelijkheden van het pakket hier gebruikt t.b.v. de vraag van de TS, er kan echter nog veel meer mee.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Hallo mannen
Laten we het simpel houden aub? De vraag is , ik heb alleen Windows computers in huis. Deze werken perfect zowel draadloos als WiFi. WiFi werkt ook perfect . Alleen mijn nas kan ik op een Windows comp niet configureren ! Het zou zo moeten zijn dat ik in Apple menu zou moeten wezen ,toch
 
@puppie: Voor de echte die-hard "cheap Dutch" kun je natuurlijk meerdere scans doen, waarbij je het ip-adres van het 10de apparaat gebruikt als startwaarde van een volgende scan en zo
verder, net zolang totdat je alle (meer dan 10) apparaten in je netwerk gezien (en evt. geëxporteerd) hebt. :p Niet zelf uitgeprobeerd, maar lijkt me wel mogelijk. :thumb:

@rosie: Gewoon de instructies volgen van posting #7, ajb.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
@rosie:
Laten we het simpel houden: De tips worden hier op Helpmij met een goede reden gegeven.
Dus: Waar blijft (het citaat van) het uitvoerbestand van posting #7 ?

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan