Netwerk probleem sinds laatste update windhoos 10

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nou,

Na het 'schoon opstarten' en met msconfig de opstart aanpassen werkt het gedeeltelijk.
Er is dan weer een gedeelte 'computers' in mijn verkenner maar helaas staat er dan alleen maar mijn computer en verder niks.
netwerk.PNG

Er start trouwens niet zo heel veel op:
config.PNG

Als ik daarna weer normaal opstart is dat gedeelte met computers weer weg, je zou dus zeggen dat 1 van die opstartende programma's de boel verkl**t.

Oh, dat repair progje heeft helaas niet mogen helpen.

Als ik alleen 'AMD External events utility' uitvink blijft dat gedeelte computer wel staan.
Ik denk dat ik even mijn videokaart opnieuw installeer en dan alleen de nodige drivers installeer en niet de hele radeon suite.
Kijken of dat helpt. Die Acer heeft namelijk een nvidia videokaart.
 
Laatst bewerkt:
Update.

Het word steeds spannender, ik heb geen flauw idee wat ik gedaan heb.
Maar AMD is de boosdoener niet.
Ik heb wat lopen klooien en mijn ts server (Acer pc) eens opnieuw opgestart.
Nou ziet die bijna (alleen mijn PC) niks meer in het netwerk, en nu ziet mijn PC allles weer????????????????

Schiet mij maar lek............:confused::confused::confused:

ik durf mijn pc bijna niet meer uit te doen.....
 
Laatst bewerkt:
Zelfde stappen zetten op de Acer pc? :D
Overigens goed nieuws dat het (alvast) op je normale pc (weer) werkt. :)

Tijs.
 
Ja, best wel goed nieuws. Maar helaas nadat de pc is uit geweest is het weer weg.
Nu kan mijn dochter weer alles zien? Het lijkt wel alsof er maar 1 pc tegelijk het netwerk op mag, en die het eerst komt het eerst maalt?
GGrrrrrrrr
 
Dat is interessant, want lijkt het Master Browser verhaal te zijn. Oftewel: Staat de pc van je dochter aan, dan wordt die Master Browser (en kun je er (blijkbaar) vanaf jouw pc niet bij informeren naar netwerbronnen) en andersom vergelijkbaar.

Vooropgesteld dat de pc van je dochter aan staat, natuurlijk, op dat moment:
Check eventvwr.exe -> Windows Logboeken -> System
voor meldingen rondom het opstarten van jouw pc m.b.t. het afdwingen van de electie van Master Browser. Zou mij niet verbazen dat je daar zult zien dat de pc van je dochter (of jouw pc) zo'n electie afdwingt. Dat zijn doorgaans events met event id 8003 (zie hier), dus je kunt evt. filteren.

Achterhalen welke pc in het netwerk de Master Browser is (computernaam van je dochter's pc="dochterpc", computernaam van jouw pc="jouwpc")
CMD.exe starten
nbtstat -a dochterpc
nbtstat -a jouwpc

Wordt __MSBROWSE__<01> gemeld bij een, dan is die de master browser. Ik ga er overigens vanuit dat beide computers in dezelfde werkgroep zitten(!)

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Yep, dat is hem. Op het moment is mijn dochter der pc masterbrowser.....
En ja, alles en iedereen zit in dezelfde werkgroep.

Maareh, moet er perse 1 computer of server masterbrowser zijn? Want dat kan ik aan zetten in mijn NAS.
Ik heb hier verder geen verstand van namelijk.
 
Even voor de zekerheid checken wat er gebeurt als dochter haar pc afzet. Jouw pc zou dan automatisch master browser moeten worden. Kijk dan ook of 'ineens' browsen op het netwerk weer werkt zoals je wilt vanaf jouw pc.

Is deze (laatste) test geslaagd, dan zou je kunnen kijken of je de NAS permanent de master browser kunt laten zijn. Dat is gebaseerd op criteria/registerwaarde die je op Internet kunt terugvinden. Hoe 'hoger' de waarde des te meer komt de NAS ervoor in aanmerking de master browser te worden.

Overigens ben ik daarmee niet zeker dat je probleem is opgelost, want wie/wat zegt jou dat je pc wel kan babbelen met de NAS als master browser? Dus goed onthouden/bijhouden wat je allemaal loopt te veranderen is een must, voor het geval je alles weer moet terugdraaien omdat in de praktijk zou blijken dat het niet geholpen heeft!!!

Tijs.
 
Hmm, ok.
Dus als ik het goed begrijp, is het vrij normaal dat elke keer een andere pc de masterbrowser is en moeten andere pc's dan vanaf die master-pc hun netwerkinfo halen.
Maar is het dan geen firewall probleem ofzo? Want voorheen liep het allemaal als een zonnetje, het is echt sinds die creatorsupdate en daar zat een flinke uitbreiding in van defender als ik het goed heb gezien.

Nu ik daaraan denk, in een spel wat ik online speel zit een mod die info ophaalt van een bepaalde site. Ook weer sinds die update naar 1703 gaat dat niet meer. Hij zegt dat er netwerkproblemen zijn.
Helaas vertellen ze nooit wat daar dan de oplossing voor is. Ik heb ergens zo het idee dat dat met hetzelfde te maken heeft. Ergens word je door de beveiliging van je pc geblokt.
Terwijl ik dat spel permissie heb gegeven in de firewall.
 
Testen is nogal simpel (en eenvoudig terug te draaien, ook).
Ik heb even een instructie gekaapt van het Synology forum m.b.t. Master Browser:

To disable the Master Browser in Windows 10, right click on the start menu and select 'Computer Management'. Then go to Services And Applications->Services and look for 'Computer Browser' and right click on it and choose 'Properties'. Then for 'Startup type' select disabled from the drop down menu. Click on apply and then OK.

On the NAS open Control Panel->File Services and click on the 'Advanced Settings' button under 'Enable SMB Service' and then enable 'Master Browser' and click on apply. Close all windows.

Now, reboot the NAS followed by the PC's and fingers crossed, the NAS should show up under Network in File Explorer and you should not have to worry about which PC is booted first.

Korte versie van het Windows gedeelte: Start services.msc en dubbelklik de Computer Browser service. Klik Stoppen en zet daarna het Opstarttype op Uitgeschakeld, klik op OK.

Dat Microsoft / Windows 10 (-updates) er 'iets' mee te maken heeft geloof ik meteen. Maar dat Synology helemaal schone handen heeft geloof ik ook weer niet.
Voor het Diskstation/Synology verhaal kun je ook hier kijken (in het NL).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Nou had ik dat al verscheidene keren geprobeerd maar niks. Deed alleen de nas niet opnieuw opstarten...... Nu dus wel.
Het werkt ook nog, mijn netwerk ziet er weer uit zoals ik gewent ben.

Je hoeft trouwens niet eens in de windows-services aan de gang, zolang als die nas maar als eerste draait. bij mij is dat nu simpel want die draait 24/7.
Ik kwam er achter omdat ik nog een pc wou aanpassen, start hem op en die zag gelijk gewoon alles.

Dus hehe, opgelost!!

Hoorde van een vriend van mij dat het een wereldwijd probleem is in de creators update. Microsoft schijnt eraan te werken en donderdag moet er weer een update komen die het fixt.

Bedankt voor alle moeite en het meedenken Tijs!!!
 
Laatst bewerkt:
Tsja, mijn (eerste, geciteerde) instructie zegt (gelukkig) duidelijk dat de NAS geherstart moet worden. Dat zegt de gelinkte NL-instructie trouwens niet, terwijl dat een officiële Synology instructie is. :rolleyes:
Mooi dat het opgelost is, zal ik maar zeggen.

Tijs.
 
Test wel even het volgende:
Opmerking:
door deze functie in te schakelen wordt slaapstand van de harde schijf uitgeschakeld en wordt de guestaccount geactiveerd zonder wachtwoord.

Er zijn verwarrende verhalen over of dit laatste nu wel of niet gebeurt (vooral van belang als de NAS ook vanaf Internet bereikbaar is).
Ik zou trouwens niet weten waarom (stel dat dit toch waar is) dit zo 'stom' is bedacht.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht uit het verleden te weten,( toen ik hem kocht en voor de eerste keer heb ingesteld) dat de guestaccount zowiezo niet bereikbaar is vanaf het internet. Alleen vanaf je interne netwerk. Anders had ik hem nooit aangezet en bij mij staat guestaccount al aan sinds dat ik hem heb. Vooral omdat het toen veel meer een extra opslag was voor mij en voor anderen in het huishouden hier. Dan is elke keer je ww invoeren veel te lastig.
Wel een kwestie van vertrouwen, maär als je je ouders en vrouw en kinderen al niet meer kunt vertrouwen.....
 
M.b.t. "verwarrende verhalen" betreffende guesttoegang: Op het Synology forum werd inderdaad gemeld dat het guestaccount (ook met genoemde Master Browser functie geactiveerd) vanaf Internet geen toegang kreeg, maakt niet uit via welk protocol dat werd geprobeerd (WebDav, FTP, ...)
Dat sluit aan bij jouw verhaal over dat guestaccount (indien geactiveerd) alleen lokaal van op het thuisnetwerk te gebruiken is om (enige) toegang te krijgen tot de Synology NAS.

Ik had niet mijn tips een gat willen laten maken in de NAS beveiliging, ik ben (nu) gerustgesteld daaromtrent. :)

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan