2 Pc's werken niet meer na aanpassing grafische kaart

Status
Niet open voor verdere reacties.

Diamond

Gebruiker
Lid geworden
29 mei 2001
Berichten
684
Hoi,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met het volgende want ik snap er niets meer van.


Specs pc 1 (8 maanden oud):
Grafische Kaart: Sapphire Radeon 8 GB D5 RX 480 Nitro+
Moederbord: MSI 970 gaming ATX Socket AM3 DDR3 SDRAM
CPU: AMD FX-8370 4000 AM3+ BOX Black edition cpu/processor @ 4Ghz.
Geheugen: D3 16GB 1866-10 Fury Red
Voeding: Corsair RM750X 750W


Specs pc 2 (5/6 jaar oud):

Grafische Kaart: ATI Radeon HD6950
Moederbord: Asus M4A78T-E
CPU: AMD Phenom(tm) II X4 965 Black Edition Quad core @ 3,4Ghz
Geheugen: Kingston 8GB DDR3 SDRAM
Voeding: Coolermaster 620W


Thuis heb ik 2 Pc's staan. Een hele oude en een nieuwe game pc, afgelopen oktober gekocht.
I.v.m. gebrek aan tijd om te gamen heb ik mijn grafische kaart van pc 1 voor een zeer mooi prijs nog kunnen verkopen. Helaas kwam ik er daarna pas achter dat mijn moederbord geen onboard videochip heeft en ik daarom geen aansluiting heb voor mijn monitor.

Geen probleem dacht ik, ik prik gewoon mijn oude grafische kaart van pc 2 in pc 1. Alle LED's, Fan's (ook van de grafische kaart) gaan aan en draaien alleen krijg ik geen beeld op mijn monitor. Zowel via DVI als HDMI geprobeerd maar het werkt niet. Bovendien ook nog een andere HMDI kabel, monitor en TV geprobeerd maar zonder resulaat. Er komt maar geen beeld.

Ik dacht ik stop mijn grafische kaart weer in pc 2 en opeens heb ik bij pc 2 hetzelfde probleem. Alle LED's en fans gaan aan en draaien maar wederom geen beeld. Op pc 2 heb ik wel een onboard videochip met DVI en HDMI aansluiting maar ook dit werkt niet (!?). Alle kabels etc zijn goed aangesloten. Sterker nog: niets is los geweest, alleen de grafische kaart. Iemand anders heb ik ook laten kijken want wellicht zie ik iets over het hoofd maar hij begrijpt er ook werkelijk niets van.

Het lijkt mij sterk dat 2 Pc's opeens kapot gaan terwijl ze het beiden tot voor kort nog deden. Wellicht is de oude grafische kaart kapot gegaan maar dan vind ik het raar dat de fans op de kaart gaan draaien. Daarnaast, als ik mijn monitor aansluit op het moederbord van pc 2 dan werkt het ook niet.

In de BIOS komen lukt niet, geen beeld. Het Moederbord krijgt gewoon zijn stroom, ook de CPU kabel is aangesloten etc. Ik hoor verder geen beeps.

Wie kan mij helpen, wat kan ik nog proberen?
 
Laatst bewerkt:
Om op een heel snel wijze te achterhalen of de kaart kapot is, zou je even een kaart van iemand moeten lenen. Werkt die wel dan heb je je oorzaak gevonden.
 
Hoi.

Je hebt tijdens het verwisselen van grafische kaarten wel goed de stroom eraf gehad, ook geen reststroom? (lang genoeg de stekker eruit).
Verder kun je proberen het BIOS te resetten. Lees hoe dat moet even je handleiding door. Misschien dat dat nog iets uithaalt.
Voor de rest heb ik ook geen opties meer voor je. Een rare situatie inderdaad, want pc2 zou het zo-ie-zo weer gewoon moeten doen.
 
Het bios resetten zónder voorafgenomen maatregelen, is niet altijd één van mijn favorite adviezen. Reden hiervoor is dat computerbouwers (fabriekaf) mogelijk het bios naar een bepaalde specifieke hardware situatie hebben getweakt. Met een reset naar standaard waardes zou het dan zomaar kunnen dat het e.e.a. niet (optimaal) meer werkt. Te proberen is het altijd, maar ik koppel daaraan altijd tegelijk het advies om vooraf met een mobieltje of zo even álle biosschermen te fotograferen, zodat de boel hersteld kan worden naar de situatie van vóór de reset.
 
Laatst bewerkt:
Hoi.

Je hebt tijdens het verwisselen van grafische kaarten wel goed de stroom eraf gehad, ook geen reststroom? (lang genoeg de stekker eruit).
Verder kun je proberen het BIOS te resetten. Lees hoe dat moet even je handleiding door. Misschien dat dat nog iets uithaalt.
Voor de rest heb ik ook geen opties meer voor je. Een rare situatie inderdaad, want pc2 zou het zo-ie-zo weer gewoon moeten doen.

Zeker. De knop van de voeding omgezet, stekkers eruit etc en toen pas de kaart eruit gehaald.
 
Het bios resetten zónder voorafgenomen maatregelen, is niet altijd één van mijn favorite adviezen. Reden hiervoor is dat computerbouwers (fabriekaf) mogelijk het bios naar een bepaalde specifieke hardware situatie hebben getweakt. Met een reset naar standaard waardes zou het dan zomaar kunnen dat het e.e.a. niet (optimaal) meer werkt. Te proberen is het altijd, maar ik koppel daaraan altijd tegelijk het advies om vooraf met een mobieltje of zo even álle biosschermen te fotograferen, zodat de boel hersteld kan worden naar de situatie van vóór de reset.

Dat laatste wordt nu lastig zonder beeld :(
Ook geen optie dus voor mij.

Ik begrijp er werkelijk niets van. Vooral dat de oude pc2 het niet doet, hier is 0,0 aan gewijzigd. Alleen de grafische kaart is eruit en er weer in gezet.
 
Daarom zou ik vooraleerst kiezen (voordat je allerlei dingen gaat uitproberen) voor het 'lenen' van een grafische kaart of, als er een goede computer'boer' in je nabijheid zit, even de machine meenemen en daar op de balie laten testen met een videokaartje.
 
Er zit ook een gat in je verhaal, want je zegt geen kabels van de videokaart gehaald te hebben, maar een 6950 heeft een eigen voedingaansluiting, dus daat moeten wel degelijk extra kabels op aangesloten worden.
 
Er zit ook een gat in je verhaal, want je zegt geen kabels van de videokaart gehaald te hebben, maar een 6950 heeft een eigen voedingaansluiting, dus daat moeten wel degelijk extra kabels op aangesloten worden.

Hoi wampier,

"Sterker nog: niets is los geweest, alleen de grafische kaart"

Daarmee bedoelde ik de kaart en aangesloten kabels. Beide kaarten hebben inderdaad eigen voedingaansluiting.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan