Query op waarde van 1 veld op formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

spw

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2016
Berichten
83
Hoi,

Een vraagje ivm 1query en een formulier met twee velden.

Ik heb een formulier met 2 knoppen van leverancier. nl leverancier 1 en 2.
De gebruiker klik op knop 1 leverancier 1 of op knop 2 leverancier 2.
Nu wil ik dat er een query wordt opgestart dat de gegevens verzamelt afhankelijk van de gekozen leverancier.
En ik wil maar 1 query gebruiken.
Je kan in de query bij het veld leverancier de vraag stellen [Geef leverancier : ] maar ik wil dit niet doen. Ik wil via de knoppen werken.
Wat had ik gedaan ?
Een 'onzichbaar' veld "leverancier' aangemaakt op het formulier.
Bij klik op knop 1 dan, bij gebeurtenis, leverancier = "1". Bij klik op knop 2 dan leverancier "2".
In de query bij veld leverancier had ik [forms]![formuliernaam]![leverancier]
Met de wetenschap dat dit 1 of 2 gaat zijn.
Maar dan werkt de query niet. Blijft de query hangen.
Wanneer ik 1 of 2 keihad invul in de query, bij het veld leverancier, dan werkt het wel.
Dus heeft iets te maken met [forms]![formuliernaam]![leverancier]

Wat doe ik fout ?

Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Waarom zou je het makkelijk doen als het ook moeilijk kan? Ik vind het een erg ingewikkelde manier om een query te starten met erg veel elementen. Zelf zou ik volstaan met één keuzelijst, waarin alle leveranciers zitten (stel dat je er straks 4 hebt, ga je dan meer knoppen maken?) en waarmee je de query dus filtert. Puur op basis van de gekozen keuzelijst, die uiteraard verder als object nooit verandert. Overigens zou ik zelfs dát niet eens doen; ik zou met een gebeurtenis (die heb je nu tenslotte ook nodig) de SQL van de query aanpassen op basis van de gekozen waarde. Of, als er meer tegelijk gekozen mogen worden, waarden.
 
Uw redenering klopt.
En ik had een keuzelijst gemaakt maar vond dat, met twee leveranciers, teveel kans op fouten.
En het blijven twee leveranciers. Maw niet drie, vier, ....
En voor de gebruiker is het veel eenvoudiger door op een knop te klikken.
Snellere afhandeling, minder kans op fouten (want anders moet je nog gaan selecteren en als te snel bent, ...)
Daarom de vraag op welke manier ik dit kan oplossen ?
 
Hoe kan je met een keuzelijst nou teveel kans op fouten hebben? Dat kan ik mij eerlijk gezegd niet voorstellen. De kans dat je op een verkeerde knop klikt (per ongeluk) is vele malen groter dan dat je een verkeerde keuze maakt uit een formulier. Verder heeft het geen rampzalige gevolgen, je ziet alleen het verkeerde. Formulier sluiten en nog een keer klikken lijkt mij. Je zegt dat er nooit meer dan 2 leveranciers gaan zijn, maar is dat een statutair vastgelegd principe? M.a.w.: weet je 100% zeker dat het volslagen uitgesloten is dat er ooit 3 leveranciers zullen zijn? Je kunt, als je toch zeker weet dat het er maar twee zijn, een gewone keuzelijst maken met dus die twee leveranciers erin. Zo'n keuzelijst neemt net zoveel plaats in als één knop, en voor de gebruiker is het dan nog steeds maar één klik. Ik zie alleen maar voordelen.... En een veiliger systeem. En makkelijker te bouwen. But hey, who am I? :)
 
Gelukkig leven wij in een 'vrij' land dus iedereen heeft recht op zijn mening :)
Ik heb bij de interne gebruikers nagevraagd wat zijn het gemakkelijkste vinden en zij verkiezen de 'knoppen' (boven het selecteren).
Een gezegde zegt zeker dat de gebruiker de Koning is.:)

Voor alle duidelijkheid : het is een formulier met een datumveld dat de standaardwaarde heeft van 'huidige dag'.
Deze dag moeten zij zelden aanpassen. Maw is 99,9 % correct.
En dan twee grote knoppen. (ofwel een selectieveld ?)
Ze drukken op één van de twee knoppen en krijgen een overzicht van de leverancier voor die dag.
Daarom ....

Dus als het technisch mogelijk is op welke manier kan ik dit realiseren ?

Alvast bedankt.
 
Je kunt aan de gebruiker vragen wat ze willen, maar doorgaans heeft de gemiddelde gebruiker geen sjoege van het bouwen en ontwikkelen van een GUI. Tenzij dat jullie core business is natuurlijk. De ontwerper lijkt mij een grotere stem in het verhaal te hebben. Zeker als je nodeloos complicaties inbouwt, en het voor jezelf dus veel moeilijker maakt.

Als jij een oplossing aandraagt die voor de gebruiker 0% impact heeft (ze moeten nog steeds één keer ergens op klikken) maar voor jou veel beter te implementeren is, dan zou ik de mening van de gebruiker gewoon naast me neerleggen. Zelf laat ik een gebruiker pas kijken naar een formulier als het naar mijn inzichten af is en werkt. Als dan blijkt dat een testgroep er niet goed mee kan werken, ga ik dingen aanpassen. Maar eerst dus de functionaliteit bouwen die optimaal is en werkt.

Een gebruiker mag wel koning zijn, ook een koning moet goed geïnformeerd zijn om een juiste beslissing te kunnen nemen. Een koning die lukraak in het wilde weg wat gaat roepen, ligt in Rotterdam heel snel in de gracht te spartelen :).

Dus je formulier bestaat uit twee elementen: een datumveld met standaarddatum (aanpasbaar) en één keuzelijst (niet met invoervak dus) met de twee leveranciers. Die maak je lekker groot, met groot lettertype. En daar hang je de klik actie achter. Ik zou dus de SQL van de vaste query aanpassen zodat je nooit meer problemen hebt met formulierverwijzingen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan