windows 10 pc start niet meer op?

Status
Niet open voor verdere reacties.

j0ke

Gebruiker
Lid geworden
4 jul 2017
Berichten
11
Hallo, sinds enkele weken start mijn computer niet meer op en ontvang ik een blauw scherm met de volgende waarschuwing: KMODE EXCEPTION NOT HANDLED avgNetSec.sys

Ik heb een antivirus van AVG en ik denk dat dit programma dit veroorzaakt. Mijn pc is een Windows 10 van HP ..

Ik heb al systeemherstel, opstartherstel en herstart in veilige modus geprobeerd maar dit helpt niet.

Kunnen jullie me alsjeblieft helpen?
 
@gast0685: Nogal een gewaagde uitspraak, gegeven dat toch duidelijk een component van AVG wordt genoemd (=avgNetSec.sys)!

@j0ke: Wat ik zou doen is tijdelijk afzien van AVG, dus in Veilige modus opstarten en AVG deïnstalleren via appwiz.cpl
[Noteer even duidelijk de volledige benaming van het AVG product dat je verwijdert, zodat je later (zie verderop in de deze instructie) hetzelfde weer kunt downloaden/installeren. Mocht je een betaalde versie hebben, denk dan terug hoe je die hebt geactiveerd (welke code je daarvoor gebruikt hebt etc.), want die informatie heb je later weer nodig na herinstallatie (zie verderop in deze instructie).]
Krijg je het AVG programma niet (volledig) gedeïnstalleerd via appwiz.cpl , dan kun je hier de AVG Remover downloaden, zodat je díe kunt gebruiken om de software te deïnstalleren.

Daarna kijken of (met alleen Windows Defender als anti-virus, wordt automatisch gereactiveerd) het probleem verder wegblijft.
Blijft het probleem dan inderdaad weg, dan hier de nieuwste installatie-versie van de AVG software downloaden en installeren.

NB: Ik ga ervan uit dat je alleen AVG als anti-malware/anti-virus hebt geïnstalleerd, anders kan het zijn dat AVG wordt 'gebeten' door (de) andere geïnstalleerd anti-malware/anti-virus en (daarmee) je probleem ontstaat. Dus heb je meerdere anti-malware/anti-virus geïnstalleerd (wat dus (erg) 'fout' is), deïnstalleer die dan ook in Veilige modus.

EDIT: Schandalig gedrag m.b.t. crossposting: 6x dezelfde vraag stellen op diverse fora, en dat zonder vermelding dat de vraag ook elders gesteld is!
Wat denk je wel niet om helpers' tijd te verbeuzelen?
Ik kreeg sterk de neiging om mijn hele antwoord te verwijderen, het is alleen dat ik gast0685 nog wat wilde vertellen dat ik de posting laat staan. Gelukkig gaan Michi en anderen wél normaal om met (helpers' tijd op) fora!

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
@j0ke : je gaat ons hoop ik over en weer wel op de hoogte houden van eventueel gegeven antwoorden? Klik

Het zou namelijk een beetje zonde van de tijd zijn als iemand een (lang) advies typt en iemand anders op dat andere forum min of meer hetzelfde advies bedenkt........
 
Laatst bewerkt:
Tjonge, wie heeft zich niet met deze vraag bezig gehouden. Abraham, Porrelaar, gast0225 e.a. en ik zie vrijwel nergens respons.
 
@Senso: Tsja, met een dergelijke manier van optreden van de vragensteller zou ik mijn handen er ook van af (willen) trekken ipv. er (onnutte) tijd in te stoppen. Zie ook wat ik (toevallig zojuist nog) heb bijgetypt in mijn reactie in posting #3.
Overigens zijn "overal" dezelfde tips gegeven, namelijk om (als eerste stap) AVG (via botte of verfijndere methodes) te deïnstalleren (danwel uit te schakelen). Ook mijn verhaal in posting #3 is daar op gericht, maar had ik helemaal niet op papier hoeven zetten als ik van de crossposting had geweten. [Bedenk hierbij dat de vragensteller ook 2x heeft gepost bij AVG zélf.]

Het stomme is dat het nu (met jouw posting) net lijkt alsof 'de helpers' fout/lui zijn, terwijl juist de vragensteller zich schandalig heeft gedragen. Het zal toch niet zo zijn dat als een aso zich meldt bij een balie van een hulpverlende organisatie jij de hulpverlenende organisatie verwijten gaat maken als ze de aso niet helpen?

Tijs.
 
@gast0685: Er kan nog meer aan de hand zijn dan 'alleen' avgnetsec.sys, zie ook mijn posting, en er kunnen ook nog andere zaken boven water gaan komen dan wat ik noem in mijn posting zodra deze driver is uitgeschakeld. Denk (bijv.) aan bestandscorruptie, kapotte hardware etc.
Maar je moet ergens beginnen, en dat is (in dit geval) bij het uitschakelen/verwijderen van de avgnetsec driver. :)

Tijs.
 
Rustig blijven Tijs. Kijk, ik kan me nog voorstellen dat iemand in paniek raakt bij een probleem en het zo snel en geforceerd mogelijk opgelost wil zien. Het is niet verstandig omdat je zelf het overzicht kwijt raakt (is hier wel duidelijk) en je moet dan op de diverse fora weer antwoorden (dat zie ik vrijwel nergens).

Wat denk je wel niet om helpers' tijd te verbeuzelen?
Dat is bij Tijs niet het geval. Anderen en ik leren vrijwel altijd wel wat van jouw reacties. Zo las ik in jouw post over commando's die je kunt intikken en ik dacht laat ik me daar eens wat nader in verdiepen en dit opzoeken. Bedankt daarvoor.:thumb:
 
Laatst bewerkt:
@Senso: Bedankt voor het compliment (laatste paragraaf). Ik geef toe dat ik hoop met (de kwaliteit van) mijn oplossingen/tips ook anderen vooruit te helpen (niet alleen de vragenstellers maar ook (toevallige) lezers).
Specifiek over de command line opdrachten: Zij leiden het snelste (lees: het meest direct) de vragensteller naar waar ze moeten zijn, dus (ook) de minste kans op fouten (of verdwalingen) door de vragensteller of helper etc. Ik gebruik ze dus zo veel mogelijk, ook om de postings (qua grootte) enigszins in de hand te kunnen houden.

Even nog over de vragensteller/crossposter:
a. Het probleem schijnt al weken te lopen, maar (pas) gisteren (en dan meteen 6x) gepost.
b. Wat de vragensteller/crossposter wil rechtvaardigt niet de manier waarop. Iedereen dient redelijkheid na te streven.
c. De kans is klein dat een crossposter alle fora op de hoogte houdt van wat de anderen aan tips gegeven hebben. Dus je zult meemaken dat je (bijv.) een dikke lap tekst hebt lopen bedenken en intypen en dan geen reactie meer ontvangt. Je denkt: Is de vragensteller overleden? Terwijl de vragensteller wel actief is geweest op andere fora en daar wél heeft lopen reageren (bijv. omdat die als laatste een tip gegeven hadden).
Daarbij vinden meerdere helpers hetzelfde wiel uit, en brengen die in hun eigen woorden (afgestemd op het niveau van de vragensteller) op papier. Dit is dubbel/driedubbel/vierdubbel/etc. werk, en dus het verbeuzelen van tijd van de helpers.

Voor mij blijft crossposting, zonder melding van crossposting, schandalig, en op hoe meer fora gecrosspost, hoe schandaliger ik het vind.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Deze foutmelding heeft niets met AVG te maken maar met een driver van een hardwareonderdeel.(http://www.tomshardware.co.uk/faq/id-3128602/fix-windows-error-kmode-exception-handled.html).


Kom je überhaupt wel in de veilige modus of dat ook niet?


ik ging via Geavanceerde opties > Opstartingstellingen > Opnieuw opstarten en toen slelcteerde ik Veilige modus met netwerkmogelijkheden (F5 of 5). daarna startte mij pc op met weer hetzelfde blauwe scherm en melding.

@gast0685: Nogal een gewaagde uitspraak, gegeven dat toch duidelijk een component van AVG wordt genoemd (=avgNetSec.sys)!

@j0ke: Wat ik zou doen is tijdelijk afzien van AVG, dus in Veilige modus opstarten en AVG deïnstalleren via appwiz.cpl
[Noteer even duidelijk de volledige benaming van het AVG product dat je verwijdert, zodat je later (zie verderop in de deze instructie) hetzelfde weer kunt downloaden/installeren. Mocht je een betaalde versie hebben, denk dan terug hoe je die hebt geactiveerd (welke code je daarvoor gebruikt hebt etc.), want die informatie heb je later weer nodig na herinstallatie (zie verderop in deze instructie).]
Krijg je het AVG programma niet (volledig) gedeïnstalleerd via appwiz.cpl , dan kun je hier de AVG Remover downloaden, zodat je díe kunt gebruiken om de software te deïnstalleren.

Daarna kijken of (met alleen Windows Defender als anti-virus, wordt automatisch gereactiveerd) het probleem verder wegblijft.
Blijft het probleem dan inderdaad weg, dan hier de nieuwste installatie-versie van de AVG software downloaden en installeren.

NB: Ik ga ervan uit dat je alleen AVG als anti-malware/anti-virus hebt geïnstalleerd, anders kan het zijn dat AVG wordt 'gebeten' door (de) andere geïnstalleerd anti-malware/anti-virus en (daarmee) je probleem ontstaat. Dus heb je meerdere anti-malware/anti-virus geïnstalleerd (wat dus (erg) 'fout' is), deïnstalleer die dan ook in Veilige modus.

EDIT: Schandalig gedrag m.b.t. crossposting: 6x dezelfde vraag stellen op diverse fora, en dat zonder vermelding dat de vraag ook elders gesteld is!
Wat denk je wel niet om helpers' tijd te verbeuzelen?
Ik kreeg sterk de neiging om mijn hele antwoord te verwijderen, het is alleen dat ik gast0685 nog wat wilde vertellen dat ik de posting laat staan. Gelukkig gaan Michi en anderen wél normaal om met (helpers' tijd op) fora!

Tijs.

sorry, ik wist niet dat het verboden was om hetzelfde bericht meermaals te posten, ik deed dit alleen in de hoop een snel antwoord te krijgen, aangezien ik een negatieve ervaring heb met fora's waar er meestal nooit wordt geantwoord, ik had niet eens verwacht reacties te krijgen op mijn berichten...

en over de veilige modus, daar kom ik dus niet in nadat ik Veilige modus met netwerkmogelijkheden (F5 of 5) heb geselecteerd start ie opnieuw op met hetzelfde probleem.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt op andere fora al de tip gehad van de AVG Rescue CD. Maak die en start de pc ervan op.
Kies uit het menu: AVG Rescue CD -> Utilities -> File Manager
Ga in die File Manager (=Midnight Commander) naar de C:\Windows\System32\Drivers map en hernoem avgNetSec.sys

Herstart de pc, maar nu zonder de Avg Rescue CD erin en kijk of je dan wél Windows normaal kunt starten.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt op andere fora al de tip gehad van de AVG Rescue CD. Maak die en start de pc ervan op.
Kies uit het menu: AVG Rescue CD -> Utilities -> File Manager
Ga in die File Manager (=Midnight Commander) naar de C:\Windows\System32\Drivers map en hernoem avgNetSec.sys

Herstart de pc, maar nu zonder de Avg Rescue CD erin en kijk of je dan wél Windows normaal kunt starten.

Tijs.


via deze link https://support.avg.com/SupportArticleView?l=nl&urlName=How-to-use-AVG-Rescue-CD# ben ik op deze pagina gekomen: http://www.avg.com/nl-nl/226386

ik volgde toen de stappen van EEN OPSTART-USB-STICK MAKEN MET HET RAR-/ZIP-ARCHIEF daarna heb ik de USB stick in mijn laptop gestopt, hem gestart en op esc gedrukt, waarna ik in de BIOS kwam, dan krijg ik dit te zien: http://postimg.org/image/wjhurhcd9 als ik op F9 klik, dan krijg ik dit http://postimg.org/image/6kgwez0l7 als ik op die bovenste klik start mijn pc een aantal keer op met dezelfde blauwe scherm. klik ik op die onderste krijg ik dit scherm: http://postimg.org/image/j8dblmep3

ik heb nu echt geen idee meer wat ik moet doen.

kan je me aub hiermee helpen?

j0ke
 
Als ik het zo bekijk en post #13 van Tijs erbij pak zit je nu in het Startup Menu van je laptop zelf en is de Rescue CD dus niet goed opgestart. Waarschijnlijk is de pc niet ingesteld om van USB te booten. Ik weet ook niet of dat kan met de laptop die je hebt. Dat moet je in de bios aanpassen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt: http://www.boot-disk.com/boot_priority.htm

Succes ermee!
 
Blijkbaar zit het opstarten van de laptop in UEFI modus 'dwars' en/of het opstarten van USB is (als mogelijkheid) niet aangezet in de BIOS.

Er zijn een paar opties, maar ik begin met de gemakkelijkste:
[Als ik je startposting mag geloven heb je deze routine al meermalen gedaan (met gemaakte keuze voor Systeemherstel en Opstartherstel), alleen nog niet met de uiteindelijk keuze voor Opdrachtprompt.]
Heb je een opstartbare Windows 7/8/10 installatieschijf (ik bedoel hier niet een zgn. recovery DVD mee, moet dus een echte Windows installatie-cd zijn) én je kunt je laptop daar wél van laten opstarten, dan kun je, via reparatie-opties, een Opdrachtprompt openen. Zie hier voor Windows 10 installatie-DVD, waarbij jij dan Opdrachtprompt kiest.
In die Opdrachtprompt dan avgnetsec.sys hernoemen, hoort te staan in de map C:\Windows\System32\Drivers
In het Opdrachtprompt venster:
C:
CD \Windows\System32\Drivers
REN avgnetsec.sys avgnetsec-old.sys
DIR /s /a C:\avgnetsec.sys


[Laatste commando om te checken of (na de hernoemactie) avgnetsec.sys (toch nog) ergens anders voorkomt en waar dan.]

Tijs.
 
Als ik het zo bekijk en post #13 van Tijs erbij pak zit je nu in het Startup Menu van je laptop zelf en is de Rescue CD dus niet goed opgestart. Waarschijnlijk is de pc niet ingesteld om van USB te booten. Ik weet ook niet of dat kan met de laptop die je hebt. Dat moet je in de bios aanpassen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt: http://www.boot-disk.com/boot_priority.htm

Succes ermee!


bedankt voor je post. ik heb bij dit scherm http://postimg.org/image/wjhurhcd9 op f10 gedrukt waarna ik dit scherm kreeg: http://ibb.co/e2NqUa daarna ging ik naar rechts met pijltjestoets optie system configuration en kreeg ik dit scherm: http://ibb.co/hoVupa en als ik boot options selecteer krijg ik vervolgens dit: http://ibb.co/gc3KNv ,als ik ga naar UEFI boot order staat er vervolgens een stukje tekst aan de rechterkant over verplaatsen zit ik hier goed?

Blijkbaar zit het opstarten van de laptop in UEFI modus 'dwars' en/of het opstarten van USB is (als mogelijkheid) niet aangezet in de BIOS.

Er zijn een paar opties, maar ik begin met de gemakkelijkste:
[Als ik je startposting mag geloven heb je deze routine al meermalen gedaan (met gemaakte keuze voor Systeemherstel en Opstartherstel), alleen nog niet met de uiteindelijk keuze voor Opdrachtprompt.]
Heb je een opstartbare Windows 7/8/10 installatieschijf (ik bedoel hier niet een zgn. recovery DVD mee, moet dus een echte Windows installatie-cd zijn) én je kunt je laptop daar wél van laten opstarten, dan kun je, via reparatie-opties, een Opdrachtprompt openen. Zie hier voor Windows 10 installatie-DVD, waarbij jij dan Opdrachtprompt kiest.
In die Opdrachtprompt dan avgnetsec.sys hernoemen, hoort te staan in de map C:\Windows\System32\Drivers
In het Opdrachtprompt venster:
C:
CD \Windows\System32\Drivers
REN avgnetsec.sys avgnetsec-old.sys
DIR /s /a C:\avgnetsec.sys


[Laatste commando om te checken of (na de hernoemactie) avgnetsec.sys (toch nog) ergens anders voorkomt en waar dan.]

Tijs.

helaas heb ik geen installatieschijf, dus dat is geen optie, mijn pc kwam met windows 8.1 met update naar 10 dus heb nooit een schijf nodig gehad.

j0ke
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat je moet doen is (laatste deelvenster):
Legacy Boot van Disabled op Enabled zetten
Fast Boot van Enabled op Disabled zetten
Dan die instellingen opslaan en dan de memory-stick erin en, bij het opstarten, F9 voor Boot device options en daar dan (waarschijnlijk) "USB Diskette on Key/USB Hard Disk" kiezen. Mogelijk komt dan (nog een keer) de naam/merk van je USB stick te voorschijn, die je dan moet kiezen.

Hopelijk werkt dat, en anders heb ik al een alternatief gegeven met de Windows (10) installatie-cd. Heb je die niet (zoals je schreef), dan kun je een .ISO bestand hier downloaden: Kies daar in het pull-down menu: Windows 10 (de Creator's update versie) en producttaal: Nederlands en versie: Mag je zelf kiezen (liefst overeenkomend met wat er op de harde schijf als versie staat). Uiteraard zo vaak op Bevestig(en) klikken als nodig is.
Met het gedownloade .ISO bestand (Win10_1703_Dutch_x64.iso danwel Win10_1703_Dutch_x32.iso) kun je dan een DVD gaan branden (rechtsklik erop in Verkenner en "Schijfkopiebestand branden" kiezen). Evt. kun je dan Legacy Boot weer op Disabled zetten in de bios, omdat deze schijven UEFI boot moeten ondersteunen en opstarten van de DVD (via F9 etc.) en dan mijn instructie volgen in posting #16.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Wat je moet doen is (laatste deelvenster):
Legacy Boot van Disabled op Enabled zetten
Fast Boot van Enabled op Disabled zetten
Dan die instellingen opslaan en dan de memory-stick erin en, bij het opstarten, F9 voor Boot device options en daar dan (waarschijnlijk) "USB Diskette on Key/USB Hard Disk" kiezen. Mogelijk komt dan (nog een keer) de naam/merk van je USB stick te voorschijn, die je dan moet kiezen.

Hopelijk werkt dat, en anders heb ik al een alternatief gegeven met de Windows (10) installatie-cd. Heb je die niet (zoals je schreef), dan kun je een .ISO bestand hier downloaden: Kies daar in het pull-down menu: Windows 10 (de Creator's update versie) en producttaal: Nederlands en versie: Mag je zelf kiezen (liefst overeenkomend met wat er op de harde schijf als versie staat). Uiteraard zo vaak op Bevestig(en) klikken als nodig is.
Met het gedownloade .ISO bestand (Win10_1703_Dutch_x64.iso danwel Win10_1703_Dutch_x32.iso) kun je dan een DVD gaan branden (rechtsklik erop in Verkenner en "Schijfkopiebestand branden" kiezen). Evt. kun je dan Legacy Boot weer op Disabled zetten in de bios, omdat deze schijven UEFI boot moeten ondersteunen en opstarten van de DVD (via F9 etc.) en dan mijn instructie volgen in posting #16.

Tijs.


legacy boot order (en alles wat daar onderstaat) is grijs en kan ik niet selecteren. en fast boot zie ik nergens staan. moet ik niet gewoon USB hard disk bovenaan zetten bij UEFI boot order?
 
Uhm, ik verwijs naar de BIOS instelling-blad dat hier te zien is. Je ziet toch wel dat boven UEFI Boot Order de 2 opties staan waar ik het over had?
Hoe je nu weer loopt te kijken naar Legacy Boot Order ontgaat me! Ik had het over Legacy Boot (en Fast Boot).

Tijs.
 
Uhm, ik verwijs naar de BIOS instelling-blad dat hier te zien is. Je ziet toch wel dat boven UEFI Boot Order de 2 opties staan waar ik het over had?
Hoe je nu weer loopt te kijken naar Legacy Boot Order ontgaat me! Ik had het over Legacy Boot (en Fast Boot).

Tijs.


Nee, deze twee opties die jij net noemt, Legacy Boot en Fast Boot zie ik hier niet staan, of ben ik nou blind? En zeker niet in de bovenste 5 opties die ik kan selecteren. Maar ik heb de onderste 2 van boven UEFI Boot order geselecteerd voor je: http://ibb.co/mwdXua , of je even kunt zeggen of je deze bedoelt? Anders zou ik het echt niet weten...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan