• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Help, een nekken breken voor een gevorderde Excel’er wie komt hier wel uit?

Status
Niet open voor verdere reacties.

tonit

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 jul 2017
Berichten
4
Beste leden,
Ik ben nu al een aantal weken aan het stoeien met het onderstaande probleem (van mijn sportvereniging). Ik heb naar mijn idee alles al geprobeerd maar loop tegen een aantal beperkingen van Excel of mijzelf aan. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Wat is de bedoeling:
In het bestand ïd.xlx staan 2 werkbladen.
Werkblad “BESTAND”: hier staat een kolom “postcode” welke wekelijks wordt vernieuwd
-De cijfers in kolom “postcode” moeten gevonden worden in kolom “POST” van werkblad “GEGEVENS”
-In die regel moet vervolgens de 1e letter van kolom “postcode” zitten
-Wanneer er een match is op cijfers en de eerste letter van de “postcode” moet het ID nummer van kolom “ID” in werkblad “GEGEVENS” in “ID” geplaatst worden van kolom “BESTAND”
-Uiteindelijk moet ik in werkblad “BESTAND” een kolom “postcode” en een kolom “ID” en “ID2” gevuld hebben.

- Als er geen match is blijft ÏD” in werkblad bestand leeg
- Let op er zijn meerder matches mogelijk, maximaal 2. In dit geval komt de 2e match in kolom “ID2”van werkblad “BESTAND”

Ik hoop dat het duidelijk is.
Ik heb al een aantal INDEX / vert.zoeken / vergelijken functies getest maar het aantal kolommen waarin gezocht moet worden is in Excel max 20?, een collega van mij wees mij op VBA. Nu kan ik wel een macro opnemen en middels een button afspelen maar dit gaat mij net iets te ver.

Al vast heeeeel erg bedenkt
Gr. Toni
 

Bijlagen

  • id.xlsx
    43,6 KB · Weergaven: 65
kan je een voorbeeld geven hoe er een oplossing zou moeten uitzien, volgens mij inzien zal ID1 en ID2 altijd het zelfde zijn als de 2 letters in de lijst voorkomen
 
Probeer onderstaande eens, doet volgens mij wat gevraagd wordt.

Het is geen VBA maar wel een matrixfunctie: d.w.z. na kopieren in B2 afsluiten met Control+Shift+Enter. Daarna kun je 'm naar rechts en naar onder doorvoeren.
Code:
B2: =ALS.FOUT(INDEX(GEGEVENS!$A:$A;KLEINSTE(ALS(GEGEVENS!$B$2:$B$224=--LINKS($A2;4);1;10^49)*ALS(DEEL($A2;6;1)=VERSCHUIVING(GEGEVENS!$C$2:$C$224;;CODE(DEEL($A2;6;1))-65);1;10^49)*RIJ($2:$224);KOLOM()-1));"")
Edit:
ik had het bestandje toch al dus kan 'm net zo goed even bijplaatsen.
 

Bijlagen

  • id (AC).xlsx
    82 KB · Weergaven: 37
Laatst bewerkt:
Beste Jean-Paul,

Als eerst natuurlijk bedankt voor het meekijken, super!

Voorbeeld:
Stel in werkblad “BESTAND” staat de “Postcode”: 1053 AB
Dan wordt er gezocht op “1053” en op “A”
Deze komen in het werkblad “GEGEVENS” voor op regel 156 (met in kolom “ID” 34) en op regel 168 (met in kolom “ID” 35)
Op werkblad “BESTAND”komt dan achter de “postcode” 1053 AB te staan bij “ID1”: 34 en bij “ID2”: 35.

Om dit bericht toe te lichten heb ik de postcode 1053 AB handmatig in deze bijlage “id_voorbeeld.xlsx” gezet
In het groen heb ik dit in werkblad “GEGEVENS” weergegeven

Gr. Toni
 

Bijlagen

  • id_voorbeeld.xlsx
    31 KB · Weergaven: 42
Beste AlexCEL,

Ik ben bekend met matrixfuncies (Control+Shift+Enter) maar dit heb je toch wel heel knap en snel voor elkaar :)
Ik ga hem vandaag even testen, maar het ziet er op het oog perfect uit.
Ik kom er met een paar uurtjes op terug

Gr. Toni
 
Beste AlexCEL,

Flink lopen testen en alles klopt!
Het blijft ongelofelijk hoe iemand binnen een uurtje iets oplost waar ik zelf al weken mee loop te stoeien, complimenten en mijn dank is groot!

Gr. Toni
 
Een frisse blik doet soms wonderen. En het was ook wel even een uitdaging hoor... maar dat is alleen maar leuk.

Succes ermee. :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan