uitkomst query in formulier ipv tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Squeezer

Gebruiker
Lid geworden
5 jul 2017
Berichten
17
Beste deskundigen,

Mijn MS Access database is bedoeld om bedrijven en overeenkomsten in op te slaan en vanuit te kunnen raadplegen.
Nu heb ik een formulier met een invoerveld dat, middels een query, de gegevens van het betreffende bedrijf weergeeft. Het werkt uitstekend. Nu is het mijn bedoeling om de uitkomst van de query niet in een tabel te krijgen, maar in een formulier weergave.

Screen Shot 07-05-17 at 03.33 PM.PNG Screen Shot 07-05-17 at 03.36 PM.PNG

Kortom; gegevens invoeren in formulier, query draait, gegevens zien in bedrijfsformulier

Is dit mogelijk en hoe doe je dit dan?

Alvast bedankt.

Squeezer.
 
Welkom bij HelpMij! Ik snap je vraag niet helemaal, vrees ik. Formulieren zijn doorgaans gebaseerd op tabellen of queries, al heb je ook niet-gebonden formulieren. Maar ik jouw geval kun je makkelijk een formulier maken op basis van je query, dus wat is eigenlijk de vraag?
Nu is het mijn bedoeling om de uitkomst van de query niet in een tabel te krijgen, maar in een formulier weergave.
Die query is sowieso op een tabel (of meer) gebaseerd, want een query zonder tabel bestaat niet.
 
Goede middag OctaFish.

Bedankt voor je snelle reactie en mijn verontschuldigingen voor mijn onduidelijke vraagstelling.
Ik zal een poging doen de vraag anders te formuleren.

Een query geeft, indien er data is die aan de opgegeven criteria voldoet, ook een tabel als uitkomst, toch?

Nu is mijn vraag, kan ik deze data (deze tabel, dus) direct in (een) formulier(en) laten presenteren?
 
Een query is een 'dynamische tabel'. Je slaat nooit gegevens op in een tabel, maar altijd in de tabel waarop de query gebouwd is. Omdat de query(output) een dynamische tabel is, kun je daar prima een formulier op zetten. Een query werkt derhalve exact hetzelfde als een tabel. Al is het gedrag van de query dus wél afhankelijk van een aantal instellingen in de query. Maar het antwoord is dus simpel: ja, dat kan.
 
Mooi. Bedankt weer voor je snelle reactie, maar het tweede gedeelte van mijn initiële vraag, die natuurlijk minstens zo belangrijk is, blijft daarmee nog open staan. Hoe doe je dit dan?
 
Er zijn een paar manieren om een formulier te maken op basis van een tabel of query. Er zit altijd wel wat werk aan vast, dus je krijgt het nooit in één keer goed. Wat ik meestal doe: ik selecteer de tabel of query, en klik dan in het tabblad <Maken> op de knop <Formulier> als ik een enkelvoudig formulier wil (één record op het formulier). Wil ik een doorlopend formulier, dan pak ik <Maken>, <Meer formulieren>, <Meerdere items>. Je zal in mijn db's nooit een formulier zien in de <Gegevensblad> weergave, al denkt de gemiddelde forumbezoeker daar heel anders over, gezien het aantal voorbeelden met formulieren in <Gegevensblad> weergave. Ik vind ze verschrikkelijk.

Zoals gezegd: er zit altijd wel werk aan vast; vooral de opmaak van Access is gruwelijk, qua standaardkleuren en standaardgrootte van de tekstvakken. Maar dat is simpel op te lossen.
 
Alweer bedankt OctaFish.
Ik ben een heel stuk verder. Ik heb nu de uitslag van de query inderdaad in een formulierweergave. Wanneer ik dit formulier open start de query en komen de bekende vakjes waarin de parameterwaarden worden gevraagd.

Screen Shot 07-17-17 at 04.07 PM.PNG

Ook heb ik een formulier dat de query start.

Screen Shot 07-17-17 at 04.04 PM.PNG

Dit vervangt de lelijke popups met de parameterwaardenopgave maar geeft het resultaat in een tabelweergave.

Screen Shot 07-17-17 at 04.14 PM.PNG

Je begrijpt dat ik wil starten met het eerste formulier "zoeken bedrijf" en wil eindigen met het tweede zonder de popup's. Deze worden namelijk al in het formulier ingevuld. Hoe doe ik dat?

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben........
 
Je parameters niet aan je query doorgeven via een invulvak maar via een (of meerdere) keuzelijsten op je formulier en je formulier zelf dan openen in formulierweergave ipv tabelweergave. Dat vindt je bij de formuliereigenschappen in ontwerpweergave.
 
Mensen, door alle hulp ben ik weer een heel stuk verder en ik kom er nu wel uit. Bedankt allemaal.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan