Asus laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

hollander95

Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2012
Berichten
391
Hallo allemaal , ik heb een Asus ( Notebook N752VX;ASUS ) begin van het jaar gekocht.
Omdat er problemen waren met de DVD / CD speler , heb ik hem opgestuurd om te laten herstellen.
Na aantal dagen heb ik mij laptop terug gekregen .Bij aanzetten van de laptop krijg ik de vraag om de windows ( windows10 ) opnieuw te installeren.Ik ben ontgoocheld omdat ik alle mijn gegevens zijn gewist.
Zij hebben mijn gegevens allemaal gewist dus. Weet iemand misschien of dat normaal is ?
weet iemand misschien hoe ik mijn gegevens kan terughalen ?
Alvast bedankt
 
Zou eerst eens informeren bij het bedrijf dat de reparatie heeft uitgevoerd welk probleem zij hebben vastgesteld...
Een defecte dvd-rom drive heeft niks met de HDD van doen en vervanging van zo'n drive is zo gepiept en behoeft geen nieuwe installatie.
Blijkbaar , maar dat moet je dus navragen, was er iets mis met de Windows-installatie en heeft men Windows terug gezet via een herstel-optie..

Je kunt de HDD uitbouwen en deze als ext. HDD aansluiten op een andere pc / laptop en dan met een recovery-programma proberen om wat data te redden maar veelal is dat een kansloze missie.
Uit je verhaal begrijp ik dus dat je ook geen backup hebt van wat er op de schijf stond..
Misschien iets om over na te denken voor de toekomst want een HDD kan ook kapot....
 
Hebben hun dat gedaan of heb je het zelf gedaan. Dat is dan de vraag. Als hun alleen de CD/DVD speler hebben gemaakt lijk mij dat niet het geval. Ik vrees het ergste. Had je geen backup gemaakt van je eigen gegevens. :confused:
 
Dit zijn dingen die niet alleen bij Asus gebeuren.
Misschien deed je DVD / CD speler het niet meer vanwege een fout van het moederbord. Dan hebben ze misschien moederbord en ssd vervangen.
Je geeft nl aan dat windows opnieuw geïnstalleerd moet worden. Is de SSD vervangen kun je naar je gegevens fluiten. :evil:

Helaas hoor ik dit wel eens dat dat gebeurt. IK vind dat er met datadragers véél beter en verantwoordelijker omgegaan dient te worden. Software en vooral data zijn vaak waardevoller dan de spullen zelf.
Anderzijds is het nooit weg om je data te saven voordat je iets verstuurt. Ik haalde de hdd er zelfs uit toen ik mijn laptop eens opstuurde.
Dat helpt jou natuurlijk niet verder.

Je kunt eens klagen bij ASUS, nee heb je.....
 
Wat hier onder staat sluit (behoorlijk) aan bij wat kostenzer al schreef (terwijl ik met mijn eigen posting bezig was).

Goed lezen kan zeker geen kwaad. In de garantiebepalingen (VS versie) staat, o.a.:
If the Product fails during normal and proper use within the Warranty Period, ASUS, at its discretion, will repair or replace the defective parts of the Product, or the Product itself, with new or reconditioned parts or products that are functionally equivalent or superior to those originally supplied.
Oftewel: Het staat Asus altijd vrij je een gloednieuwe laptop te geven. Ik neem aan dat dát gebeurd is? Alternatief is het mogelijk dat (ook) de harddisk kapot was (bijv. bad sectors vertonend) en dat die (ook) vervangen is.

Bij Customer Responsibility:
Customer responsibility
When using the Product
[....]• Periodically back up your data stored on the Product.


[...]The Repair Center may recover the originally configured operation system bundled with the Product. ASUS will not restore or transfer any data or software from the Product’s original storage media. If the Product is repaired, all user generated data may be permanently deleted.
If the Product is under Warranty, You hereby agree to transfer the ownership of replaced defective parts and such parts shall automatically become the property of ASUS.

[...][Bij insturen met RMA procedure]Ensure that You have fully backed up all the data stored on Your Product and removed any personal, confidential, or proprietary information before any service process is started. ASUS may delete any data, software, or programs installed on the Product without restoring them. ASUS shall not be held liable for the permanent loss, damage, or misuse of your data.

Ziet er dus slecht uit indien dezelfde harddisk teruggekomen is, en onmogelijk als de harde schijf zelf vervangen is door een nieuwe.
Kijk in de handleiding van de laptop wat er bij een "terug naar fabriekswaarden" (="recovery") actie gebeurt met oude data. Mogelijk is dat hier ook gebeurd, en zou (afhankelijk of een "recovery" ook data wist, zie die handleiding) nog ergens op de harde schijf een soort backup van gebruikersdata achter de hand gehouden kunnen zijn. Uiteraard irrelevant als de hele harddisk vervangen is door Asus.

De NL handleiding zegt helemaal niets over het terugzetten naar fabriekswaarden (link), maar gebruikt de Windows 10 manieren om een backup terug te zetten. In ieder geval worden er geen databestanden gered van de gebruiker, dus die weg is ook afgesneden.


Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt allemaal voor de reacties.ik heb idd met Asus gebeld ,en hun antwoord was dat het normaal is dat ze alles moesten wissen om de herstelling te testen. Want de test mag niet gebeuren met account van de laptop eigenaar. Dat ben ik dus helemaal mee eens.om een dvd room speler te herstellen moeten ze alles wissen.
Wat ik ook nog nier leuk vind is dat ik een vuil laptop heb gekregen. Ze kunnen geen moeite doen om de laptop even te poetsen.
Let op dus voor dag je een Asus gaat kopen.
 
@hollander95 : een dure / vervelende, maar mogelijk zeer leerzame les geweest? Kijk misschien even naar de blauwe tekst in mijn handtekening?
 
Laatst bewerkt:
Nu moet je niet de zwarte piet alleen toespelen aan ASUS. Dat doen ze namelijk allemaal. Helaas.
 
Daar heb je groot gelijk in.
Alleen zij zien dat anders gezien de regels die ze voor zich zelf opgesteld hebben zie #5.
Daar zou wat aan gedaan moeten worden. Maar hoe dat moet?
 
Op zich is het redelijk logisch en kostenbesparend voor de probleemhouder. Reparatietijd (en dus kosten) zouden redelijk fors toenemen als een reparateur eerst een image moet maken (duurt 20 minuten tot een uur) en na reparatie de image weer terug moet zetten (wederom 20 minuten tot een uur). Een "wit" uurloon is tegenwoordig niet mals qua hoogte, dus voor de klant is het voordeliger. (Maar het is natuurlijk slechts mijn mening)

Tel daarbij op hetgeen in mijn handtekening staat en je bent, imho, dus beter af met de werkwijze die reparateurs nu toepassen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan