Printer installatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Naarts

Gebruiker
Lid geworden
5 nov 2009
Berichten
14
Ik heb een nieuwe Dell laptop met windows 10pro. Hierop heb mijn printer HP Laser Jet 3055 via usb aangesloten en de door HP aagegeven driver geinstalleerd. Het printen echter lukt niet want ik krijg steeds de melding "het papier is op" terwijl er voldoende papier in zit. Ik heb de 2 aanbevolen drivers PCL6 en PS geprobeerd, geen verschil. Ik heb daarna de printer weer aangesloten op mijn oude vista laptop en dan werkt hij zonder problemen. Kopieren doet de printer ook goed. Wat kan hiervan de reden zijn?
 
Laatst bewerkt:
Hoort het niet andersom (zo was / is mijn ervaring bij zo'n beetje alle printers die ik heb gehad?) :

éérst de driver(s) installeren (zonder dat de printer is aangesloten) en pas als het installatieproces daarom "vraagt", de USB verbinding tot stand brengen?
 
Inderdaad, dat is dé manier...eerst de driver en als die erom vraagt de printer aansluiten...:thumb:
 
Maar ik ben wat voorzichtig geworden, want Windows 10 is in de praktijk wel héél soepeltjes gebleken met het installeren van van alles en nog wat, dus het zou zomaar kunnen dat het vandaag de dag onder Win 10 geen 'must' meer is om het op de 'ouderwetse' manier te doen?
 
Nog zoiets: Mogelijk staat de papierinstelling verkeerd in de printer(driver) instellingen (bijv. op US Letter formaat), en dan kun je een dergelijke melding ook krijgen, lijkt me, maar het kan evt. ook zijn dat de printer verkeerd gekoppeld is (bijv. aan LPT1: ipv. een USB (print-)poort).
Nu schrijf je niet welke printerdriver je precies hebt geprobeerd (gedownload bij HP, en welke dan? De Windows printerdriver?) Verder: Ik ga ervan uit dat je, vanaf de HP site, de Driver-Universal Printer Driver for Managed Services -> HP Universal Print Driver for Windows PCL6 (64-bit) for USB connected printers" hebt geïnstalleerd.
Dus in [Windows-toets]+R toetscombinatie -> control printers , rechtsklikken op de printer waar het om gaat, kiezen voor "Eigenschappen van printer", nakijken wat er staat in Beschikbaar papier (moet alleen A4 zijn, ik neem aan dat je A4 papier hebt), dan nakijken waar de printer mee verbonden is in tabblad Poorten, evt. daar uitzetten: Ondersteuning in twee richtingen inschakelen.
Dan op Toepassen klikken en in tabblad Algemeen klikken op "Testpagina afdrukken". Werkt dat, dan kijken of printen vanuit je applicaties lukt. Lukt het daar niet (weer zelfde melding) dan staat het papier niet goed in die applicaties.

Lukt de testpagina dan nog niet, dan wil ik schermafdrukken zien van tabblad Apparaatinstellingen, tabblad Algemeen, tabblad Poorten en tabblad Geavanceerd.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Probeert u eens het volgende: bi-directioneel printen uitschakelen.

Als dat werkt krijgt u ook mogelijk geen "inkt is op" waarschuwingen en andere statusmeldingen meer.
 
@Alfred 2: Die tip stond er al, in mijn posting:
[...]dan nakijken waar de printer mee verbonden is in tabblad Poorten, evt. daar uitzetten: Ondersteuning in twee richtingen inschakelen.[...]

Tijs.
 
Bedankt dnties. Ik heb de printer en de driver verwijderd en ben nu opnieuw aan het installeren. Ik heb de driver die jij noemt gedownload. Vervolgens ga ik de printer toevoegen maar loop dan tegen het probleem aan dat de printer niet wordt herkend en moet ik hem handmatig toevoegen. Dan kom ik in een scherm Selecteer printerpoort, met de keuze Bestaande printerpoort of nieuwe printerpoort maken. Ik kies voor bestaande printerpoort en heb dan de keuze uit 3 LPT poorten (Printerpoort),4 COM poorten (Seriele poort), FILE, IR, nul en PORTPROMPT. Hier heb ik bij de eerdere installatie de LPT1 gekozen. Er staat geen USB bij.
Dus kies ik LPT1. In het volgende blad wordt mij gevraagd het stuurprogramma te installeren met keuze uit PCL6 class driver en PS class driver. Bieden heb ik al een keer eerder gekozen maar dat werkte dus niet.
Hoe verder?
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk had de printer (indien op dat moment aangesloten aan de USB poort) zichzelf moeten melden. Probeer het dus (eerst) eens zo (nu je de printerdriver (HP Universal Print Driver for Windows PCL6 (64-bit) for USB connected printers) hebt geïnstalleerd) om de printer van de USB poort los te halen, even te wachten en dan weer aan te sluiten (desnoods even ook andere USB poorten proberen) en dan kijken of de printer zich meld in een nieuw control printers scherm of toch minstens als je daar dan Een printer toevoegen kiest (dus o.b.v. Plug-n-Play).

Is dat niet het geval, dan zou je kunnen proberen om HP LaserJet USB (DOT4) communication driver for Windows 8 and Higher (64-bit)system software Manager te installeren, doe maar even met de printer aangesloten. Hopelijk levert dat wat resultaat. NB: Die driver installeert zich nogal 'vaag' (duurt soms lang voordat hij zich weer meldt tijdens de installatie etc.)
Daarna weer proberen de printer van USB poort los te halen en weer aan te sluiten via USB poort. Hopelijk meldt hij zich dan wel.

NB: Ik ga er natuurlijk vanuit dat de printer niet in slaapstand staat op de momenten van testen/aansluiten(!)

De printerdriver(s) etc. haal ik trouwens hier vandaan.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Tijs,
Ik ben al iets verder met jouw advies: ik heb Dot4x4.msi geinstalleerd en de printer stond nu aangemeld. Ik hen deze als standaard printer ingesteld en kan nu een testpagina printen, echter een word document nog niet. Ik krijg dan de melding "Adrukken in Windows niet mogelijk vanwege een probleem met de huidige printerinstelling". Bij help zie ik vervolgens dat ik de driver opnieuw moet installeren. Wat nu?
Bert
 
Maak een nieuw Word document. Type er wat in en probeer die uit te printen.

Werkt dat, dan moet je bij het andere Word document éérst een andere printer aangeven (namelijk die HP Laserjet printer waar je zojuist een werkende testpagina van hebt afgedrukt) in het Afdrukken dialoogvenster.
Is dat niet genoeg/werkt dat niet, dan in het document nakijken of (bijv.) een "niet-bestaande" papierbak wordt aangegeven bij Pagina-instelling -> tabblad Papier
Bijv. iets als Lade 3 terwijl jouw printer maar 1 lade heeft etc.
Check in dat tabblad ook of de papiergrootte wel correct is voor de printer.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Tijs,
Weer een stap verder met jouw hulp. Ik kan nu mailtjes, webpaginas printen maar nog geen word documenten. Ik heb een wat ouder office pakket dat wel goed werkt onder windows 10. Ik kan ook wel excel bestanden van hetzelfde office pakket printen maar dus geen word documenten. Ook een nieuw document niet. Waarschijnlijk dus een instelling in dat programma, maar welke?
 
Dat geldt ook voor nieuwe Word documenten die je maakt? Jammer dat ik daar nu weer expliciet naar moet vragen, terwijl ik dat specifiek in mijn vorige posting besprak.

Tijs.
 
Ook een nieuw document niet staat in mijn bericht. Ik had dit later toegevoegd maar heeft je antwoord waarschijnlijk gekruist.
 
2 dingen nog, en dan geef ik het op (de printer werkt immers):
a. Wat als je Word zónder invoegtoepassingen etc. start? Dus Word starten met de Ctrl-toets erbij vastgehouden en die los laten zodra de vraag ontstaat of je Word in Veilige modus wilt starten? Uiteraard daarna bevestigen dat je Word in Veilige modus wilt starten, maak in die Word sessie een nieuw document en print die uit op de Laserjet printer. Werkt dat, dan ook proberen met een bestaand document (en dan in het printdialoog de Laserjet printer aangeven, als dat al niet het geval is).
b. Je schrijft dat Excel wel print. Is dat onderdeel van dezelfde Office versie? Of is Word 'los' van andere Office componenten (zoals Excel)? En welke versie Word gaat het over? 2000, 2003, 2007, 2010, 2013, 2016?

Tijs.
 
Ik ga dit morgen proberen, vandaag geen tijd meer.
Excel print inderdaad wel en is van hetzelfde office pakket 2007.
Voor zover hartelijk dank voor je hulp.
Bert
 
Zojuist laptop onieuw aan gezet en printer werkt, nu ook voor word documenten. Bedankt Tijs voor je hulp, zonder je hulp was dit niet gelukt.
Nog wel een probleempje waar wel mee te leven valt maar waar ik wel graag een oplossing voor wil: de scanfunctie van de printer werkt niet, kan de pc blijkbasr niet vinden. Ligt dit mogelijk aan de dot4x64 driver en is dit nog op te lossen?
 
Goed nieuws dat (qua printen) alles werkt zoals gehoopt. Ik kan me voorstellen dat dit voor een eindgebruiker allemaal wat lastig te fixen is, door de ondoorgrondelijke manier waarop HP zijn drivers voor deze printer namen gegeven heeft op de support-pagina en die dan niet doen wat je (o.b.v. de naam) ervan zou verwachten.
M.b.t. de gegeven hulp: Graag gedaan. :)

Scannen is een heel ander veld. In deze link staan "scanner only" apparaten van HP met hun software, maar jij hebt een Laserjet all-in-one (was jouw all-in-one niet ondersteund geweest, dan had die op deze lijst gestaan).
Betekent, omdat je all-in-one wel 'enige' support heet, dat het volgende op die van jou van toepassing is:
Basic feature driver (Basic driver) - This download can be used when no other solution is available to provide basic Windows Imaging Application (WIA) features.
en dan zou Windows die driver zélf beschikbaar (moeten) stellen.

Zie (eigenlijk de enige link die je hoeft te openen) deze link met wat (achtergrond-)informatie die (o.a.) op jouw all-in-one slaat. Dus géén scansoftware van HP, géén (scan) drivers van HP etc. en je zult alles met Windows drivers en Windows programma's moeten doen m.b.t. scannen (+ eventuele software van 3de partijen waar jij wat mee kunt, zoals NAPS2 (Freeware)). Scannen met de Windows middelen staat vanaf "Step two: Scan in Windows" op die link. Dus gebruik maken van WFS.EXE (=Windows Faxen en scannen) en mspaint.exe (=Paint). Ook is het mogelijk om in control printers te scannen, want daar zou je scanner dan tussen moeten staan (gewoon rechtsklikken op je Laserjet en kiezen voor "Start Scan", kan evt. ook zijn dat je 'scanner' apart wordt genoemd, zie dit filmpje)

Waarschijnlijk is de scanner al beschikbaar binnen Windows, dus kun je de instructies volgen over hoe te scannen in Windows programma's. Indien niet, dan eens in deze link kijken (zoek op "3055") en dan zul je zien dat scannen alleen beschikbaar is als driver wordt gebruikt die door Windows wordt meegeleverd.
Dus in dat geval de printer verwijderen uit Control Printers, de Universal Printer driver deïnstalleren via appwiz.cpl of (indien daar niet gevonden) anders via printui /s (tabblad Stuurprogramma's, kies tijdens het verwijderen voor "" Stuurprogramma en stuurprogrammapakket verwijderen." Daarna weer de printer toevoegen, waarbij je kiest voor HP -> HP LaserJet 3055 PCL6 Class Driver

Je zou ook binnen Word 2007 moeten kunnen scannen: link en dit filmpje, vooropgesteld dat de WIA driver al in Windows beschikbaar is etc.

Is de printer niet automatisch toegevoegd, start "Scanners en camera's weergeven" (= "%programfiles%\Windows Photo Viewer\ImagingDevices.exe" ) en probeer 'm daar toe te voegen (zal dan, naar ik aanneem, als Microsoft -> USB-scanner danwel Microsoft -> WIA-scanner moeten gebeuren). Werkt/lukt dat niet, dan geef ik het op, en hoop ik dat anderen nog tips hebben hieromtrent.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de uitleg en tips Tijs, ik ga dit zeker nog uitproberen zodra ik wat beter in mijn tijd zit. Voorlopig kan ik in ieder geval printen, scannen is niet zo belangrijk voor mij.
Is toch wel raar dat met mijn oude vista laptop scannen wel goed werkte. Ligt dus waarschijnlijk aan windows?
 
Nou, laten we het erop houden dat de ondersteuning vanuit HP voor jouw all-in-one nogal mager is, en al helemaal voor Windows 10. Oftewel, wat HP tegen je zegt: Regel het maar met de Windows drivers & scan-geschikte Windows gebruikerssoftware.

Zie dat je (blijkbaar) om te kunnen scannen niet eens de Universal Printer Driver geïnstalleerd mag hebben en het met de Windows drivers moet doen, die (blijkbaar) er dan ook voor zorgen dat er een WIA driver wordt geïnstalleerd t.b.v. het scannen. Ik heb die dingen liever los van elkaar, als je begrijpt wat ik bedoel...

Dat maakt niet zoveel uit zolang het niet kunnen scannen niet zo belangrijk is voor je.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan