hdd klonen voor dezelfde computer

Status
Niet open voor verdere reacties.

schimmeltje

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2006
Berichten
14
Al veel gelezen hierover, veel uitgeprobeerd, maar nog geen oplossing gevonden voor wat ik graag zou willen.
Mijn hdd wil ik klonen naar een andere hdd die ik na problemen zo kan omwisselen en gebruiken, dus niet met een image.
Is dit überhaupt mogelijk en zoja met welk programma en werkwijze.
Of vraag ik iets vreemds?
 
Met vrijwel alle gratis partitie manager software kun je klonen.
Aomei, Minitool, Easeus etc. etc.

En wat is er mis met een systeem backup of image?
 
Laatst bewerkt:
Veel gelezen hierover, veel uitgeprobeerd,
Je vraagt of dat mogelijk is. Beetje vreemd. EaseUS Todo Backup heeft een Disk Clone functie. Wat heb je dan uitgevoerd en waar liggen de problemen dan?
 
Simpel met Windows uit te voeren, geen externe software voor nodig, slechts een paar muisklikken en voilá :
 

Bijlagen

  • muisklik-1.jpg
    muisklik-1.jpg
    110,8 KB · Weergaven: 137
  • muisklik-2.jpg
    muisklik-2.jpg
    68,7 KB · Weergaven: 126
  • muisklik-3.jpg
    muisklik-3.jpg
    100,3 KB · Weergaven: 111
  • muisklik-4.jpg
    muisklik-4.jpg
    97,1 KB · Weergaven: 97
Laatst bewerkt:
Dat geeft de suggestie dat een systeemkopie hetzelfde is als een Clone en dat is onjuist.
When you use the Disk Clone tool, you copy all contents of one hard disk drive onto another hard disk drive: as a result, both the source and the target disk have the same data.
De stations die nodig zijn om Windows uit te voeren, worden standaard opgenomen. Ik denk daarom de naam systeemkopie. Je zult echter alle stations in de back-up moeten opnemen.
 
In principe is een kloon hetzelfde als een image (systeemkopie). Bij beide vormen wordt de volledige content van een schijf opgenomen in de later terug te zetten kopie.

Je zult echter alle stations in de back-up moeten opnemen.

Nee, da's niet nodig, althans, als de andere / overige in de computer aanwezige harde schijf / schijven gewoon aanwezig blijft / is / zijn. Als TS alleen de schijf waarop Windows staat, wil vervangen, dan is het niet nodig om alle stations op te nemen in de systeemkopie, alleen die waar Windows op staat.
 
Laatst bewerkt:
Jammer dat je daar nou op moet reageren. Jij schrijft 'in principe', dat is al onduidelijk. Met 'in principe' kun je beter de politiek ingaan...
Bij beide vormen wordt de volledige content van een schijf opgenomen in de later terug te zetten kopie.
Jouw afbeeldingen laten zien dat dit niet het geval is. Je moet de stations apart aangeven dus bevat een schijf naast de Windows stations nog andere, dan moet je die apart selecteren, pas dan is er sprake van 'volledige content'.

Nee, da's niet nodig, althans, als de andere / overige in de computer aanwezige harde schijf / schijven gewoon aanwezig blijft / is / zijn. Als TS alleen de schijf waarop Windows staat, wil vervangen, dan is het niet nodig om alle stations op te nemen in de systeemkopie, alleen die waar Windows op staat.

Ik ga in op klonen versus systeemkopie en ik lees uit het eerste bericht:
Mijn hdd wil ik klonen naar een andere hdd die ik na problemen zo kan omwisselen en gebruiken,
Ik neem aan dat je dan 'alles' wilt overzetten. Doel is gelijk aan bron.
 
Als je zijn startvraag goed leest dan schrijft 'ie over 1 HDD. Kwestie van 1 vinkje zetten dus. In de plaatjes die ik postte zie je de situatie van mijn machine. Daarin is E een aparte fysieke 2e hdd.

Linkje : Klik (da's waarom ik de woorden 'in principe' gebruikte.)
 
Laatst bewerkt:
Dank allemaal voor jullie meedenken en reacties.
Ik heb met diverse programma's een clone gemaakt, maar na overprikken van de harddisks start de computer er niet op, ook niet na aanpassen/controleren van de bios.
Ook niet met een boot cd.
Ik zal wel iets niet goed doen, iets over het hoofd zien, maar wat?
Wat wil ik: een 1 op 1 uitwisselbare (backup) harddisk voor dezelfde computer(configuratie).
 
Dan simpel de Windows systeemkopie gebruiken, die werkt altijd.
 
Laatst bewerkt:
Dank allemaal voor jullie meedenken en reacties.
Ik heb met diverse programma's een clone gemaakt, maar na overprikken van de harddisks start de computer er niet op, ook niet na aanpassen/controleren van de bios.
Ook niet met een boot cd.
Ik zal wel iets niet goed doen, iets over het hoofd zien, maar wat?
Wat wil ik: een 1 op 1 uitwisselbare (backup) harddisk voor dezelfde computer(configuratie).
Je zult na het klonen moeten controleren of de bootpartitie actief is op de gekloonde schijf anders boot die niet na de wissel.
En had je de hele schijf gekloond en niet alleen de C: partitie?

Eventueel een wat gedateerde tut.
https://computertotaal.nl/artikelen/apps-software/zo-kloon-je-een-harde-schijf-63952/

Ik gebruik zelf Aomei die elke dag een image maakt, duurt niet lang en per week eentje met Windows, die wel lang duurt voor het geval dat.
 
Bij mij start Windows ook niet op na klonen maar opstarten vanaf de Windows installatie schijf en deze zoekt de al aanwezige Windows installaties. Daarna komt de melding dat Windows het opstarten repareert. Geen verdere opdrachten nodig, alles gaat automatisch.

Bij een boot menu kan het nodig zijn om het programma EasyBCD te gebruiken om de in andere partities aanwezige oudere Windows versies te laten detecteren en weer op te nemen in het boot menu.

Nog een tip: beweeg de kabels niet terwijl de computer bezig is om te klonen. Ik gebruik trouwens Acronis. In het verleden is het klonen wel een mis gegaan met te eenvoudige programma's, blijf dus bij de methode die voor jou werkt en die je goed bevalt.
 
Als je Acronis gebruikt dan kun je gewoon de C-partitie en bootsector selecteren en dan start Windows gewoon op van de gekloonde schijf....bij mij tenminste wel.
Zelfde geldt overigens voor het maken van een schijf-image ( incl. bootsector dus ) die je later op een andere schijf terugzet.
Booten, geen enkel probleem....
 
Begrijp hier werkelijk niets van. Acronis heeft volgens mij een volledige kloontool met Wizard of Manual. Dat was al in 2016 zo.
Wat staat daar?
Automatic (recommended)
All partitions from the source hard disk will be copied to the target disk in a few simple steps and your hard disk will be made bootable. Your existing partitions will be automatically resized to fit the target hard disk.

Als je dat programma betaald hebt, maak er dan ook gebruik van.
 
Als je Acronis gebruikt dan kun je gewoon de C-partitie en bootsector selecteren en dan start Windows gewoon op van de gekloonde schijf....bij mij tenminste wel.

Dit topic is al van voor de zomer en we weten niet wat de vraagsteller voor kloon tools heeft gebruikt. Er kunnen verschillen zijn in besturingssysteem en programma versie. Zo ook weet ik niet wat Acronis tegenwoordig kan. Ik waarschuwde er terecht voor dat het normaal is dat Windows niet op wil starten van een gekloonde schijf en dat hiervoor dan eerst de installatieschijf moet worden ingevoerd om de Windows installatie te herkennen en het opstarten automatisch te repareren. Bij een bootmenu zal Windows XP met EasyBCD gevonden moeten worden en daarmee aan het bootmenu toegevoegd.

Het is goed te weten dat een gekloonde schijf vaak niet meteen bruikbaar is. Ik denk dat dit het probleem bij schimmeltje was, omdat die dit nog niet had geprobeerd. Dus eerst opstarten met de bootbare Windows installatieschijf. Wacht tot de melding komt over dat het opstarten van de gevonden Windows installatie wordt gerepareerd.
 
Ik lees net dat dit topic is gesplitst en dat er waarschijnlijk nog een antwoord op kwam. Prettig weekend. Alfred 2
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan