• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Caesarrotatie in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

deheugden

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2006
Berichten
1.087
Goedenavond,

Is iemand bekend met Caesarrotatie(rot13) in Excel en of dit uberhaupt kan?
Wat ik eigenlijk probeer te realiseren, is het decrypten van geëncrypte tekst maar ook het encrypten van tekst.

Onze welbekende zoekvriend ltaat wel e.e.a. m.b.t. VBA, maar het onbreekt mij aan de kennis om dat uit te vogelen. Handmatig kan ik utieraard wel gaan (terug)tellen, maar dat is niet echt slim.

Dank.
 
Laatst bewerkt:
Kijk hier eens naar:
Code:
Option Explicit

Function Caesar(Tx As String, n As Long) As String
    Dim i As Long
    Dim sLt As String
    
    If Abs(n) > 25 Then Err.Raise 15
    For i = 1 To Len(Tx)
        sLt = LCase(Mid(Tx, i, 1))
        If Asc(sLt) > 96 And Asc(sLt) < 123 Then
            Caesar = Caesar & Chr((Asc(sLt) - 71 + n) Mod 26 + 97)
        Else
            Caesar = Caesar & sLt
        End If
    Next
End Function
 

Bijlagen

  • Caesar.xlsm
    14,3 KB · Weergaven: 97
Dank voor de reactie. Eanneer ik met de codes wil gaan spelen, bijvoor de waarde verhogen naar 20,30, 40, is het aanpassen van , If Abs(n) > 25 Then Err.Raise 15, de 15 naar het hogere getal dan voldoende?

Waarom vraag ik dat? Ik heb dit uiteraard al geprobeerd om e.e.a. te snappen wat er gebeurt, maar er veranderd niks.

De code moet gewoon in veld A3 ingevuld worden?
 
Laatst bewerkt:
Ben je een geocacher?

Heb dat even moeten Googelen...antwoord is Neen :)

Ben een boek(netwerkbeveiliging en encryptologie) over Encryptie aan het lezen en probeer e.e.a wat beter te begrijpen. Probleem met zulke boeken is vaak dat eea erg theoretisch is en weinig praktisch.

Waat het mij eigenlijk om gaat is, je hebt dus een caesarcodering waarvan je de waardes variabel maakt(dus 16,16,30,40,whatever). Verder zoek ik dan een manier om ook, wanneer ik alleen het gedecrypte heb dit kan ontcrypten en omgekeerd.
 
Laatst bewerkt:
Excel werkt met ASCII-codes, dat zijn veel meer tekens dan het gewone alfabet
De getallen in onderstaande coderegels,
Code:
If Abs(n) > 25 Then Err.Raise 15
        If Asc(sLt) > 96 And Asc(sLt) < 123 Then
            Caesar = Caesar & Chr((Asc(sLt) - 71 + n) Mod 26 + 97)
zorgen ervoor dat de omzetting van ASCII naar alfabet goed gebeurt, de getallen kan je niet aanpassen.

In het voorbeeld bestandje van #2 kan je 13 en -13 vervangen door een ander getal, en kan je coderen (13) en decoderen (-13).
 
Laatst bewerkt:
Omdat ik nogal een filmliefhebber ben hierbij nog een extragratis filmtip met het thema encryptie; The Imitation Game, over de briljante geest die de enigmacode van de nazi's kraakte.
Hoewel hij en zijn team daarmee de tweede wereldoorlog met naar schatting twee jaar hebben verkort en miljoenen levens zijn gespaard, kreeg hij in zijn tijd maar weinig erkenning.
 
(een beetje off topic)
@ Timshel, dank je voor de tip, ik ben een film en boek verzamelaar over alles wat WOII betreft (fictie en based on true stories) en deze kende ik niet:eek:
Is al aan het downloaden:D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan