Nieuwe laptop de oplossing?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Selo22

Gebruiker
Lid geworden
18 dec 2008
Berichten
58
Hallo,

Ik heb een 4 of 5 jaar oude laptop waarmee ik foto bewerkingen doe in lightroom en photoshop. Heel af en toe ook videobewerking. Gamen doe ik niet.

Alleen laatste tijd kan ik niet meer multitasken met mijn laptop. De processor piekt constant en dat veroorzaakt dat alles traag loopt. Zelfs croppen van een foto in lightroom gaat dan langzaam. De specs van mijn laptop zijn wel goed, maar is het dan ouderdom?

Specs https://tweakers.net/pricewatch/321098/asus-n76vj-t4006h/specificaties/:
Intel Core i7-3630QM
HDD heb ik vervangen met een Samsung SSD
Ram heb ik zelf uitgebreid naar 16gb

De foto's die ik bewerk zijn wel opgeslagen op mijn externe harde schijf en is verbonden met usb 3.0. Kost dit meer energie voor de processor?
 
Alles stofvrij binnen gemaakt met het erbij zetten van die onderdelen?
Ook gelijk de warmtegeleidende pasta vervangen?

En wat start er zoal mee op?

Ze verouderen wel, hardwareonderdelen en behuizing maar dat doet verder niets aan snelheid o.i.d.
 
Opstarten gaat allemaal prima. Alleen de benodigde programma's starten op. Daar let ik wel op. Ik weet niet wat warmtegeleidende pasta is of waar die zit. Stofvrij maken van hele laptop?

Laptop is wel vaak warm.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Onnodige items op laten starten laat de boel werken terwijl dat niet nodig is en verbruiken resources, alleen voor de drivers en anti-virus hoeven op te starten, de rest kan eruit, die kun je ook opstarten als het nodig is.

En onder de CPU zit die warmtegeleidende pasta en zo ook onder de GPU als die erin zin en dat spul verdroogd en is meestal een thermal path voor gebruikt die erg hoog zijn en bij verdrogen de temperatuur niet meer goed geleid.
De warmte kan dan niet weg worden geleid.
 
Dus volgens jou is hitte de oorzaak? Dat zou best kunnen want nu ik er op let merk ik dat ook.

Ik heb wel ssd en ram zelf vervangen maar een thermal path aanbrengen en laptop uit elkaar halen wil ik niet zomaar doen. Zal het echt een verschil uitmaken?

Kan een extra koeling ook helpen, dus een koeling dock?
 
Zo'n koel-dock maakt niet veel verschil ( hooguit een graad of 5 ), in elk geval niet dusdanig dat het je probleem gaat oplossen zolang de heatpipe-radiator niet schoon is, de meeste warmte blijft dan alsnog in de laptopbehuizing hangen.
Enige manier om het goed te doen is de laptop openschroeven en, liefst met een compressor, de heatpipe-radiator schoon blazen en kijken wat dat oplevert.
Indien niet voldoende verbetering kune je de complete unit eruit halen en de oude warmte geleidende pasta verwijderen, nieuwe pasta aanbrengen en de boel weer vastschroeven.
Dat zou, i.c.m. het schoonmaken van de heatpipe-radiator, voor "normale" temperaturen moeten zorgen.
Als voorbeeldje 2 afbeeldingen van het stoftapijt op de heatpipe-radiator, hierdoor kan de warme lucht niet weg en gaat de tempertuur door het dak...
laptop-cooling-system-01.jpglaptop-cooling-system-02.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan