problemen met installeren HP al-in-one printer 2542

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cortrans

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2009
Berichten
172
hallo vrienden,

Ik heb een nieuwe laptop en daar wil ik mijn oude HP All-in-One printer 2542 weer op aansluiten om te printen. Ik krijg hem met geen mogelijkheid terug te zien binnen mijn draadloze netwerk, en ook met een kabeltje lukt het mij niet om hem terug te vinden. Wat gaat er nu fout???
Bij instellingen zegt hij "dit apparaat werkt correct"....... Echter ik kan de printer niet terug vinden (bij de printers) en selecteren.

ik gebruik Windows 10 op een PEAQ laptop

Gr. Cor
 
Laatst bewerkt:
Yep, die is inderdaad geïnstalleerd. Het gekke is dat ik hem ook nergens tussen de printers te zien krijgt....
 
Wellicht even de software verwijderen, computer opnieuw starten en van voren af aan beginnen.
 
De bekabelde installatie heb je op de juiste wijze uitgevoerd? Eerst de software installeren en pas als de software erom vraagt, de kabelverbinding tot stand brengen?

Zo ja, dan wordt het toch even HP bellen denk ik.
 
De startposting is onduidelijk:
Bij instellingen zegt hij "dit apparaat werkt correct"....... Echter ik kan de printer niet terug vinden (bij de printers) en selecteren.

Welke instellingen? Want je zegt dat de printer helemaal niet eens te zien is in Windows!

Dus zou ik het zo doen:
a. Draai een netwerkconfiguratiepagina uit op de printer zelf. Startpagina Support: hier, handleiding hier, instellen printer voor Wifi (incl. troubleshooting etc.): hier
Zie pagina 6 van de handleiding, bij "Een netwerkconfiguratiepagina afdrukken."
Check of het ip-adres van de printer wel in hetzelfde ip-netwerk ligt als je eigen pc. Op je eigen pc:
[Windows-toets]+R toetscombinatie -> cmd /k ipconfig
Voorbeeld: Stel de printer heeft 192.168.178.41 als ip-adres en jouw pc heeft 192.168.178.40 als ip-adres, dan zijn beiden in hetzelfde ip-netwerk (en zouden ze elkaar ook moeten kunnen bereiken). Heeft je pc echter een andere reek (bijv. ip-adres 192.168.11.12 dan is de printer niet te bereiken.
b. Blijkt dat beiden in hetzelfde ip-netwerk zitten: Op de pc: [Windows-toets]+R toetscombinatie -> control printers
Klik op Een printer toevoegen.
Geef aan dat de printer niet in het lijstje voorkomt.
Kies het onderste bolletje.
Maak een nieuwe Standaard TCP/IP poort, die je laat verwijzen naar het ip-adres dat je van de printer hebt achterhaald. Kies ook de juiste fabrikant en printertype uit de lijst.

Tijs.
 
Inmiddels een stap verder....... De printer staat nu wel tussen de printers in mijn configuratiescherm, echter kan ik hem niet als standaard printer selecteren

sw7iofxxsn5w1.png


Stel: Ik wil een document printer, dan krijg ik het volgende te zien:

ph1gufuiejxdl.png


Hier kan ik de HP printer dus weer niet terug vinden.......
 
Laatst bewerkt:
Met de bijgeleverde USB kabel tussen de printer en laptop krijg ik net als via de wifi geen verbinding met de printer.......
 
Lekker kort, die reactie... Print het apparaat nu?

En indien Windows 10: Zeker niet bijgewerkt? Want het gedrag van de standaardprinter is (in de eerdere versies van Windows 10) afhankelijk van het laatste programma dat je gebruikt hebt, welke printer daar stond ingesteld.
Kun je met de hand veranderen (zie hier) of m.b.v. een ingreep in de registry (staat overigens ook in die link):
Start regedit.exe
Ga naar de sleutel HKCU\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Windows
Kijk wat de waarde is (in het rechter deelvenster) van LegacyDefaultPrinterMode
Zal wel op 0 staan. Zet die op 1 en herstart je computer. Probeer daarna opnieuw die Deskjet als standaardprinter in te stellen.

Ik negeer even het verhaal over die usb kabel: Al mijn bemoeienis is m.b.t. printen 'over het netwerk', en ik ga nu niet op 3/4 nog een keer switchen.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Nee, je moet zijn in HKEY_CURRENT_USER, niet in HKEY_LOCAL_MACHINE

En als je de Eigenschappen van printer opvraagt voor die printer (via rechtsklik erop) in control printers en klikt op "Testpagina afdrukken", werkt dat dan?

Ik ben (nogmaals) niet blij met je geknutsel om de printer via USB aan te sluiten, dus draai (als afdrukken niet lukt) weer zo'n netwerkstatuspagina uit en vergelijk die met het Poort-tabblad van Eigenschappen van printer.

Tijs.
 
faokof0mzls1s.png


In verkenner lukt het niet om een test pagina af te drukken op de HP printer.......

Sorry, ik ga nu naar mijn bed, 4.45 uur loopt mijn wekker weer af. Ik hoop dat u mij morgen verder wilt helpen......
Gr. Cor
 
Laatst bewerkt:
Weer de verkeerde sleutel in regedit.exe.

En staat de printer wel in hetzelfde ip-netwerk als de pc? (Zie eerdere post waar ik het daar over heb).

Tijs.
 
hoi Tijs,

Eindelijk gevonden haha, volgens mij staat de waarde op 1???
zn8cgqpfoskx7.png


Mijn printer heeft maar een klein schermpje, hierbij heb ik alleen een (en blauw lampje) symbool dat ik verbonden ben met een wifi netwerk, maar hoe weet ik met welk netwerk????
fa6wcrv95kzzs.jpg
 
Je kunt toch inloggen op je router en daar onder (W)LAN kijken welke apparaten er verbonden zijn..?
Daar kun je dan ook meteen zien welk IP-adres de printer heeft... ( 192.168.x.x )
Dit moet in hetzelfde bereik zijn als je pc / laptop....
 
Ik heb de instructie gegeven voor hoe de netwerk status pagina uit te draaien. Staat in a. in posting #7.
Gebruik dat, en in diezelfde instructie staat hoe je kunt checken of je pc en de printer wel in hetzelfde ip-netwerk staan.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Heren met alle respect, ik probeer het echt te begrijpen hoor. Kan iemand mij vertellen aan de hand van de onderstaande foto of mijn printer hier tussen staat, en zo ja op welk IP adres????
Voor mij is het echt abacadabra......
Ik kan inmiddels wel scannen, maar printen wil maar niet lukken........
ecux1ny4tfym8.png


Morgen ben ik vrij, maar weer eens van voor af aan beginnen (gok ik)
 
Dit begint gênant te worden:
Ik schrijf: maak een afdruk van de netwerkstatus op de printer en vergelijk die met de uitvoer van ipconfig op de pc.
Echter, wat doe jij?
Je geeft ons de helft van de informatie (namelijk van de pc) en verwacht dan van ons dat we het ip adres van de printer eruit kunnen halen. Het enige wat we kunnen afleiden uit je schermafdruk is dat het ip netwerk van de pc het 10.0.0.x netwerk is, dus dat de afdruk van de netwerkstatus van de printer ook een 10.0.0.x ip-adres moet vertonen om met elkaar te kunnen communiceren. Zie ook in posting #7, onderdeel a. waar alles in staat, incl. hoe een netwerkstatuspagina van de printer op de printer uit te draaien.

Lijkt mij dat ook het wifi netwerk waar de printer mee verbonden is (danwel zelf nog (extra) beschikbaar stelt) ook op die netwerkstatuspagina te lezen is.
Van voren af aan beginnen zal wel niet (helemaal) nodig zijn [scannen werkt immers], maar wel gewoon de gegeven instructies doen, dus niet de helft (of minder) daarvan.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Sorry Tijs, ik ben nu eenmaal niet zo'n digibeet als jullie:( Als 56 jarige doe ik echt mijn best.) Maar waardeer jullie inzet echt hoor
Het gekke is, deze printer heb ik nu 2 jaar of zo, en heeft op mijn vorige laptop prima gewerkt (ook via wifi). Sinds 2 maanden een nieuwe laptop, en ik krijg hem niet goed werkend.
Ik kan nu wel scannen, maar printen doet hij (nog steeds) niet.
Ik ga weer proberen om de gevraagde gegevens boven water te krijgen.........
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan