Netwerkschijf benaderen op ander subnet

Status
Niet open voor verdere reacties.
ad 1.: Als het niets had uitgemaakt dan had ik het er niet over gehad. Een switch is altijd te prefereren, tenzij die trager is dan het alternatief (bijv. een 100 mbit/s switch t.o.v. 1 gbit/s switchpoorten op de flash router).
Als het verkeer (zo goed als) altijd naar/van Internet gaat, dan is er geen winst in het inzetten van een switch, maar blijft een redelijk deel van het verkeer lokaal (bijv. naar/van de printer/nas/cam) dan is een switch inzetten beter. In jouw geval kun je mixen, dus apparaten die vooral richting Internet gaan rechtstreeks op de flash router, de rest op de switch.
ad 2.: Alles achter de flash router zónder die router om te bouwen naar accesspoint/switch betekent
i. dat portforwarding 2x moet ingesteld worden indien de router(modem) ervóór gewoon als router in gebruik blijft, dus alle portforwarding in de technicolor omzetten richting het 192.168.178.x WAN/Internet ip-adres van de flash router en in de flash router diezelfde poorten forwarden naar het 192.168.11.x ip-adres van het apparaat waar het naar toe moet. Dus je verhaal is juist.
ii. ombouw van de de technicolor routermodem naar bridge zou betekenen dat alles 'rechtstreeks' binnenkomt op de WAN/Internet poort van de flash router. Uiteraard vervalt dan het eerste portforwarding traject die ik bij i. noem, dus maar 1x portforwarding nodig (in de flash router, dus).

Houd je voor dit moment maar verre van ii. (nu je i. begrijpt). :D

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Helder verhaal zeg Tijs! Ik zal me zeker verre van ii. houden :)
Ik ga de vraag sluiten. Nogmaals bedankt dat jij en de andere helpmij collega's de tijd hebt genomen :thumb:
 
Houd, puur voor de volledigheid hier nog even gemeld, in de gaten dat de LAN-poorten van de flash router voor 2 dingen worden gebruikt:
a. switching voor toegang tot het lokale (thuis-)netwerk (alles op het thuisnetwerk dat bedraad of draadloos ermee verbonden is)
b. routing naar/van Internet (over de bedrade WAN/Internet aansluiting)

Een pure (huis-tuin-en-keuken)switch doet alleen a. (en dan alleen nog bedraad ook), jouw flash router doet a. en b. (en ook nog c.: opbouw en routering over VPN)
Enige 'bottleneck' die je met een (huis-tuin-en-keuken)switch zou kunnen hebben is de doorkoppeling met de routermodem ervoor (voor routing van/naar Internet), die over 1 kabel gaat, dus stel dat de Internet verbinding (vanaf de routermodem dus) 150 mbit/s is en vanaf de flash router de WAN verbinding 1 Gbit/s is (dus 'groot' genoeg voor de 150 mbit/s verbinding) maar de LAN poorten van de flash router maar 100 mbit/s zouden zijn en alles is via een switch aangesloten en die weer met 1 netwerkkabel met een LANpoort van de flash router, dan wordt totaal dus maximaal 100 mbit/s gehaald (bedraad), niet de volle 150 mbit/s.
Oftewel: "De verbinding is zo snel als de langzaamste schakel".

Uiteraard is dit een theoretisch verhaal, want een weldenkend mens zorgt ervoor dat er geen bottlenecks bestaan. Dus als iemand een eigen router heeft en een verbinding die de 100 mbit/s te boven gaat, dan zorgt hij ervoor dat die zelf aangeschafte router zowel 1 Gbit/s LAN poorten als 1 Gbit/s WAN poorten heeft. Heeft iemand veel lokaal verkeer (NAS/media-streamer etc.) dan legt die doorgaans een aparte switch aan (van de grootste mogelijke/betaalbare snelheid) etc. of heeft dan (indien eigen router) 1 Gbit/s LANpoorten op die router.

Fijn dat je ermee geholpen bent, het maakt je thuisnetwerk qua ip-structuur en (dus) onderlinge bereikbaarheid simpeler en (indien alles 'slim' aangesloten op switch en flash router) ook sneller.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Fijne aanvulling Tijs, ook voor anderen die het topic lezen. Grappig om het verhaal over de weldenkende mens te lezen; ik denk wel dat menigeen (zo ook ik wel eens) over de bottleneck uit het oog verliest ;-)
 
:) Ach, er zullen best situaties bestaan waarbij de eindgebruiker niet in de gaten heeft dát hij een bottleneck heeft
a. (bijv.) als de provider de snelheid van de Internet-verbinding omhoog schroeft en de eigen router daar niet (goed) 'in mee kan komen'.
b. Ook het inzetten van een 1 Gbit/s switch (indien veel bedraad lokaal verkeer) ipv. de 100 Mbit/s switchpoorten van aanwezige router(modem) te gebruiken zal best regelmatig vergeten worden (of men schaft een 100 Mbit/s switch aan etc.)

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan