Netwerkschijf benaderen op ander subnet

Status
Niet open voor verdere reacties.

damnsharp

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 jan 2012
Berichten
1.385
Hoi,
Ik heb wil wat wijzigen in mijn netwerk. Het leek mij niet ingewikkeld maar het blijkt toch lastiger dan ik dacht.
Ik heb namelijk twee routers.
Eén pc zit in subnet 192.168.178.x en mijn netwerkschijf zit ook in dat subnet.

Maar, nu wil ik mijn netwerkschijf verplaatsen naar ander subnet namelijk 192.168.11.x (daar zit ook een pc in)

Hoe en waar moet ik port forwarden instellen zodat ik de netwerkschijf op dat nieuwe subnet ook kan benaderen vanaf 192.168.178.x ?
Liefst via én FTP én via Windows netwerk met UNC pad.

Zie schema hoe ik het wil:
Netwerkschema-Harnas-32-v2017-helpmij.jpg
 
Zet in de router van Asus de DHCP uit zodat hij als switch werkt. Dan heb je met maar 1 netwerk te maken.
 
Bedankt voor het meedenken @edmoor. Ik denk niet dat dit kan want het is een router voor de VPN verbinding (Flashrouter met DD-WRT firmware).
 
@krasman, thanks! Dan gaat volgens mij al het verkeer via de VPN en die is niet zo snel. Dus als er andere oplossing is zou dat prettiger zijn.
 
Dit verhaal komt me bekend voor uit een eerdere vraag van je.
Als de flash router snel genoeg is om de hele Internet-verbinding 'vol' te duwen, dan kun je die switch vóór de flash router zetten (natuurlijk ook verbinden met een LAN poort van de flash router) en op de switch daar alles aansluiten van je lokale netwerk.
Of dan de router(modem) van je provider in bridge modus staat of niet maakt dan niet uit: Je gebruikt de flash router alleen voor DHCP server, Internet-verkeer en VPN, de rest van het verkeer blijft lokaal via de switch.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ha Tijs, klopt het heeft zeker ook met mijn vorige vraag te maken, alhoewel het snelheidsprobleem nu met een Sitecom powerline adapter stukken beter gaat). Op de PC die achter de VPN router zit (192.168.11.x netwerk) maak ik vaak gebruik van de NAS. Meer dan de PC die in het 192.168.168.x netwerk zit. Vandaar dat ik dacht om de NAS in het andere netwerk te hangen.
Het lijkt mij ook veiliger omdat ik de NAS ook via FTP benader vanuit buiten het netwerk (weliswaar niet op de default poort).

Kan je je voorstel toelichten? Ik snap niet precies wat je bedoeld.

Oh enne bedankt ook voor reageren hè! :thumb:
 
a. 1 ip-netwerk is veel makkelijker dan 2, zoals je gemerkt hebt. Ik snap wel dat je de flash router niet kunt ombouwen naar accesspoint/switch, maar dan zou ik hem zo min mogelijk gebruiken (vandaar mijn verhaal over de switch in te zetten voor lokaal verkeer en de flash router voor (puur) dhcp server, Internet en VPN.
b. De Qnap is van zichzelf veilig genoeg, dus als jij voldoende maatregelen genomen hebt t.a.v. die Qnap dan zou ik me geen zorgen maken. Stel dat de Qnap alleen bereikbaar is via FTP dan zou ik me al helemaal geen zorgen maken (dit is anders dan als bijv. de hele gebruikersinterface/'website' van de Qnap extern bereikbaar is).

Uiteraard moet je (bij mijn constructie) de printer een ander ip-adres geven, namelijk in de 192.168.11.x reeks (indien de printer niet via DHCP een ip-adres kreeg). Hetzelfde geldt voor die laptop in de 192.168.178.x reeks.

Tijs.
 
Tijs, gaat al het internetverkeer dan niet automatisch via VPN met jouw netwerkindeling? Omdat de verbinding van de VPN stuk lager is heb ik dat liever niet.

Aanvulling: en moet ik volgens mij ook nog port forwarden op de flashrouter instellen voor bijv de FTP verbinding (en IP cam die ik ook heb)?
 
Laatst bewerkt:
Kun je makkelijk checken met een tracert opdracht.
Bijvoorbeeld in een cmd venster:
tracert www.google.nl

Tijs.
 
Even checken, je bedoeld toch de configuratie zoals onderstaand schema hè? Maakt volgens mij niet uit dat ik ook nog pc rechtstreeks op de router erbij zet (omdat ik maar een 5 poorts switch heb).

Netwerkschema Harnas 32 v2017-2_tn.jpg
 
Die tracert uitvoeren op de laptop die aan die flash router is aangesloten en dan kijken of die over de vpn loopt of niet.

Tijs.
 
@Tijs, als ik in de huidige configuratie de tracert uitvoer dan loopt die zeker via VPN. Zie dat ook bij site als whatsmyip, de VPN doet het goed.
 
Dat is dan een matig ingestelde vpn, want je wilt dat alleen het verkeer dat bedoeld is voor het netwerk aan de andere kant van de vpn over de vpn verbinding gaat.

Tijs.
 
Dat snap ik niet Tijs. Het is toch juist fijn als alle apparaten op de Flashrouter (met DD-WRT firmware, komt letterlijk van flashrouters.com) over VPN gaat?
 
Dat is in tegenspraak met
Tijs, gaat al het internetverkeer dan niet automatisch via VPN met jouw netwerkindeling? Omdat de verbinding van de VPN stuk lager is heb ik dat liever niet.

Oftewel: Ga onderzoeken hoe je de VPN zodanig kunt instellen dat alleen het verkeer voor het netwerk/netwerken die achter de VPN zitten over de VPN gaat en de rest gewoon over 192.168.178.1
Is (dus) een routeringskwestie.

NB: Ik ga ervan uit dat je op die laptop niets hebt ingesteld m.b.t. die VPN, dat dus de flash router alles doet m.b.t. VPN en routering.

Tijs.
 
Ja dat klopt Tijs, ik heb liever niet dat alle apparaten die ik in huis heb via de VPN gaan want omdat VPN verkeer trager is.
Ik zal uitzoeken (contact met flashrouters.com) hoe ik dat kan instellen.

Laat het later weten hoe dat gaat.

Bedankt voor het meedenken Tijs.
 
Klinkt als prima. Hopelijk hebben die lui bij flashrouters.com voldoende kennis in huis.

Tijs.
 
Overigens staat hier iets (laatste posting van eibgrad) waar jij (lees: flashrouters.com) mogelijk wat aan hebt, oftewel dat de (met ingschakelde vpn geldende) routeringstabel verkeerd wordt gevuld door dd-wrt. Dus een soort 'bug'.

Tijs.
 
Hoi Thijs, zoals jij voorstelde (zie tekening) zegt ook Flashrouters dat ik het beste kan instellen. Om sommige apparaten niet over VPN te laten gaan kan ik een VPN blacklist per intern reeks IP adres invullen (voor geïnteresseerden zie dit artikel).

Nog een twee laatste vragen, zie onderstaand schema hoe ik het nu ga inrichten.
1. Maakt het nog iets uit of ik een PC direct op router of via een switch op de router aansluit? Ik denk zelf van niet maar weet het niet zeker.
2. Ik neem aan dat de port forwarding instellingen die ik op de Technicolor router heb gezet (bijvoorbeeld poort X wijst naar NAS) ik die allemaal naar de Flashrouter moet laten wijzen en op de Flashrouter de juiste portforwarding naar het juiste apparaat moet instellen). Hopelijk ben ik zo helder.

Networkscheme 2017 AFTER_tn.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan