Fout in Access 365 (2016)

Status
Niet open voor verdere reacties.

jacw

Gebruiker
Lid geworden
23 sep 2006
Berichten
74
Geachte forumleden, ik heb een probleem in diverse applicaties binnen access.
ik heb een offerte en een facturatie programma gemaakt en diverse onderdelen hiervan ook op dit forum gevonden en gebruikt. anderhalf jaar lang heb ik daar plezier van gehad tot afgelopen maandag ochtend.
werking:
open formulier debiteuren, zoek de juiste debiteur of vul een nieuwe debiteur in, vervolgens druk ik op knop factuur maken.
daar staat veld datum (factuur-id) en de naam van de debiteur. in een subveld geef ik de omschrijving op wat en hoe en welk bedrag.
vervolgens druk ik op knop afdrukken particulier en dan loopt access vast. de code achter die knop is de volgende:

Code:
Private Sub cmdafdrukken_Click()
DoCmd.OpenQuery "tabel aanmaken QRYFactuurregels tbv Rapport", acViewNormal, acEdit
DoCmd.OpenReport "Facturen", acViewPreview, , "[Factuurid]=" & [Factuurid]


End Sub
dit heeft zoals omschreven een anderhalf jaar gewerkt, maar nu op diverse computers werkt het niet meer en ik heb niets veranderd.
deze code zorgt er voor dat de data wordt wegeschreven in een tabel en dat de factuur als rapport wordt weergegeven

Wie kan mij helpen

met vriendelijke groet,

Jac Wobbes
 
Ik zie geen foutafhandeling in je procedure, best die eerst inbouwen zodat je Access niet vastloopt maar bv de foutmelding weergeeft; kun je veel uit leren.
Misschien heb je je query verandert van naam? Er staan spaties in de naamgeving van je query en dat is af te raden, je query laten voorafgaan door qry is veelgebruikt
Wat met de versies van Access op je verschillende PC's en de bibliotheken (referenties in VBA) die gebruikt worden? Kan ook problemen geven.
 
JohanRVT,

Hoe ik een foutafhandeling moet inbouwen weet ik zo niet, ben alleen een stap verder gekomen. ik heb de naam van de Query veranderd en in VBA ook de naam van de Query veranderd. staat nu duidelijker en overzichtelijker.
Het vreemde is dat als ik de Query laat uitvoeren (toevoeg Query) zonder dat ik de code gebruik maar alleen links druk dat hij hem er dan uitgooit. zowel in mijn Offerte programma als in mijn factuur programma.
bij de prestatie-analyse geeft hij aan dat de wizard geen suggestie heeft ter verbetering van de geselecteerde objecten.

Om te testen of het aan mijn Access365 lag heb ik hem ook geprobeerd op een andere Access365, ook die gooide hem er uit. Het vreemde is dat hij het ook met een Back-up van een paar maand geleden deed.

ik hoop dat je mij verder kunt helpen, het programma heeft altijd naar tevredenheid gewerkt

Groet,

Jac
 
Google is je beste vriend :p , doe even een search op bv "ms access vba error handling" en dan kom je tal van vorbeelden tegen die je copy-paste kan doen naar je gebeurtenis (dan even wel de naam aanpassen),
Ik gebruik de uitgebreide versie van Allen Browne hier
Kan je geen voorbeeldje posten met je query in?
 
Dankje, hiermee ga ik aan de slag.
Heb de Query even als SQL weergave weergegeven zodat het misschien makkelijker lezen is.
Code:
INSERT INTO [opgeslagen data tbv factuur] ( FactuurregelID, FactuurID, ArtikelID, Aantal, Eenheid, Bedrag, [BTW code], Totaa1l, [aangepaste prijs], sub, Totaal, [BTW 6%], [BTW 21%], [BTW Laag], [BTW Hoog], [Factuur datum], Debiteurnr, [Eigen toevoeging], Omschrijving, [eigen invulling factuur nr] )
SELECT Factuurregels.FactuurregelID, Factuurregels.FactuurID, Factuurregels.ArtikelID, Factuurregels.Aantal, Artikelen.Eenheid, Artikelen.Bedrag, Artikelen.[BTW code], [aantal]*[Bedrag] AS Totaa1l, Factuurregels.[aangepaste prijs], IIf([aangepaste prijs]>0.01,1,0) AS sub, IIf([sub]=1,[aangepaste prijs]*[aantal],[Bedrag]*[Aantal]) AS Totaal, IIf([BTW code]=6,6,0) AS [BTW 6%], IIf([BTW code]=21,21,0) AS [BTW 21%], Sum(IIf([BTW 6%]=6,([Totaal]/(100+[BTW code])*[BTW code]),0)) AS [BTW Laag], Sum(IIf([BTW 21%]=21,([Totaal]/(100+[BTW code])*[BTW code]),0)) AS [BTW Hoog], Facturen.[Factuur datum], Facturen.Debiteurnr, Factuurregels.[Eigen toevoeging], [omschrijving] & " " & [eigen toevoeging] AS Omschrijving1, Facturen.[eigen invulling factuur nr]
FROM Facturen INNER JOIN (Artikelen INNER JOIN Factuurregels ON Artikelen.ArtikelID = Factuurregels.ArtikelID) ON Facturen.Factuurid = Factuurregels.FactuurID
GROUP BY Factuurregels.FactuurregelID, Factuurregels.FactuurID, Factuurregels.ArtikelID, Factuurregels.Aantal, Artikelen.Eenheid, Artikelen.Bedrag, Artikelen.[BTW code], [aantal]*[Bedrag], Factuurregels.[aangepaste prijs], Facturen.[Factuur datum], Facturen.Debiteurnr, Factuurregels.[Eigen toevoeging], [omschrijving] & " " & [eigen toevoeging], Facturen.[eigen invulling factuur nr];

Ik hoop dat je er zo wat aan hebt
groet,

Jac
 
Beste lezer,

Ik heb de bijlage erbij gezocht, heb flink moeten snijden in de database formulieren etc, maar de werking van het programma is nog zoals het moet zijn.

Ik druk op knop factuur maken
Kies een debiteur en bevestig deze door op knop te drukken
In het rode vak selcteer ik de debiteur
vervolgens kies ik uit een artikel ben ik daar mee klaar druk ik op de knop afdrukken particulier
normaal kreeg ik dan de factuur in beeld en kon ik er mee doen wat ik doen wou. nu sluit hij Access af.
Thanx Jac



Bekijk bijlage Facturatie test programma_back-up_back-up.rar
 
Beste,

bij mij sluit uw DB niet af maar onder de knop "particulier" bevat de query "Factuurregels Query" geen uitvoerende velden en onder de knop "zakelijk vindt die de query " "tabel aanmaken QRYFactuurregels tbv Rapport" niet (maar dat zal wel de query "qry-tbv-rapport" zijn? Het rapport "Facturen zakelijk" wordt ook niet gevonden. zo is het moeilijk om iets te reproduceren.
Verder zie ik je (ingewikkelde) toevoegquery dat je een aantal berekenende velden opslaat in je tabel; dat is slechts in bepaalde gevallen aan te raden; anders laat je die gewoon berekenen door het rapport dat je op dat moment opent.
In je query's een vraag naar een manueel intikken van een faktuurID of zo inbouwen zou je ook beter kunnen laten gebeuren aan de hand van een keuzelijst op je formulier; dat is veel gebruiksvriendelijker.
Waarom maak je nog 's twee aparte tabellen met openstaande posten en data met betrekking tot de fakturen?
Ik vind geen tabel met de BTW codes?
Hoe maak je trouwens je factuurnummer? Toch niet manueel? Dat is toch iets ingewikkelder dan gewoon een ID; meestal is dat de combinatie tussen een boekjaar en een volgnummer.
 
Laatst bewerkt:
Beste Johan,
de knop zakelijk doet het idd niet, tevens heb ik een aantal forms verwijderd om het bestand zo klein mogelijk te maken.
Ik heb idd er steeds meer zaken ingezet en dat maakt het leven een stuk lastiger ook de berekeningen die ik heb gemaakt hadden idd makkelijker gekund
Echter als je in het navigatie deelvenster op de toevoeg query drukt dan loop Access vast en sluit hij access af.

factuurnummer is automatische. alleen de toevoeging 171 komt er automatische voor, voor de rest pakt hij [factuurid] als oplopend nummer voor de factuur


ik denk zelf dat er een storing zit in Access versie 1707 (build 8319.1000 Klik en klaar)
ik heb even een tabel gemaakt in een nieuwe database een toevoegquery en vervolgens loop access weer vast en sluit af.

is het misschien mogelijk de toevoegquery om te zetten naar VBA ? en zo ja hoe? als ik maar een klein voorbeeld heb gebasseerd op mijn database dan kan ik hem wel afmaken en de berekeningen elders laten uitvoeren.

BVD

Jac
 
Lieve Mensen,

Ik ben voor nood lid geworden van een microsoft community Office Insider.
Hier werd het probleem ook vermeld en daar kwam ook uiteindelijk de oplossing vandaan.
Ik kopieer en plak hier de vraag en antwoord even zodat een ander hier ook misschien wat aan kan hebben:


VRAAG:
Sedert zaterdag resulteert elke update query in mijn database in het bericht dat MS Access niet meer werkt en wordt het programma afgesloten. De queries werkten al jaren zonder problemen en zijn niet gewijzigd. Iemand bekend met dergelijk probleem?

ANTWOORD:
Ik had hetzelfde probleem met het INSERT INTO-statement (werkte ook al 4 jaar in het Access testprogramma dat ik heb)
(Vereenvoudigd voorbeeld van de INSERT-Queries:
"INSERT INTO TABEL_A(Id) SELECT Id FROM TABEL_B;" en "INSERT INTO TABEL_A(Id) VALUES (123);" ).
Mogelijk dat het volgende kan helpen (zie ook: Access2016 werkt niet meer na uitvoeren toevoegquery ):
Een of meerdere vinkjes bij "Opties voor Access -> Clientinstellingen -> Bewerken -> Bevestigen" uitzetten.
Je mist dan wel de meldingen.
--------------

Ik ben door mijn vraagstelling hier wel opgeschoten en denk als ik het iets rustiger heb, ik mijn database van de grond af weer ga opbouwen met de tips en sugesties hier gedaan.

Heel erg bedankt voor het ondersteunen.

Met vriendelijke groet,

Jac Wobbes
 
Deze kleine tool is heel behulpzaam om de SQL uit een query op een eenvoudige manier om te zetten naar VBA code die je dan kunt kopiëren en plakken in de VBA editor
 

Bijlagen

  • VBA Conversie.zip
    15,5 KB · Weergaven: 36
Heel erg bedankt,

Dan sluit ik deze topic nu,
Nogmaals iedereen bedankt
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan