Welk werkgeheugen voor mijn Sony Vaio te kopen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

technicum

Gebruiker
Lid geworden
29 mei 2011
Berichten
7
Geachte HM'ers,

Daar mijn trouwe Vaio langzaamaan toe begint te raken aan een servicebeurt (ik ben niet van het weggooien en met de SSD die er
in ligt is hij vlot genoeg :d ) wilde ik ook meteen kijken of het mogelijk was om er qua ram-geheugen een stukje op vooruit
te gaan.

Er zit nu 2x 2GB 1066MHz DD3 RAM in, maar ik ben nu benieuwd, omdat dat het RAM geheugen is dat standaard bij de laptop
geleverd werd, of er ook nog sneller RAM geheugen in kan. Ik heb er nu echter moeite mee eenduidend boven water te krijgen
waar ik kan vinden wat de maximale snelheid van het RAM geheugen is wat m'n Vaio kan hebben.

Ik ben er namelijk wel achter dat als ik er sneller RAM geheugen in doe dan het max wat de Vaio kan hebben, dat het geheugen gewoon
draait op de maximale snelheid van de laptop zelf, en dat is weer zonde van het geld uiteraard :p.

Verder ben ik er al wel achter dat de Vaio maximaal 2x 4GB RAM kan hebben qua capaciteit, maar de snelheid krijg ik m'n vinger niet achter, wie kan me verder helpen?
 
Voor zover het al mogelijk is in de laptop, zal je van sneller geheugen wenig (imho geen) verschil merken. Als er een Windows 64 bit op draait, dan heb je meer aan vervanging van het geheugen naar 2x4.
 
Jep, er draait inderdaad Windows7 Professional 64-bit op.

Ik ben best onbekend op dit gebied maar wel des te nieuwsgieriger, en ben dan ook benieuwd naar wat er achter zit dat hij van sneller ramgeheugen niet veel sneller zal worden.
In mijn ogen klonk een upgrade van 1033MHz naar 1600MHz best pittig. Die 1600MHz kwam ik elders tegen, wat vermoedelijk zou werken in mijn model Vaio (VPCEB-3xxx series).
 
Uit mijn hoofd en uit eerder door mij 'ergens' op het www gelezen artikeltjes, levert sneller geheugen een prestatiewinst van 10 tot 20% v.w.b. de geheugensnelheid op.
 
Ahhhh, jep, dan heeft het inderdaad weinig zin om voor sneller geheugen te gaan.

Ondanks dat zou ik evengoed graag mijn vraag nog openhouden over hoe ik achter de maximum RAM snelheid van m'n laptop kan komen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan