vreemde computer binnen mijn router

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cortrans

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2009
Berichten
172
hallo digibeten....

Ik ben een aardige leek, en heb jullie expertise nodig.
Ik heb een NetGear router en nu zie ik dat er een bekabelde AppleImac binnen maar router aangesloten zit.
Moet kunnen zullen jullie zeggen, probleem is alleen ik heb zelf helemaal geen Imac, en alleen een laptop (met Windows 10) en een Toon Eneco kastje aangesloten (zie foto) En een iPhone en pad (maar die zijn allebei uit
eu5kxjzir5d9a.png


Heb ik nu een "indringer" op mijn router of hoef ik mij geen zorgen te maken??? En hoe krijg ik die Imac eventueel weg???
 
Lijkt mij dat je eenvoudig zou moeten kunnen controleren of er een machine met draad is aangesloten op je router ;)

Je hebt het IP adres van het apparaat. Je kunt dus wellicht even kijken of dat IP-adres bereikbaar is.
 
Inderdaad wat wampier zegt.

Verder is het overzicht nogal 'mager', in de sfeer van dat er niet staat vermeld vanaf wanneer die ip-adressen zijn uitgegeven aan die apparaten. Voor hetzelfde geld is er een DHCP lease-tijd van 3 maanden (of 'onbeperkt'), en is er ooit iemand bij jou geweest met een Apple apparaat (iMac of MacBook) die toendertijd tijdelijk bedraad is aangesloten geweest (zou, bijv., een monteur kunnen zijn geweest of een vriend/kennis/familie). We kunnen uit de huidige informatie dus niets met zekerheid halen over de huidige stand van zaken. Overigens zijn er (naast iMacs en MacBooks) ook andere apparaten van Apple die bedraad zijn aan te sluiten (denk aan Airport Express, Airport Extreme, Time Capsule etc.).

Nog wat anders: Het MAC-adres komt niet overeen met de 'bundel' MAC-adressen die Apple heeft toegewezen gekregen (zie deze link), dus mogelijk is dit een hackintosh/bootcamp normale pc/laptop met Apple besturingssysteem erop die ooit aan het bedrade netwerk heeft gehangen.

Tijs.
 
Tja, hoe dan ook, hier in huis bij mijn router is geen Imac of ander Apple product bekabeld aangesloten.
Wel heb ik een Mutant kastje bij mijn TV staan, waar ik alle Ziggo zenders mee ontvangt. Mogelijk werkt die via een Apple besturing???? Deze staat wel in verbinding......
 
Als die Mutant het enige apparaat is dat bedraad is aangesloten, nu, én aan staat, dan zal dát wel het apparaat zijn waar je je nu het hoofd over breekt.

Kan je trouwens vrij gemakkelijk checken of het 'm is (wampier hintte er naar, nu maar even met een soort instructie erbij):
Op je pc/laptop: [Windows-toets]+R toetscombinatie -> cmd.exe /k ping 10.0.0.19
Kijk of je respons krijgt. En dan verder in het geopende cmd-venster:
arp -a 10.0.0.19
Dat zou je dan dat 98-2f-3c-fd-60-41 mac-adres moeten opleveren, ook uit je schermafdruk.

Werkt (in ieder geval) het arp verhaal, dan is die Mutant het bewuste apparaat, want dat is de enige die verbonden is met het bedrade netwerk én aan staat op dit moment.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan