Oude telefoonkabel verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

antonwas

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2006
Berichten
254
Beste allemaal,

Ik wil een nieuwe netwerkkabel door mijn plafond trekken. Door datzelfde gat loopt ook nog een oude telefoonkabel waar vroeger een fax aan gehangen heeft. Ik ben van plan deze kabel te verwijderen. Nu zit deze kabel op een voor mij beetje vreemde manier in de wandcontactdoos. Zie afbeelding. De kabel loopt namelijk zijwaarts de doos in.

019C08F4-293C-4D0E-9DBD-E1F671E81C7A.JPG

Ik heb de doos nog niet van de muur geschroefd omdat er een stereomeubel voor staat. Weet iemand toevallig hoe je zo'n kabel los schroeft? Ik neem dat het wel een beetje standaard is zoiets. Mogelijk heeft iemand een link waar meer info over de binnenkant van zo'n doos te vinden is, of een plaatje waarop iemand even snel aangeeft welke schroeven je los moet draaien?

Alvast bedankt voor de reacties!

Groet,
Anton
 
Normaal gezien 2/4 schroeven . Als je de kabel wil verwijderen wil je ze allemaal losschroeven :p

Overigens kun je eventueel de oude telefoonkabel prima als trekdraad gebruiken voor je nieuwe netwerkkabel. Zo heb ik zelf in mijn huidige huis ook netwerkverbindingen naar elke verdieping gebracht. Lekker snel en makkelijk en er zijn opbouwplaten voor dezelfde aansluiting met een netwerkpoort ipv een telefoonstekker.
 
Het middelste gaatje is een klein boutje waar een schroevendraaier zoals een spanningzoeker op past.

De kabel zit dan vast met kabelschoentjes in geulen onder twee van de vier boutjes, die je met de zelfde schroevendraaier kan losdraaien. Zelf aangebrachte kabel zal ook wel met een lusje of met een gesoldeerd uiteinde onder de schroefjes geklemd kunnen zitten. Een pincet erbij is wel handig. Tangen met een gebogen uiteinde heten daarom telefoontangen. Wanneer het binnenste van de contactdoos er wordt uitgenomen dan zie je de signaal kabel aan de achterkant vastzitten en het gat waar de kabels doorheen moeten. Er zijn nylon strengen die je door een leiding kan duwen maar inderdaad, als de oude kabel er uit moet, soldeer die dan aan de nieuwe om deze voort te trekken.

U wilt op die plek dan waarschijnlijk een wandcontactdoos maken voor netwerkaansluitingen. Kijk hiervoor op YouTube voor verschillende voorbeelden daarvan: https://www.youtube.com/watch?v=MA4Ff8DwLtw
 
Laatst bewerkt:
Volgens de norm zitten de 2 draadjes (rood en blauw) onder schroefjes die gemerkt zijn met A en B (de schroefjes zijn eigenlijk boutjes). Als je de hele aansluitdoos wilt verwijderen kijk dan of er meer draadjes zijn aangesloten. Haal deze ook los en isoleer de metalen uiteinden van deze draadjes met elektra isolatietape (bouwmarkt). Daarna kan je de aansluitdoos van de muur schroeven en je kan kiezen tussen een afdekplaat (bouwmarkt), een 230V contactdoos of bijvoorbeeld een netwerk aansluitdoos.

Als de telefoon aansluitdoos via een buis is verbonden met een tweede telefoon aansluitdoos op de andere verdieping dan kan je er voor kiezen om de telefoonkabel uit de buis te trekken en tegelijk een andere kabel er doorheen te trekken (als trekkabel zoals hierboven al genoemd).

Suc6 met de operatie. Have fun.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan