comprimeren bij sluiten

Status
Niet open voor verdere reacties.

tepke

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2004
Berichten
231
Hallo

Ik heb een gedeelde database waar meerdere mensen in samen werken. dit gaat prima. echter bij het importeren van data merk ik dat mijn database van 100mb na een paar keer 300 mb is.
dmv een batch file die ik gemaakt heb comprimeer ik de database.

mijn vraag zou ik ook comprimeren aan kunnen zetten in de database zodat hij telkens bij afsluiten gecomprimeerd wordt, werkt dit ook als we met meerder mensen in de database zitten?
als zal acces dit automatisch doen bij de laatste gebruiker die eruit gaat?

al vast bedankt

marc
 
Als je naar <Opties>, <Huidige database> gaat, zie je bij <Toepassingsopties> de optie <Comprimeren bij afsluiten> staan. Als je die aanzet, kan je script naar de prullenbak.
 
als ik dit aanzet kom krijg je dan geen conflict als je met meerdere gebruiker te gelijktijdig werkt? de ene gaat er eerder uit als de ander?
 
De db wordt dan dus nog niet gecomprimeerd, want hij is dan nog niet afgesloten. Zolang er een ldb bestandje is staat de db nog open.
 
Als je naar <Opties>, <Huidige database> gaat, zie je bij <Toepassingsopties> de optie <Comprimeren bij afsluiten> staan. Als je die aanzet, kan je script naar de prullenbak.

@OctaFish: Hoe safe is dit als de laatste gebruiker tijdens het comprimeren zijn pc 'botweg afzet' (via aan-uit knop bijv.) omdat het comprimeren hem/haar (bijv.) te lang duurt? Of pc/laptop in sluimer-/slaapstand zet terwijl de database nog open stond (bijv. automatisch vanwege langere tijd weggelopen bij pc/laptop)? Alvast bedankt voor info hieromtrent.

Tijs.
 
Persoonlijk zou ik nooit de db automatisch laten comprimeren bij afsluiten omdat het afsluiten dan een stuk langer kan duren. Lijkt mij een taak van de beheerder om de grootte van de db in de gaten te houden. Bovendien heeft het nauwelijks effect op de effectiviteit van de db. Wat er gebeurt als een gebruiker zijn pc hard uitzet? Anybody's guess, denk ik. Een openstaande db zal de ldb file dan niet verwijderen, waardoor bij het opnieuw opstarten de db al gelijk gelockt is. Bij comprimeren maakt Access eerst een kopie van de bestaande db, en die wordt dan gecomprimeerd en als laatste wordt de originele db dan vervangen. Ik vermoed dat er dus met de oorspronkelijke db niet heel veel gebeurt. Maar ik ga het niet uittesten :).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan