Startmenu zelf aanpassen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bruce The Boss

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 aug 2002
Berichten
1.945
Hallo,

Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven ....
Als je het start menu opent dan kun je in de linker balk de computer afsluiten, naar instellingen gaan en naar je accountinstellingen.
Is het mogelijk om daar zelf ook iets bij te zetten?
 
Je hebt volgens mij niet echt een totaal vrije keuze om in de linker kolom van het startmenu er iets bij te zetten. Je kunt wel kiezen uit een aantal items/mappen die je daar kunt laten weergeven:

  • Klik met de rechter muisknop op een lege plek in de taakbalk en klik dan op Taakbalkinstellingen
  • In het venster Instellingen klik je in de linker kolom op Start
  • In het rechter paneel omlaag scrollen en klikken op 'Kiezen welke mappen in Start worden weergegeven'.
  • In het volgende venster zie je dan wat je nog meer aan kunt zetten naast de standaard knoppen Aan/uit, Instellingen, Verkenner en Account-instellingen
 
Oke, bedankt!
Maar het is dus niet mogelijk om daar b.v. het configuratie scherm of Word of i.d. aan toe te voegen?
 
Kijk ook hier even naar. Deze ook nog gevonden.
 
Laatst bewerkt:
Handige link, Senso! TS kan daar veel informatie uithalen. Alleen is die handleiding van de eerste link wel wat verouderd. Hij is geschreven op 30 juli 2015, toen Windows net uitkwam voor het gewone publiek. Het startmenu van Windows 10 ziet er tegenwoordig wat anders uit.

@Bruce, ik dacht niet dat het mogelijk was om bijv. Word of het Configuratiescherm toe te voegen aan de meest linkse kolom van het startmenu. Je kunt van Word en van het Configuratiescherm wel tegels maken, zodat je die ziet in de meest rechtse kolom van het startmenu:

5969db8456520-2017-07-15_11_01_38-Windows_10__Het_menu_Start_aanpassen.png


En als je bepaalde programma's of apps heel vaak gebruikt, dan is het misschien nog handiger om die vast te maken aan de taakbalk. Zo heb ik permanent het pictogram van Word in de taakbalk staan.
 
Ik moet het nog proberen maar het zou moeten kunnen:

Ik heb uit de vorige Windows 10 versie de snelkoppeling naar het configuratiescherm gehaald van deze locatie gebruiker\localuser\appdate\local\microsoft\windows\winx\group2. en die in de Windows 10 Creators versie op deze plek neer gezet gebruiker\localuser\appdate\local\microsoft\windows\winx\group2. , omdat hij er al 1 staat die naar het instellingen menu gaat heb ik de naam daar van gewijzigd in Configuratiescherm1. Na dit te hebben gedaan moet je in het bestand desktop.ini die met kladblok openen het volgende wijzigen. Deze: 4 - Control Panel.lnk=@%SystemRoot%\system32\shell32.dll,-4161 regel veranderen in 4 - Control Panel.lnk=Configuratiescherm. Als je dit allemaal hebt gedaan dan moet je even afmelden of de pc opnieuw opstarten om de wijzigen te zien. Wil je instellingen ook weg hebben en het weer helemaal zo hebben als in de vorige windows 10 versie dan hoef je alleen maar even de snelkoppeling er naar toe weg te halen.
 
Wat jij quote heb je gekopieerd uit de reactie van Egbert Jan op 2 april 2017 om 15:02 uur uit dit topic op Tweakers: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1764007

Maar let op: wanneer je uitvoert wat Egbert Jan gedaan heeft, dan komt Configuratiescherm niet in de linker kolom van het startmenu te staan. Wat gebeurt er dan wel, wanneer je nadoet wat Egbert Jan gedaan heeft? Zie daarvoor het screenshot van Egbert Jan in die reactie. Dan verschijnt Configuratiescherm weer in de lijst met items wanneer je met de rechter muisknop klikt op de knop Start. Dan krijg je de situatie van voor de Creators Update. Door de Creators Update verdween het configuratiescherm namelijk uit het contextmenu van Start.

Dat vond ik toen jammer, omdat ik soms liever gebruik maak van het Configuratiescherm dan van de app Instellingen. Daarom ook heb ik van het Configuratiescherm een tegel gemaakt in het startmenu.
Houd er ook rekening mee dat op termijn het configuratiescherm helemaal zal verdwijnen uit Windows 10. Microsoft wil er van af en wil dat alleen nog de app Instellingen gebruikt zal worden
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan