Cookies

Status
Niet open voor verdere reacties.

joanne

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
31 mrt 2001
Berichten
1.300
Meeste vragen/antwoorden over cookies zijn gesloten, heb hier toch weer vragen over.
Bij bezoek aan een site, klik ik meestal ja bij de vraag of cookies geinstalleerd mogen worden of ik sluit het boxje gewoon af.
Bezoek uiteraard alleen betrouwbare sites.

Laatste tijd hoorde ik toch een vervelend geruis op de achtergrond..een melding van langlopende script. Liet het stoppen.
Lette wel op of het bij bepaalde sites voorkwam, ja dus, waar erg veel irritante reclames getoond werd, van die kleine of grote banners.
Ging er dan gewoon uit.

Bij toeval kwam ik paar dagen geleden op mijn laptop een lijst van cookies tegen. ikvermoed via internet opties etc. weet het niet meer precies.
Las de lijst door en dacht..troep..weg ermee. Bijna alles geselecteerd hoppa weg ermee.

Dacht tegelijk straks kan ik alles opnieuw invoeren, used id/wachtwoord bij enteren sites.
Het irritante geruis op de achtergrond is nu iig weg. Ook het trager worden.

Mijn vragen zijn

1. via welk pad kan ik die cookies verwijderd hebben?
2. langlopende scripts..kan het ook gelegen hebben aan cookies? Te argeloos maar ja klikken als er om gevraagd wordt?

Thx alvast.
 
1. via welk pad kan ik die cookies verwijderd hebben?

Via Privacy instellingen in het menu van de browser en ze kunnen daar allemaal of afzonderlijk gewist worden. Gebruikssporen zoals cookies kunnen ook door programma's als CCleaner telkens automatisch gewist worden. Vertrouw je de cookies niet, wis dan ook de Tijdelijke Internetbestanden (cache).

2. langlopende scripts. Kan het ook gelegen hebben aan cookies? Te argeloos maar ja klikken als er om gevraagd wordt?

Nee, Scripts zijn wat anders. Firefox heeft de add-on NoScript waarmee je dit kunt toestaan op bekende en vertrouwde websites maar niet automatisch op vreemde sites waar je komt. Zou een animatie niet willen afspelen of niet alle inhoudt wordt getoond, dan moet je de keuze maken om de scripts op die bepaalde pagina, voortaan of eenmalig toe te staan. Veel pagina's hebben scripts of Java nodig maar je kan op onbekende sites beter eerst een kijkje nemen.

Op een site klikken is natuurlijk nooit verstandig want de computer kan dan wel compleet en onomkeerbaar zijn overgenomen. Soms zijn bekende sites gekaapt en die bevatten dan bedreigingen. Dat is een groot bezwaar van de cookie wetgeving. Je voelt je gedwongen om iets aan te klikken of weg te klikken. Overigens is het aan de site zelf of ze jou vervolgens al dan niet toelaten. Meestal blijft het bij een melding.

Advertenties houd je tegen met add-ons als Adblock Plus. Hiervoor selecteer je één of meerdere lijsten van advertentie servers uit jou regio. Ook hiervoor geldt dat je het natuurlijk uitschakelt voor sites die je steunen wil, zoals misschien Helpmij.nl. Het werkt prima maar zo nu en dan kom je op sites die je vragen de add blocker uit te zetten.

Op Internet kan je de URL van een site opgeven bij VirusTotal. Deze wordt dan door heel veel scanners onder de loep genomen. Probeer het eens. https://www.virustotal.com/#url

Voor om te zien of er browser helpers, zoekhulpen of andere malware wordt toegevoegd aan het systeem kan ik AutoRuns aanbevelen. https://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb963902 Het toont alles wat er op de computer opstart. Zoek de onbekende namen met Google en op de eerste pagina staan al resultaten over nut en noodzaak. Dubbelcheck bevindingen. Maak aantekeningen zodat dit onderzoek de volgende keer sneller gaat en meteen ziet wat er veranderd is. Ik kan dat evenzeer aanraden als regelmatig met malware scanners scannen en wat je verder nodig hebt dat is een virus scanner die on-line bescherming biedt. Met AutoRuns kan je veel, vaak belastende, overbodige processen vinden zoals updaters en indexeerders. Windows Search Service is een vrijwel overbodige indexeerder voor snellere zoekopdrachten naar bestanden, die je niet nodig hebt.

Spyware zou snel de hele computer onderzoeken om te kijken wat voor programma's je hebt, dit zou volgens mij best een druk bezig geluid en vertraging kunnen geven. Bij iedere vorm van twijfel de computer off-line controleren en wachtwoorden nieuw opgeven. Succes
 
Bezoek uiteraard alleen betrouwbare sites.
Hoe weet je dat dan?
Bedoel je, je kent die sites of zie je dat op een andere manier. Ik kan via Google zien door mijn beveiliging dat een site OK is en getest of niet getest.
1. via welk pad kan ik die cookies verwijderd hebben?
Volgens mij is dit de locatie:
C:\Users\Username\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5
C:\Users\Username\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Cookies
Je kunt de locatie openen door CCleaner > Analyseren > Rechtsklik Cookies > Bekijk gedetailleerde resultaten > Rechtsklik > Bijbehorende map openen

Dacht tegelijk straks kan ik alles opnieuw invoeren, used id/wachtwoord bij enteren sites.
Dat kun je voorkomen door CCleaner > Opties > naar rechts verplaatsen Te behouden cookies
2.
langlopende scripts..kan het ook gelegen hebben aan cookies? Te argeloos maar ja klikken als er om gevraagd wordt?
Kan ik niet beoordelen. Lijkt mij dat jouw securityprogramma moet aanslaan en doe regelmatig een snelle scan. Trackingcookies zijn gevaarlijk en die zijn soms niet zo eenvoudig te verwijderen en dat moet jouw beveiliging doen.
Overigens dat hele cookiegebeuren is te schandalig voor woorden. Ze maken gebruik van het feit dat mensen druk zijn en hebben juist meer opties ingebouwd waar je dan toestemming voor moet geven die nog meer de privacy schenden. Omdat de gebruiker vaak de tijd niet heeft en het vermogen alles goed in te schatten klik je dan maar op ja, dus met uitgebreide opties, anders moet je weer naar een aparte pagina met de instellingen.

Tip: CCleaner (schoonmaken) verwijdert een hoop rotzooi. Wel even de instellingen nalopen!
 
Laatst bewerkt:
OK mensen, bedankt voor jullie waardevolle output. Ik zal het nog eens op mijn gemakt doorlezen.

Toppie :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan