bookmark.html maken van een Windows folder

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Meubilair
Lid geworden
13 jun 2016
Berichten
9.520
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H@S en Office 2021 Prof Plus
Kan dat? IE > Exporteren Favorieten en dan krijg je een bookmark.html. Kan dat bij elke willekeurige Windows folder?
 
Die bookmarks.html kan je overal plaatsen, ja.
 
Maken is wat anders dan plaatsen. De vraag is kan ik en hoe, een bookmark.html maken van een Windows folder.
 
Laatst bewerkt:
Een bestand dat je maakt, wordt meteen geplaatst. ;)
Verder snap ik niet wat je bedoelt. Hoezo een Windows folder?
 
Je moet eerst weten hoe je dat bestand maakt.
Deze vraag begrijp je wel.
How to export Internet Explorer bookmarks (favorites) to an HTML file in Windows
Ik stel een andere vraag.
How to export Windows Folder bookmarks to an HTML file in Windows
Het principe blijft gelijk.

Als ik de links in een document heb zoals bij IE bookmark.html dan staan daar alle links overzichtelijk per map ingedeeld en hoef ik alleen het document te raadplegen en kan daar de links activeren.
 
Laatst bewerkt:
Je gooit nogal wat zaken door elkaar:
Een bookmark/bladwijzer/favoriet is iets wat je kiest om op te slaan in je webbrowser.

Wat jij lijkt te bedoelen is een .html bestand met snelkoppelingen/links naar de bestanden die in een map staan. Bijv. voor het openen/weergeven/opslaan van de bestanden erin via je webbrowser.
Betekent dat je de map moet openen in je webbrowser en dan de paginabron van de getoonde (web-)pagina opslaan als .htm danwel .html bestand. Uiteraard update dat .htm/.html bestand zich niet vanzelf, dus moet je dat telkens doen/bijwerken als er bestanden in of uit die map worden gehaald, worden hernoemd etc.

Echter: IE11 laat dit niet toe (opent, in W10, dan een Windows Verkenner venster), anders was het iets geweest als:
a. Open Internet Explorer
b. Alt+D en dan intypen (even de C: schijf als voorbeeld): file:///c:/
c. Ctrl+S toetscombinatie en dan bij Opslaan als kiezen voor Webpagina, alleen HTML (*.htm, *.html)

Mogelijk vind je er een manier om dit probleem heen, maar daar ga ik verder geen tijd in stoppen.
Google Chrome doet er mogelijk niet moeilijk over (heb ik begrepen). Zie deze instructie

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is de titel duidelijk en ik heb het goed uitgelegd.

Wat jij lijkt te bedoelen is een .html bestand met snelkoppelingen/links naar de bestanden die in een map staan.
Dat is alles. Begrijp niet dat dit zo moeilijk te begrijpen is.

Bijv. voor het openen/weergeven/opslaan van de bestanden erin via je webbrowser.
Nee. Niet via de webbrowser. Dat bestand kan ik gewoon openen via Windows Verkenner. Dat kan ik met dat bookmark-bestand van Favorieten ook. Gewoon openen in Windows Verkenner.

Uiteraard update dat .htm/.html bestand zich niet vanzelf, dus moet je dat telkens doen/bijwerken als er bestanden in of uit die map worden gehaald, worden hernoemd etc.
Dat lijkt mij duidelijk, maar als je een dergelijk bestand zou kunnen maken dan is dat een fluitje van een cent.
 
Ik zeg niet dat ik je vraag niet begrijp, ik zeg alleen dat het opslaan van een bookmark/bladwijzer/favoriet iets heel anders is. En 'leuk' dat je de lijst met bookmarks/bladwijzers/favorieten kunt exporteren, maar dat heeft toch niets met je vraag te maken? Vandaar mijn verhaal over "dingen door elkaar gooien", waar dat (naar mijn inzicht) helemaal niet nodig was [je had het verhaal over bookmarks/bladwijzers/favorieten gewoon helemaal kunnen weglaten.]

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon een communicatieverwarring door gebruik van de verkeerde termen.
 
En 'leuk' dat je de lijst met bookmarks/bladwijzers/favorieten kunt exporteren, maar dat heeft toch niets met je vraag te maken?
Het niet begrijpen was tegen PHP4U gericht. Immers hij schrijft: 'Verder snap ik niet wat je bedoelt. Hoezo een Windows folder?'

Tijs begrijpt het wel althans het deel wat ik wil gebruiken: 'Wat jij lijkt te bedoelen is een .html bestand met snelkoppelingen/links naar de bestanden die in een map staan.'

Wij verschillen van mening. Als ik dit niet had vermeld had je dan de vraag begrepen? Denk het niet. Ik moet eerst het principe duidelijk maken van wat ik wil. En het principe van het exporteren van favorieten wat overigens ook een Windows folder is wil ik toepassen bij andere Windows folders.

Het is duidelijk dat men niet weet welke werkwijze achter het exporteren van Favorieten zit. Beetje vreemd, omdat het ook een Windows map is.
 
Nu snap ik (pas) waarom je het verhaal over bookmarks/favorieten/bladwijzers vermeld hebt. Echter, als ik (als test) een .zip, .exe en .pdf bestand in die map (*) kopieer dan zie ik die bestanden in de export niet terug: Er worden uitsluitend Internet snelkoppelingen geëxporteerd die in die map staan.

Je kunt (vanuit Internet Explorer) zo'n .zip, .exe, .pdf etc. bestand wel openen in die map (bijv. via openen Favorieten (Alt+C), erop rechtsklikken en Openen kiezen), en dan wordt het 'extern' geopend (tenzij IE zijn eigen viewer ervoor heeft, zoals voor PDF bestanden). Maar er wordt geen (link naar) geëxporteerd (zoals reeds gemeld in de eerste paragraaf).

(*) De map met Favorieten is (o.a.) te bereiken via [Windows-toets]+R toetscombinatie -> shell:favorites

Tijs.
 
Bedankt voor het meedenken.
Echter, als ik (als test) een .zip, .exe en .pdf bestand in die map (*) kopieer dan zie ik die bestanden in de export niet terug: Er worden uitsluitend Internet snelkoppelingen geëxporteerd die in die map staan.
Daar heb ik niet aan gedacht.
Ik heb nu een programma gevonden en dat voldoet redelijk aan het gewenste. Het is Snap2HTML. Echter er is een klein probleem. Als ik het bestand open met Firefox reageert het bestand normaal en kan ik alle links openen. Ook pdf, jpg, en eml getest. Openen allemaal. Maar met IE krijg ik de error: IE does not allow linking to local files en dit bij alle links dus ook de URL's.
1e vraag: Kun je dat nog oplossen?

Het programma maakt een Snapshot HTML-bestand van een gekozen map.

2e vraag: Is het werken met mappen en files op een dergelijke manier wel veilig, immers alles wordt geopend in een webbrowser. In het adres staat file:///C:/Users/Username/path vaak met %20 er tussen. Is dat dan intern verkeer of is dit ook 'zichtbaar' voor derden?
 
Laatst bewerkt:
Ik had in mijn eerste reactie al aangegeven dat IE niet meewerkt en dat ik daar verder geen tijd aan zou besteden qua 'oplossing' daarvan.

Vraag 2 zal ik later nog even op reageren.

Tijs.
 
Vraag 2: Dat is gelinkt naar mappen die allemaal lokaal op jouw computer staan, dus (zelfs) als iemand anders bij het index html bestand kan, dan linkt het alsnog naar iets waar ze niet bij kunnen.

Dat zou anders zijn geweest als het (netwerk-)gedeelde mappen waren geweest en de link verwijst naar iets als file://///servernaam/gedeeldemap of file://///servernaam/gedeeldemap/submap en de gebruiker daar ook echt rechten heeft. Geldt wel weer hetzelfde verhaal bij in IE, dus zou file://///servernaam/gedeeldemap (bijv.) in de zone Vertrouwde Websites moeten zitten om er effectief iets mee te kunnen.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt.:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan